סגור

עשיר כחצי קורח: מאסיושי סון שווה הרבה פחות מיליארדים

הירידות החזקות בסקטור הטכנולוגיה הסיני בשנה האחרונה קיצצו את שווי מייסד סופטבנק מ-25 מיליארד דולר ל-13.7 מיליארד דולר - כך לפי מדד המיליארדרים של בלומברג; הודעת ההרגעה שהוציא היום הממשל בבייג'ינג, על כוונתו לתמוך בענף, הקפיצה בעשרות אחוזים את המניות וקיזזה חלקית את הירידות

הונו של מאסיושי סון, המייסד של סופטבנק היפנית, הצטמצם בשנה האחרונה מ-25 מיליארד דולר ל-13.7 מיליארד דולר, כך לפי מדד המיליארדרים של בלומברג.

זאת בעקבות הירידות במניות הטכנולוגיה הנובעות משורה של סיבות החל מהרגולציה המוגברת בסין נגד סקטור הטגנולוגיה, הפלישה הרוסית לאוקראינה והאינפלציה העולה. מניית סופטבנק צנחה השנה בקרוב ל-60%.
היום קוזזו חלק גדול מההפסדים, לאחר שהודעת הרגעה של הממשל בבייגי'נג, לפיה לא צפויה דרישה של מחיקת מניות סיניות מרישום בניו יורק, הקפיצה בעשות אחוזים את מניות הטכנולוגיה הסיניות בהונג קונג ובטרום בניו יורק.
1 צפייה בגלריה
מייסד סופטבנק מאסיושי סון
מייסד סופטבנק מאסיושי סון
מייסד סופטבנק מאסיושי סון
(צילום: בלומברג)

סון (64) הכיר בכך שזו תקופה אתגרת. בחודש שעבר הוא הגדיר את סופטבנק כנמצאת "בעיצומה של סופת חורף" והכריז על ירידה של 1.55 טריליון ין (17.9 מיליארד דולר) ל-19.3 טריליון ין בשווי הנכסים של החברה עבור שלושת החודשים שהסתיימו בדצמבר.
מאז המצב רק נהיה גרוע יותר. כך למשל, המניה של דידי גלובל, בה משקיעה סופטבנק, צנחה ביום שישי ב-44% לאחר שחברת שיתופי הנסיעות הודיעה על השעיית ההכנות לקראת הנפקה בהונג קונג - היום המניה מזנקת במעל 30% בשלב הטרום בניו יורק.
במקביל, קרן ויז'ן של סופטבנק מכרה בשבוע שעבר מניות בשווי מיליארד דולר של ענקית המסחר המקוון הקוריאנית Coupang במחיר מוזל, סימן לכך שהחברה זקוקה למזומן. "תמונת המאקרו להשקעות של סופטבנק והאפשרויות להנפקות לא נראים כל כך טוב", הגיב לסוכנות הידיעות בלומברג אמיר אנווארזדה, אסטרטג המתמחה במניות יפניות בחברת אסימטריק אדוויזורס.
בשנה שעברה דיווחה סופטבנק דווקא על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר עבור חברה יפנית, והמניה שלה טיפסה לשיא. ההנפקות של Coupang ופלטפורמת המשלוחים דורדאש עזרו לפצות על הפסדים מ- WeWork, ווירקארד וגרנסיל קפיטל. אולם, נראה שכעת יהיה קשה יותר לסון למצוא רווחים. המניה של עליבאבא - ההשקעה הגדולה ביותר של סופטבנק – הפסידה עד כה השנה 35% מהשווי שלה, בעוד סופטבנק בירידות כבר 4 ימים ובדרכה למחיר הנמוך ביותר מאז אפריל 2020.
בכל זאת סון שומר על אופטימיות ומאמין שסופת החורף תעבור. "אנחנו נפגוש את האביב במוקדם או במאוחר, ואנחנו ממשיכים לזרוע זרעים", אמר בחודש שעבר. "באופן קבוע, הזרעים גדלים".