סגור

המוסדיים בוחרים: המניות שצפויות לככב ב־2022

כלכליסט ביקש מגופים מוסדיים בולטים לבחור את המניות המקומיות שלדעתם יככבו בשנה הבאה; התחומים הבולטים: נדל"ן ותשתיות, אנרגיה ירוקה, IT, קמעונאות ותקשורת; חברות הטכנולוגיה, שכיכבו בשוק ההנפקות, בולטות בהיעדרן

השנה שחלפה היתה שנת הנדל"ן והאנרגיה בבורסה בתל אביב. לקראת תחילת 2022, ריכזנו המלצות של הגופים המוסדיים הבולטים במשק. ביקשנו מכל אחד מהגופים לבחור שלוש מניות שהם צופים להן שנה מוצלחת.

פסגות בית השקעות
רציו: משבר הגז באירופה לא משפיע ישירות על התחום בישראל, אך החזיר למודעות את ההבנה שהגז הטבעי יהווה מקור אנרגיה חשוב בשני העשורים הקרובים, לצד הצמיחה באנרגיות מתחדשות. ההבנה הזו מעלה, להערכתנו, את הסבירות לפיתוח השלב הבא במאגר לווייתן, ובו תגדל יכולת ההפקה משמעותית. במידה ואכן יוחלט בשנה הקרובה להרחיב את לווייתן, מדובר יהיה בהצפת ערך עבור המחזיקות במאגר, ובהן רציו.
שיכון ובינוי: חברת ענק הפועלת ב־3 תחומים צומחים: הנדל"ן (בעיקר למגורים) בישראל, שם היא נהנית ממעמד מוביל ומאחזקת קרקעות המיועדות לבניית עשרות אלפי יח"ד, ששוויין עלה מאוד בשנים האחרונות; תחום התשתיות, בו יושקעו סכומי עתק בשנים הקרובות; ותחום האנרגיה, כולל אנרגיה ירוקה. החברה מתעתדת להנפיק את חברת האנרגיה שלה בשנה הקרובה.
טאואר: נהנתה השנה מביקוש גובר לכושר ייצור של שבבים מדורות בוגרים, בגלל עלייה חדה בביקוש לשבבים לרכבים, ליישומי AI ולסלולר דור 5. מאידך, ההשקעה בכושר הייצור היתה נמוכה עד לאחרונה, דבר שהביא הן לעליית מחירים והן לתפוסה כמעט מלאה במפעלי החברה. אנו סבורים כי הביקוש החזק לא ישתנה בשנה הבאה, ואילו העלייה בהשקעה בקווי ייצור נוספים תחל להשפיע על ההיצע רק בעוד שנה־שנתיים. כך, החברה תוכל להמשיך ליהנות מביקושים חזקים מאוד למוצריה לאורך 2022.
5 צפייה בגלריה
תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי
תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי
תמיר כהן מנכ"ל שיכון ובינוי
(צילום: עמית שעל)

מיטב דש
מטריקס: חברה הגדולה והמובילה בתחום ה־IT בישראל, מנוהלת ע"י הנהלה מוערכת ואיכותית. משבר הקורונה הדגיש עבור חברות פרטיות וגופים ממשלתיים את הצורך הקיומי בתשתיות טכנולוגיות והשקעות בדיגיטל. המשבר האיץ השקעות בענף ולהערכתנו מגמה זו לא תיפסק ב־2022 ואף תתרחב. בנוסף, להערכתנו התחום ימשיך לקבל רוח גבית חזקה גם מתקציב המדינה וגם מהצורך של חברות לעמוד בשינויים הטכנולוגיים בעולם (תקיפות סייבר, עבודה מרחוק וכו'). מטריקס, כמובילת הענף, תהנה ממגמות אלו. בנוסף, כפי שהחברה ידעה לעשות רכישות בעבר, אנו מעריכים שגם השנה תבצע רכישות שיתרמו לשורה התחתונה.
מלבד השוק הישראלי, שלהערכתנו ימשיך לצמוח ולהגדיל השקעות, מטריקס חדרה בהצלחה גם לשווקים בינלאומיים ובעיקר לארה"ב. אנו צופים המשך צמיחה בשוק זה, שמאופיין בשיעורי רווחיות יותר גבוהים. אנו מאמינים שמטריקס תצליח להתמודד בצורה יותר טובה מרוב החברות בענף עם המחסור בכוח אדם וכמו כן תדע "לגלגל" את עלויות כוח האדם ללקוחותיה.
אנלייט: אחת מהחברות המובילות בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל. החברה מונהגת על ידי הנהלה איכותית, אשר זוכה להערכה רבה בשוק ההון. להבדיל מחברות ישראליות בתחום אשר עדיין מוטלת עליהן חובת ההוכחה על יכולת המרת הפרויקטים בשלבי פיתוח שונים לפרויקטים מפיקים, הרי שלאנלייט כבר קבלות רבות בשטח הן בשוק הישראלי והן בשוק האירופאי. במהלך השנה החולפת השלימה החברה צעד אסטרטגי משמעותי עם רכישת חברת Clenera בארה"ב, אשר הקנתה לה דריסת רגל בשוק האנרגיות המתחדשות בארה"ב, אשר ניצב בפני צמיחה משמעותית. אנו מעריכים כי רכישה זו צפויה לייצר בשנים הבאות ערך משמעותי לחברה, אשר בתוספת המשך הרחבת הפעילות בשוק האירופאי ובשוק הישראלי, יתנו רוח גבית למניה.
נאוויטאס: חברה המתמקדת בתחום הפקת הנפט תוך מיקוד באזור מפרץ מקסיקו. החברה מתמקדת באסטרטגיה של ניצול הזדמנויות שוק תוך מזעור סיכונים והוכיחה זאת בעבר, בעיקר ברכישות מאגרי באקסקין ושננדואה. האפסייד העיקרי במניה טמון בפרויקט שננדואה. מדובר על תגלית נפט במפרץ מקסיקו בסדר גודל של כ־388 מיליון חביות. הקמת הפרויקט צפויה להסתיים לקראת סוף 2024 ונושאת בחובה סיכונים, שכן מדובר על קידוח במים עמוקים ובלחצים גבוהים. עם זאת, להערכתנו, מחיר המניה הנוכחי לוקה בפסימיות יתר, כאשר הצלחת ההקמה, ללא חריגות תקציב ו/או עיכובים משמעותיים, צפויה להציף ערך ניכר למניה. אנו מעריכים כי פרופיל הסיכון סיכוי במניה הינו אטרקטיבי.
5 צפייה בגלריה
גלעד יעבץ ועידת הכלכלה והתעשיה 2020
גלעד יעבץ ועידת הכלכלה והתעשיה 2020
גלעד יעבץ מנכ"ל אנלייט
(צילום: יריב כץ)

כלל ביטוח ופיננסים
שפיר הנדסה ותעשיה: אחת מקבוצות התשתיות הגדולות במשק. היא פועלת ב־4 מגזרים סינרגטיים: תעשיה, תשתיות, זכיינות וייזום נדל"ן. הקבוצה משתתפת במכרזי הזכיינות הגדולים במשק ומספקת פעילות משמעותית לחטיבת התשתיות המבצעת את הפרויקטים, וזו מספקת עבודה לחטיבת התעשייה המספקת את חומרי הגלם. שפיר מבצעת כיום מספר פרויקטי ענק: כביש 16, הרכבת הקלה בירושלים והמרכזים הלוגיסטיים של צה"ל. להערכתנו, שפיר תמשיך ותזכה בנתח ממכרזי הענק שתוצאותיהם יתפרסמו בשנים הקרובות. בתחום המגורים נהנית הקבוצה מהגאות בביקושים ואף נכנסה לתחום הדיור המוגן דרך רכישת השליטה ברשת "עד 120". לסיכום, מדובר בקבוצה איכותית, שצפויה ליהנות מהגאות בתחומי התשתיות והנדל"ן בישראל.
אמות: אחת מקבוצות הנדל”ן המניב המובילות במשק. לקבוצה נכסים איכותיים במגוון תחומים, שהבולט בהם הוא תחום המשרדים, המהווה כמחצית מהפעילות, ובו החברה צפויה ליהנות מהגאות בביקוש למשרדים בת״א וסביבתה הקרובה. החברה הצליחה בזמן קצר לבנות פורטפוליו משמעותי של נכסי לוגיסטיקה, שצפויים להוות כרבע מהכנסותיה, לרבות שלושה מהנכסים האיכותיים בתחום: שופרסל במודיעין, טבע בשוהם והרכישה האחרונה בצריפין. לחברה גם פורטפוליו ייזום משמעותי. הפרויקט הבולט לשנים הקרובות הינו Toha2 בשיתוף עם גב־ים, הכולל 160 אלף מ"ר עילי לשיווק. שטחים אלו צפויים לענות בעתיד על הביקוש החזק של חברות היי־טק לשטחי משרדים בת״א.
אורמת טכנולוגיות: קבוצת אנרגיה ירוקה הפועלת כיצרנית חשמל גאותרמי, כאשר מרבית התחנות נבנו על ידי החברה עצמה. בנוסף, החברה בונה מוצרים לתחנות כוח לשימוש עצמי ועבור אחרים. מגזר ייצור החשמל מספק הכנסה קבועה ויציבה בחוזים ארוכי טווח ומהווה כיום למעלה מ־90% מה־EBITDA. לחברה צבר משמעותי של תחנות כוח בבנייה, שצפוי להעלות את קצב ה־EBITDA למעל חצי מיליארד דולר לקראת סוף 2022. החברה צפויה בשנים הקרובות ליהנות מהתנועה הרגולטורית לכיוון האנרגיה הירוקה, מהפרויקטים הקיימים בביצוע או לקראתו, מהתאוששות צבר מגזר המוצרים וכן מסנטימנט שוק חיובי להשקעות ב־ESG.
5 צפייה בגלריה
דורון בלשר מנכ"ל אורמת טכנולוגיות
דורון בלשר מנכ"ל אורמת טכנולוגיות
דורון בלשר מנכ"ל אורמת טכנולוגיות

בית ההשקעות IBI
גלאסבוקס: החברה שעוסקת בתחום חווית המשתמש הלוהט, הונפקה בבורסה בת"א באמצע 2021 הציגה קצבי צמיחה מרשימים ותמחור אטרקטיבי ביחס לקבוצת התחרות בחו"ל. אנו מאמינים שמנוע הצמיחה העתידי של גלאסבוקס הוא בשוק ה־SMB והחדירה אליו תעשה גם באמצעות רכישות. בנוסף, גלאסבוקס תידרש להרחיב את פעילותה לצד ספקיות הענן AWS ו־Azure על מנת לעמוד בביקושים המתגברים ולהניע את המשך הצמיחה המואצת בפעילותה. מכפיל המכירות של גלאסבוקס לשנת 2022 צנח ל־4.6, על אף שההכנסות הציגו צמיחה חזקה ברבעון האחרון, דבר אשר הגדיל את הפער בין המכפיל שגלאסבוקס נסחרת בו לעומת קבוצת ההשוואה. אנו סבורים שלמרות התכווצות המכפילים בחברות הטכנולוגיה בחו"ל, גלאסבוקס ממוקמת במקום מצוין והיא לקראת פריצה שתסייע בהדבקת פער המכפילים במהלך 2022.
ביקום: הנכסים היחידים של בי־קום הם החזקה ב־26.7% ממניות בזק וקופת מזומנים. מנגד, החברה נושאת חוב של כ־2 מיליארד שקל שפרוס היטב עד לפירעון הסופי של סדרה ו' בסוף 2026. בי־קום נהנתה בשנה האחרונה מהעלייה בשוויה של בזק וסיפקה לבעלי המניות שלה תשואה של כ־124%. לאורך השנה הדיסקאונט הסחיר בביקום עמד על כ־30% ונכון להיום המספר עומד על קרוב ל־40% וזאת על אף עליה של 56% בשווי החזקתה במניית בזק. ביקום היא אופציה ממונפת על מניית בזק ולהערכתנו, בזק צפויה להציג עוד שנה טובה כשפוטנציאל חלוקת הרווחים יהיה הטריגר לצמצום הדיסקאונט הסחיר בין שתי החברות, שעומד על כ־42% וגבוה ב־10% מהממוצע של השנתיים האחרונות.
נטו מלינדה: הגדלת פעילות הייבוא הרווחית מייצגת את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של החברה. להערכתנו, המגמה הצרכנית להעדפת מוצרי בשר טריים על פני קפואים תמשיך להעניק רוח גבית לפעילות. היכולת של החברה לתרגם את שיעורי הצמיחה לשיפור ברווחיות התפעולית מייצגת חוזקה משמעותית, אשר תתמוך להערכתנו בתוצאות גם במבט קדימה. הסיבה לכך נובעת משמירה הדוקה על מבנה העלויות, בעיקר תודות למטה פעילות רזה ורכיב הוצאות שקבוע בחלקו. הרכישה האחרונה של השותפות במיזם מילמיט, העוסק בשיווק עופות, בשר ומוצרי בשר שונים בכשרות מהודרת בשוק המקומי, צפויה להערכתנו להוביל לקפיצת מדרגה ברווח הנקי לבעלי המניות בשנה הקרובה.
בנק הפועלים
נייר חדרה: החברה צפויה להמשיך ולהציג שיפור בתוצאות העסקיות ב־2022, בזכות מספר מגמות חיוביות: המשך העלייה במחירי גלילי הקרטון והאריזה (המוצרים העיקרי שלה) בעולם, המשך הגידול בהיקפי הסחר המקוון מחד, והחסמים בסחר הבינלאומי, שמקשים על יבוא גלילי קרטון לישראל ומחזקים את מעמדה של החברה בשוק המקומי מאידך. בנוסף, החברה נקטה בשנים האחרונות במהלכי התייעלות משמעותיים, יצאה מפעילויות לא כדאיות (למשל ניירות ההדפסה) לטובת חיזוק פעילות הליבה, וצמצמה הוצאות מימון ע"י הקטנת החוב.
ג'נריישן קפיטל: החברה היא קרן השקעות המתמקדת בתחומי התשתית. בין היתר, החברה מחזיקה בתחנות כוח קונבנציונליות, תחנות כוח סולאריות, מתקני התפלה, טיפול בשפכים ובפסולת, תחבורה ציבורית ועוד. אנו סבורים כי בשל האופי של החברות המוחזקות, לג'נריישן קפיטל יתרון לאחזקה דווקא בתקופות של חוסר ודאות, משום שמדובר באחזקות בתחומים בעלי עדיפות ברמה הלאומית, הנהנים גם מהגנות ומתמיכות ציבוריות בשל אופיים כפרויקטי תשתית חיוניים כגון מים, חשמל וכו'. לכן, פעילויות אלו חסינות מפני זעזועים כלכליים הנובעים מהמשבר הגלובלי, גם אם חלילה תחול החמרה בתחלואה מהקורונה.
5 צפייה בגלריה
יוסי זינגר יו"ר ג'נריישן קפיטל
יוסי זינגר יו"ר ג'נריישן קפיטל
יוסי זינגר יו"ר ג'נריישן קפיטל
(צילום: עמית שעל)

חילן: אחת מחברות ה־IT (שירותי המידע) הגדולות בישראל, והיא מוכרת בעיקר בזכות שתי הפעילויות העיקריות שלה — שירותי שכר וניהול משאבי האנוש, ופעילותה בתחום התוכנה והפרויקטים (באמצעות החברה הבת, נס). תחום משאבי האנוש נהנה מיציבות גבוהה, גם בתקופת הקורונה, משום שהחברה פונה בעיקר לחברות הגדולות במשק, שנפגעו פחות מהמשבר. בנוסף, החברה יודעת להוסיף שירותים לבסיס הלקוחות הקיים, כמו תפעול פנסיוני, כך שהיא יודעת להרוויח קצת יותר מכל לקוח ללא תוספת משמעותית להוצאותיה בגינו.
בתחום הפרויקטים, החברה נהנתה בשנים האחרונות מהאצה ניכרת בתהליכי הדיגיטציה במשק, כשמשבר הקורונה הגביר את המגמות שכבר אפיינו את המשק בשנים שקדמו לו, אך כעת הביקוש להן הואץ במידה ניכרת. במבט קדימה, לצד המשך ההאצה הדיגיטלית, הגידול בביקוש לשירותי ענן והמשכיות עסקית, החברה צפויה ליהנות גם מתוספת ביקוש משמעותית בזכות פרויקט נימבוס — מעבר משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות לענן, שצפוי להזרים לשוק פרויקטי ענק להגירה לענן, שחלקם, להערכתנו, יזרמו גם לחילן.
5 צפייה בגלריה
גדי קוניא מנכ"ל נייר חדרה
גדי קוניא מנכ"ל נייר חדרה
גדי קוניא מנכ"ל נייר חדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)

הראל פיננסים
חנן מור: אנו סבורים כי החברות בתחום הנדל"ן היזמי צפויות להמשיך וליהנות מעליית מחירי הדירות, שמתודלקת הן ע"י הריבית הנמוכה במשק והן ע"י אי יכולתה של הממשלה לפתור את בעיית ההיצע של דירות מגורים. חנן מור היא חברה שנהנית מצבר של מעל 3,100 יחידות דיור לבנייה בביצוע ובתכנון, כאשר במקביל החברה מפתחת זרוע נדל"ן מניב, הצפויה לכלול תוך כ־4 שנים 11 מרכזים מסחריים, שצפויים להניב הכנסה שנתית של 72 מיליון שקל ו־552 דירות להשכרה, שצפויות להניב כ־30 מיליון שקל בשנה.
בזק: לאחר עשור של תחרות מחירים קשה ורגולציה לוחצת, עושה רושם שקיימת מגמה של שינוי בשוק התקשורת. יציאה של שחקנים קטנים, ששחקו את מחירי חבילות התקשורת, במקביל לציפיה שהרגולציה תשים יותר דגש על השקעות בתשתית ופחות על הוזלת המחיר לצרכנים, אמורים להגדיל את ההכנסה הממוצעת מלקוח ואת הכנסות החברות בתחום. לאחר עשור של התייעלות השיפור הכנסות אמור להגדיל מהותית את שורת הרווח של החברות. בזק שמרה על מעמדה כמובילה בתחום התקשורת הקווית, והצליחה לבסס את עצמה גם כמובילה בתחום הרווחי והצומח של תשתית שירותי אינטרנט לבתים ועסקים באמצעות יתרונה בפריסת הסיבים האופטיים ברחבי המדינה.
החברה גם ממצבת את בזק בינלאומי כספקית של שירותי מיחשוב וסייבר (שמקבלת בשוק תמחור גבוה בהרבה מפעילות תקשורת רגילה). מבחינה פיננסית החברה לא חילקה בשנים האחרונות דיבידנד והורידה את רמת המינוף והחוב שלה, כאשר תזרים מזומנים חופשי של כמיליארד שקל בשנה הבאה צפוי לאפשר לחברה לחזור ולחלק דיבידנדים. יש לציין כי חברת־האם של בזק, בי־קום, מבצעת בחודש האחרון רכישה עצמית של מניות, אשר מהווה הבעת אמון בתמחור הנוח של המניה.
פוקס: זן האומיקרון שמונע יציאת ישראלים לחו"ל בהיקפים גבוהים, יחד עם השגשוג היחסי של הכלכלה הישראלית, ימשיכו לתמוך בתוצאות החזקות של חברות הצריכה הפרטית המקומיות. החברה המועדפת עלינו בתחום הצריכה הפרטית היא פוקס. החברה נהנית מהנהלה איכותית ומנוסה, שהובילה בשנים האחרונות מסע רכישות נרחב, שהפך את החברה למובילה בשוק הקמעונאות המקומי.
החברה נהנית מבלעדיות על מספר רב של מותגים מובילים (כגון נייק) בישראל, כאשר נותרו לה מספר מנועי צמיחה משמעותיים: חברת הענק JUMBO שמתמחה בכלי בית וצעצועים; פליינג טייגר, שמתמחה במתנות מעוצבות; ו־RED, שמתמקדת בסלולר ואלקטרוניקה ועוד. בנוסף, פוקס השלימה בהצלחה הקמת זרוע מכירות און־ליין מהותית, טרמינל איקס, ואף הנפיקה אותה השנה בבורסה. להערכתנו, החברה תמשיך לצמוח בקצב דו־ספרתי בשנים הקרובות ותהנה מפירות ההשקעה המסיבית שלה בשנים האחרונות.