סגור

הדולר מתחזק לאחר הודעת הפד, נסחר מעל 3.65 שקלים

הדולר עולה ב-0.6% מול השקל, היורו עולה ב-0.3% ל-3.95 שקלים; יו"ר הפד פאוול אמר אתמול, לאחר הודעת הריבית, כי כי לא סביר שתהיה הורדה בפגישת הפד במרץ - ההודעה הובילה להתחזקות הדולר בשווקים העולמיים

הדולר מתחזק בשוק המקומי לאחר הודעת הפד - ובהמשך למגמה הדומה בשווקים העולמיים. הדולר עולה ב-0.6% ונסחר מעל 3.65 שקלים, היורו עולה ב-0.3% ל-3.95 שקלים.
המשקיעים עדיין ממתינים להודעת הדירוג הצפויה של מודי'ס על ישראל - ובסבירות גבוהה להורדת דירוג - אך התנועות בשלב זה בעיקר מושפעות מההפתעה שסיפק אתמול הפד האמריקאי, והעומד בראשו ג'רום פאוול.
הפד הודיע כצפוי על הותרת הריבית ללא שינוי, על 5.5%, אך הפתיע במידה את השוק כאשר הוסיף בהודעה כי הוא עדיין לא מוכן להתחיל בהורדות הריבית. בהצהרה שהתלוותה להחלטה, הראשונה לשנת 2024, הבהירה ועדת השוק הפתוח של הבנק (FOMC) שאמנם סבב העלאות הריבית הסתיים, אך עדיין אין לה תוכניות להורדת הריבית.
הדולר התחזק במתינות הלילה בשווקים בעולם בעקבות העמדה הזהירה של הפד. היורו נחלש היום ב-0.1% ל-1.080 דולר - טרם הודעת הבנק האריקאי עמד על 1.085 דולר.
במסיבת העיתונאים הבהיר פאוול, כי לא רק שחברי הוועדה לא שקלו בישיבה הורדת ריבית בפגישה - לא סביר שתהיה הורדה כזו גם בפגישה הבאה, של 20 במרץ.
"אנחנו עדיין חושבים שיהיה נכון להוריד אותה בשלב מסויים בהמשך השנה. אך הפעילות הכלכלית עדיין אינה מצדיקה הורדה בשלב זה. ועדת השוק החופשי לא חושבת שיהיה נכון להוריד את הריבית עד שיהיה בטוח שהאינפלציה מתייצבת על 2%", אמר פאוול.
בשלב מאוחר של מסיבת העיתונאים הוסיף היו"ר: "לא סביר שהפד יוריד את הריבית בחודש מרץ, לא חושב שהוועדה תהיה בטוחה מספיק להוריד אותה".
בעקבות הדברים, הסיכוי שמעניק השוק להורדה במרץ ירד מ-59% טרם ההודעה ל-38% בלבד - או בכיוון ההפוך סבירות 62% להותרת הריבית ללא שינוי בפגישה הבאה. רק לפני חודש העניק השוק סיכוי של 89% להורדת ריבית במרץ, אך נתוני מאקרו חזקים שפורסמו על כלכלת ארה"ב הובילו לירידה מהירה בציפיות להורדה כזו - עוד לפני הודעת הריבית של אתמול.
שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט, פרסם היום תחזית לפיה השקל יתחזק "עד לרמה שבין 3.28 ל-3.58 שקלים לדולר בסוף 2024". קצביאן הדגיש כי "התנודתיות תהיה גבוהה ובדרך לשם הכל אפשרי ולכל כיוון. הטווח הרחב של התחזית נובע מתוצאות שונות לאור גורמי אי הוודאות בשווקים".
כחל מהסבריו לתחזית, ציין קצביאן: "הערכתינו לחוזקת השקל במבט שנה קדימה נובעת מנקודת תמחור התחלתית זולה של השקל לפי מספר מודלים שונים; הצפי שלנו לשנה חיובית בשוקי ההון הגלובליים באופן שישפיע לטובה על השקל; העובדה כי נדיר שהשקל ייחלש מול סל המטבעות או הדולר 3 שנים ברציפות (ללא התממשות גורם סיכון נוסף) והנחת בסיס כי בסוף 2024 המצב הביטחוני יהיה יציב יותר.
יחד עם זאת חשוב לזכור כי גם 2024 תהיה תנודתית וישנה אי וודאות לגבי מספר גורמי סיכון בטווח הקצר כמו המסרים של חברי הפד בתקופה הקרובה, החלטת דירוג האשראי ע"י מודיס והשאלה האם תהיה הפסקת אש."