סגור

2021 בשוק החוב: האינפלציה הרימה ראש, התיאבון לסיכון גבר ודלק כיכבה

52 מתוך 58 מדדי האג"ח עלו בשנה החולפת, שבה בלטו שני גורמים מרכזיים שהשפיעו על שוק החוב: שד האינפלציה התעורר והביא לעלייה בביקוש לאג"ח צמודות מדד, שמספקות הגנה מפניו; בד בבד המשקיעים בחרו ללכת יותר ויותר על סיכונים

בבורסה לניירות ערך בישראל יש לא פחות מ־58 מדדי אג"ח שונים, ובשנת 2021, לא פחות מ־52 מהם הניבו תשואה חיובית. חמישה מדדים רשמו תשואה שלילית, ואחד מהם נותר ללא שינוי. שני גורמים מרכזיים השפיעו על שוק החוב ב־2021: התעוררות שד האינפלציה והתגברות התיאבון של המשקיעים לסיכון.


התעוררות שד האינפלציה

ב־11 החודשים הראשונים של 2021 עלה מדד המחירים לצרכן בישראל ב־2.5%. זאת העלייה הגבוהה ביותר בעשור האחרון, עשור שבו האינפלציה השנתית הממוצעת עמדה על שיעור זניח של 0.5%. התעוררות שד האינפלציה הביאה לעלייה בביקוש לאיגרות חוב צמודות מדד, שמספקות הגנה מפני האינפלציה, ולשחיקה באטרקטיביות של איגרות החוב השקליות, החשופות לפגעי האינפלציה. מגמה זאת משתקפת היטב ברשימת מדדי האג"ח שהסבו למשקיעים הפסד בשנת 2021 – כולם מדדים ממשלתיים בריבית שקלית קבועה.
מבין חמשת מדדי האג"ח שרשמו את העליות החדות ביותר ב־2021 מככבים שלושה מדדים צמודי מדד, שרשמו תשואה מרשימה שנעה בטווח של 10.9%-9.4%. אלה הם ממשלתי מדד +15 שנים; מדד תל בונד צמודות 15-5; ומדד תל בונד תשואות. שני המדדים הנוספים שמככבים ברשימה נכנסו אליה ללא קשר לאינפלציה, אלא הודות לתיאבון ההולך וגובר לנטילת סיכונים.

עלייה בתיאבון לסיכון

מדד האג"ח עם העלייה הגדולה ביותר ב־2021 הוא מדד אג"ח להמרה, שזינק ב־14.6%. למעשה, זה מדד אג"ח בתחפושת, שכולל 30 סדרות אג"ח שנהנו מהגאות בשוק המניות. כך, אג"ח להמרה של חברות הבנייה דוניץ ורוטשטיין עלו השנה ביותר מ־70%, הודות לקפיצה המטאורית במניות של חברות הנדל"ן למגורים.
מדד נוסף שהצליח להתברג בחמישייה הפותחת באג"ח ב־2021 הוא תל בונד גלובל. מדד זה עלה השנה ב־9.7%, אף שהוא מורכב מאג"ח שקליות, שלא נהנות מהגנה מפני אינפלציה, ושאותן הנפיקו חברות זרות. בשנה החולפת הוזרמו למדד ביקושים ממשקיעים שחיפשו לתבל את התיק באיגרות חוב עם תשואה גבוהה יחסית, גם אם במחיר של הגדלת הסיכון.
1 צפייה בגלריה
אינפו 2021 בשוק האג"ח
אינפו 2021 בשוק האג"ח
אינפו 2021 בשוק האג"ח


דלק וכל היתר

אי אפשר לסכם את 2021 מבלי להתייחס לקבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה ובהנהלת עידן וולס, שהאג"ח שלה זינקו השנה בשיעורים חדים של 70%-64%. האג"ח של קבוצת דלק פתחו את השנה בתשואות אג"ח זבל, שהגיעו ל־30%, ומסיימות אותה בתשואה חד־ספרתית שמגיעה לכל היותר ל־6%. מסע ההיחלצות של קבוצת דלק, שהתחיל כבר במחצית השנייה של 2020, כולל מימוש נכסים בשווי יותר מ־3 מיליארד שקל בזמן קצר, חתימה על שטר נאמנות מתוקן עם מחזיקי האג"ח, ותרומה לא מבוטלת של התאוששות במחירי הנפט והגז בעולם. זה מהלך שמשלב הרבה נחישות ולא מעט מזל, והוא ללא ספק הסיפור המרתק ביותר שקרה לחברה ספציפית בשוק האג"ח במהלך 2021.

זרעי הפורענות

ב־2021 הסיכונים לא התממשו. שנה נטולת דרמות או הסדרי חוב גדולים. אבל השקט הזה עלול להתברר כשקט שלפני הסערה. בתקופה הזו, שבה כל קוץ פרח, נזרעים זרעי הפורענות שינבטו בשנים הבאות. הרעה עלולה להיפתח משתי זירות שונות בתכלית: במקרה הטוב, חברות שגייסו חוב בריביות שלא מפצות על הסיכון יתקשו לפרוע את התחייבויותיהן, והשוק ייזכר שלא רק לקורונה יש גלים, אלא גם להסדרי חוב. התרחיש השני והבעייתי יותר הוא עלייה בריבית, שתוביל לעליית תשואות ולהפסדי הון עצומים גם בסדרות אג"ח של חברות בעלות כושר פירעון מצוין. בתרחיש הראשון רואים מי שחה ערום, בתרחיש השני כולם נרטבים.
ב־2021 הרבה חברות השכילו לגייס חוב במחירים זולים ובתנאים נוחים. נותר רק לקוות שאותן חברות ישכילו גם להשתמש בתמורת הגיוס למטרות ראויות – כאלה שיניבו רווחים וייצרו מקורות לרגע שבו צריך לפרוע את החוב. רגע שאולי נראה רחוק, אבל גם אם יתמהמה, בוא יבוא.