סגור
דנה עזריאלי יו"ר קבוצת עזריאלי
דנה עזריאלי בעלת השליטה בקבוצת עזריאלי (צילום: זיו קורן)

ההכנסות התפעוליות של עזריאלי ברבעון הראשון הגיעו לחצי מיליארד שקל

ההכנסות התפעוליות במשרדים עלו ב-5%, ובקניונים הן עלו בפחות מ-1% למרות עלייה של 11% בפדיונות השוכרים; הרווח התזרימי עלה ב-14% ל-383 מיליון שקל

עזריאלי פותחת את 2024 עם יציבות בהכנסות ועלייה ברווח התזרימי. ההכנסות התפעוליות נטו (NOI) של ענקית הנדל"ן המניב עלו ברבעון הראשון של השנה בפחות מ-2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-533 מיליון שקל.
במקביל תזרים המזומנים מפעילות ריאלית (FFO) עלה ב-12% ל-393 מיליון שקל, ובנטרול תחום הדיור המוגן (בשל פיקדונות הדיירים) ב-14% ל-383 מיליון שקל. ה-FFO מהווה כמדד המקובל לבחינת הרווחיות של חברות נדל"ן מניב כיוון שמנטרל משתנים חד פעמיים, בהם שיערוכים.
העלייה המתונה ב-NOI הכללי נרשמה בהשפעת צמיחה מתונה ב-NOI שהניבו הקניונים ושטחי המסחר של הקבוצה – מגזר הפעילות העיקרי שלה (45% מה-NOI ו-29% משווי הנכסים), כשזה עלה בפחות מ-1% והסתכם ב-240 מיליון שקל. העלייה מיוחסת להשפעת עליית המדד (0.3%) על תשלומי השוכרים.
בעקבות המלחמה יותר ישראלים נשארו בארץ ופחות טסו לחו"ל, עובדה שתרמה לעלייה של 11% בפדיונות השוכרים בקניונים של עזריאלי במהלך ארבעת החודשים הראשונים של השנה (עזריאלי דיווחה על נתוני הפדיונות כולל בחודש אפריל אף שתוצאותיו ידווחו ברבעון השני). אך מכיוון שרכיב הפדיונות בחוזי השכירות מול שוכריה קטן, גם השפעתו על הכנסותיה קטנה (אולם הוא עשוי להשפיע על מחיר השכירות בעת חידוש החוזים).
בנוסף, בשיחת המשקיעים שקיים לאחר פרסום הדוחות ציין מנכ"ל עזריאלי אייל חנקין כי "המלחמה אפשרה לפנות שוכרים שרצינו להזיז ממיקומים מרכזיים בקניונים מבלי להידרש לשלם להם קנסות על כך, וכתוצאה מכך המיקומים התפנו לשוכרים חדשים אך בינתיים הם הניבו פחות". הוא הזכיר כי עד לפברואר התארחו באילת עוד מפונים רבים מהמלחמה, היבט שהשפיע על הפדיונות בקניון "מול הים" בעיר.
משתנה משפיע נוסף על תוצאות ה-NOI הכללי היה מימוש החזקותיה של עזריאלי בחברת הדאטה סנטרס קומפאס באוקטובר 2023. ה-NOI של עזריאלי מהנכסים הזהים שלה (אלה שהניבו לאורך שתי התקופות), שמנטרל את תוצאות קומפאס ברבעון המקביל, עלה ב-4% והסתכם ב-527 מיליון שקל.
במגזר המשרדים (40% מה-NOI ו-31% משווי הנכסים) נהנתה עזריאלי מעלייה של 5% ב-NOI ל-211 מיליון שקל בהשפעת עליית שכר הדירה ובהשפעת המדד.
להבדיל מחברות נדל"ן מניב אחרות כמליסרון ואמות, שהחלו לאכלס בשנה החולפת נכסים חדשים ומכך רשמו ברבעון תוספת ל-NOI וירידה בשיעורי התפוסה, כל ה-NOI של עזריאלי במגזר זה משויך לנכסיה הוותיקים ותפוסת נכסי המשרדים שלה עומדת על 98%.
החברה החלה לאכלס את קומות פרויקט מגרש 21 במודיעין רק בחודש מאי (השכירה למעלה מ-50% משטחי המשרדים ו-81% משטחי המסחר).
לצד הקניונים והמשרדים, עזריאלי שבשליטת דנה עזריאלי פועלת גם במגזרי הדאטה סנטרס, הדיור המוגן, משרדים בארה"ב ודיור להשכרה. מגזר הדאטה סנטרס, באמצעות גרין מאונטיין הנורבגית שאותה רכשה ב-2021, ושערך נכסיו מגיע ל-15% משווי נכסי עזריאלי, נחשב על ידיה כמנוע צמיחה עיקרי ובכוונתה להרחיבו, כך שיגיע בתוך 2-5 שנים ל-25%-20% משווי הנכסים. ברבעון הראשון הגיע ה-NOI ממנו ל-32 מיליון שקל, וירד ב-18% מהרבעון המקביל, אך בנטרול קומפאס ה-NOI עלה ב-60%. במהלך הרבעון השני מתוכננת תחילת האספקה של 30 מגה-וואט ממתקן שהקימה גרין מאונטיין לטיקטוק ובכוונתה להגיע עד לסוף השנה ל-90 מגה-וואט.
לעזריאלי מספר נכסים בייזום. עוד השנה צפויה השלמת הקמתו של נכס מסחרי במפרץ חיפה בשטח של 10.5 אלף מ"ר וב-2025 מתוכננת השלמת ההקמה של 43 אלף מ"ר משרדים בקמפוס סולראדג' בגלילות, ובית דיור מוגן שבו 274 יח"ד בראשל"צ. ב-2027 מתוכננת השלמת ההרחבה של קניון עזריאלי ובניית מגדל הספירלה בת"א בשטח של 150 אלף מ"ר. בשיחת המשקיעים ציין חנקין כי בעקבות המלחמה ייתכנו עיכובים של רבעון בפרויקטים בייזום.
עזריאלי רשמה רווחי שיערוך של 251 מיליון שקל מנכסי הדאטה סנטרס כתוצאה מירידת שיעורי ההיוון לאור התקדמות בהקמת קמפוס טיקטוק ונכס נוסף בגרמניה. בקניונים ובמשרדים לא נרשמו כלל שיערוכים, לעומת כאלה של 265 מיליון שקל ברבעון המקביל.
הוצאות המימון ירדו ב-49% בהשפעת העלייה המתונה יותר במדד, ותרמו בכך לעלייה ב-FFO ואף לעלייה של 23% ברווח הנקי ל-464 מיליון שקל.