סגור
העיתון הדיגיטלי
22.05.25
אלי אלעזרא
אלי אלעזרא, הבעלים והנשיא של אלבר. עלות שכרו השנתית הגיעה ל־3.3 מיליון שקל (צילום: עמית שעל)

אלבר הגיעה לרווחיות תפעולית אסטרונומית של 63% ממתן הלוואות

מכירת רכבים ושירותי ליסינג הם הפעילויות העיקריות של אלבר, עם הכנסות של 2.4 מיליארד שקל, אך הן רחוקות מלהיות הרווחיות ביותר. הפעילות הרווחית ביותר היא העמדת אשראי לרוכשי הרכבים בריבית של 9.7%, הממוקמת גבוה בענף  

חברת הרכב אלבר סיימה את 2024 עם הכנסות של 0.7 מיליארד שקל ממכירת רכבים ו־1.7 מיליארד שקל משירותי ליסינג. הפעילויות הללו הן אכן העיקריות והמכניסות ביותר שלה, אולם הן רחוקות מלהיות הרווחיות ביותר.
מהדו"חות השנתיים של אלבר עולה כי בתחום אחד החברה מצליחה להציג באופן עקבי רווחיות גבוהה במיוחד – האשראי הצרכני, שמשמעו מתן הלוואות ללקוחות תמורת רכישת רכבים (ושימוש ברכב כערובה). ההכנסות (הריבית שנגבתה) ממתן אשראי לרוכשי הרכבים הסתכמו אשתקד ב־86 מיליון שקל, והרווח המגזרי ממתן ההלוואות (ריבית אחרי הוצאות) הגיע ל־54 מיליון שקל. המשמעות היא ששיעור הרווח התפעולי ממימון הרכבים עמד ב־2024 על 63%, גבוה משמעותית משאר פעילויות החברה.
סכום ההלוואות שהעמידה אלבר קרדיט לרוכשי הרכבים ב־2024 הסתכם ב־416 מיליון שקל, בדומה לתיק אשראי בהיקף של חברת אשראי חוץ־בנקאי בינונית. הריבית השנתית הממוצעת שהיא גבתה על ההלוואות עמדה על 9.7%. בשנת 2023 העמידה החברה הלוואות בהיקף של 382 מיליון שקל עם ריבית ממוצע בשיעור של 10.7%. בכל מקרה מדובר בשיעור גבוה יחסית; הריבית שנגבתה במימון ישיר למשל עמדה על 9.5%. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית העמידה החברה הלוואות נוספות בהיקף של 80 מיליון שקל.
הרווחיות הגבוהה של אלבר בענף מימון רכישת רכבים היא עניין שבשגרה. ב־2023 הכנסות אלבר מתחום מימון רכישת הרכבים הסתכמו ב־86 מיליון שקל, והרווח הסתכם ב־48 מיליון שקל, כלומר רווחיות תפעולית של 55%; בשנת 2022 הסתכמו ההכנסות ב־71 מיליון שקל, והרווח עמד על 49 מיליון שקל, כלומר רווחיות תפעולית של 69%.
לשם השוואה, מימון ישיר, החברה הגדולה בענף ההלוואות לצורך רכישת רכב, הציגה ב־2024 הכנסות בהיקף של 1.1 מיליארד שקל, ורווח מגזרי של 164 מיליון שקל. כלומר הרווחיות התפעולית של מימון ישיר עמדה על 14.4%, הרחק משיעורי הרווחיות התפעולית שמציגה חברת המימון של אלבר.
על פי אלבר, מרבית ההלוואות הועמדו לרכישת כלי רכב מהקבוצה, ורובן מובטחות בשעבודים על כלי הרכב שנרכשו באמצעות ההלוואה. נתון זה, על פי המתחרים, הוא המקור לרווחיות הגבוהה של אלבר בענף.
לדברי בכיר בענף מימון הרכבים, "אלבר היא חברה שמספקת אשראי לרכב 'בתוך הבית', כך שרמת ההוצאות שלה נמוכה במיוחד והיקף קניות המכוניות באלבר גבוה. לא רק שהקהל הוא קהל שבוי (כמו בשאר החברות בתחום), הוא גם קהל טוב מהממוצע בשוק הרכב המשומש מאחר שאלבר מוכרת בעיקר רכבים חדשים".
פרט למימון רכישת רכבים, אלבר נכנסה גם למתן משכנתאות, אולם מדובר עדיין בפעילות שנמצאת בחיתוליה, עם תיק אשראי של 98 מיליון שקל בלבד. משך ההלוואה הממוצע של משכנתא באלבר הוא שש שנים, והריבית עומדת על 8.7% במסלול ריבית קבועה צמודת מדד; וריבית של 9.4% בהלוואות מסלול ריבית משנתה בהתאם לריבית בנק ישראל. סכום ההלוואה הממוצע למשכנתא שניתנת באלבר הוא מיליון שקל ב־(LTV (Loan to Value של 62.7%. כניסת אלבר לתחום המשכנתאות מגיעה לאחר שגם מימון ישיר וגם מכלול (חברת אשראי חוץ־בנקאי) החלו לפעול בתחום.
את 2024 סיימה אלבר עם רווח נקי של 97.4 מיליון שקל, ירידה של 14% בהשוואה ל־2023. הכנסות החברה ב־2024 הסתכמו ב־3.21 מיליארד שקל, עלייה של 22% בהשוואה ל־2023.
אלבר, שנוסדה ב־1994, היא חברה פרטית, אך מאחר שהנפיקה כמה סדרות אג"ח היא מחויבת לפרסם את הדו"ח הכספי שלה. החברה מוחזקת באופן מלא על ידי איש העסקים אלי אלעזרא, שמכהן גם כנשיא החברה. עלות שכרו של אלעזרא ב־2024 עמדה על 3.3 מיליון שקל. עלות שכרו של אור אלעזרא, בנו של בעל השליטה, שמשמש כיו"ר החברה, עמד אשתקד על 2.7 מיליון שקל. אלי עזרא מחזיק גם בחברת הכשרה.