סגור

בלעדי לכלכליסט
פלטפורמת INX של שי דתיקה רשמה למסחר מטבע דיגיטלי שהוא גם נייר ערך

לאחר 18 סבבי דיונים עם רשות ניירות ערך (SEC) בארצות הברית, קיבלה פלטפורמת הקריפטו היתר למסחר מטבע דיגיטלי, שיהווה גם נייר ערך סחיר

פלטפורמת INX, שבה ניתן לסחור בנכסים דיגיטליים ובמטבעות קריפטוגרפיים, קיבלה היתר מרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) לרישום INX Token, מטבע דיגיטלי או טוקן שהוא גם נייר ערך שניתן לסחור בו. את פלטפורמת INX הקים הישראלי שי דתיקה.
מעל ל-7,300 משקיעים קמעונאיים ומוסדיים השתתפו בהנפקת המטבע החדש, והשקיעו מעל 83 מיליון דולר. "95 מיליון טוקנים של INX נמכרו בהנפקה במחיר של 90 סנט לדולר, וכ-10 מיליון נוספים במסגרת הנפקה פרטית", אמר דתיקה.
המטבע החדש מפוקח ומוכר כנייר ערך על ידי ה-SEC, והוא יירשם על גבי פלטפורמת המסחר של החברה, שפועלת תחת רישיון ברוקר-דילר מהגוף המפקח על התעשייה הפיננסית בארצות הברית (FINRA).
"זה יהיה נייר ערך שהזכויות הקנייניות והכלכליות שלו מוגדרות בחוזה בין החברה למחזיקי נייר הערך", הסביר דתיקה, שמכהן כנשיא INX.
הוא הוסיף: "כשחברה רגילה יוצאת להנפקה בשוק כיום היא מפרסמת תשקיף, אותו הדבר נעשה גם פה. למעשה אותם הכללים שקיימים בשוק המניות המסורתי יחולו על טכנולוגיה שהיא טכנולוגיית בלוקצ'יין".
כיום, עקב מבנה הרגולציה המורכב הנוגע למטבעות דיגיטליים, שהוא נפרד בין מדינה למדינה בארצות הברית, למול הרגולציה לרישום ניירות ערך רגילים שנעשית ברמה הפדרלית, לא ניתן עדיין לסחור במטבע הדיגיטלי החדש כנגד מטבעות דיגיטליים אחרים.
אולם דתיקה ציין כי INX מתאמצת להסדיר את הנושא, והוא מקווה כי בתוך חודשים ניתן יהיה לעשות זאת. לדבריו, "המטרה הסופית היא לאפשר ללקוח לסחור בכל דבר כנגד כל דבר. היום זה עדיין לא עובד ככה משום שהמערכות הן נפרדות. אני מעריך שבתוך כמה חודשים הן יחוברו".
מי שיחזיק באותו טוקן, שהוא גם נייר ערך שהוא גם מטבע דיגיטלי, מקבל זכות קבועה ל-40% מרווחי החברה שהנפיקה את הטוקן.
"זאת פעם ראשונה שה-SEC הלכה לכיוון הזה. תהליך ההנפקה לקח לנו שלוש שנים. מיום שהגשנו את התשקיף ועד עכשיו היו לא פחות מ-18 סבבים (ראונדים) מול ה-SEC. לחברה שיוצאת להנפקה רגילה יש בדרך כלל שני סבבים", אמר אומר דתיקה.
דתיקה ציין היום כי "באפריל האחרון סגרה INX את ההנפקה הציבורית שלה, שהיתה הראשונה בתולדות ארצות הברית תחת פיקוח של ה-SEC, וראשונה בעולם למטבע דיגיטלי המוכר כנייר ערך".
מאז סיום ההנפקה החברה פתחה את פלטפורמת המסחר במטבעות קריפטוגרפיים שלה לציבור וסיימה את הרכישה של Openfinance Securities. בנוסף רכשה INX את ILS Brokers, ברוקר בין-בנקאי עם מחזור מסחר בהיקף חודשי של 5 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
שי דתיקה INX
שי דתיקה INX
שי דתיקה
(צילום: INX)