סגור
משאית קמפיין דונלד טראמפ במדינת ניו המפשייר
משאית קמפיין דונלד טראמפ במדינת ניו המפשייר (צילום: AP/Pablo Martinez Monsivais)

התמונה הגדולה
הבחירות לנשיאות בארה"ב ייתנו רוח גבית למדד ת"א־35

בשנים האחרונות מדד הדגל של בורסת ת"א נע במתאם גובר למדד S&P 500, והדבר הופך את האופק של 2024 לבהיר במיוחד. זאת משום ששוק המניות בארה"ב הניב בשנה הרביעית והאחרונה בקדנציה של כל נשיא תשואה ממוצעת של 11.4%

כטבען של מניות קרות לב, להן קל יותר להתאושש מהזוועות, וכך מדד ת"א־35 שב לאיתנו מאז ההלם של 7 באוקטובר, וגל עליות נוסף נמצא בפתח, אך לא בגלל שהמניות צופות איזה ניצחון מהיר של צה"ל. פשוט כי כשמדברים על שווקים, הגלובלי תמיד יגבור על המקומי. נושבת גם רוח פוליטית כלשהי, לא־מזוהה. הרי זוהי שנת בחירות לנשיאות ארה"ב – והיא נהדרת לשוק המניות הן בארה"ב והן בישראל.
משקיעים בדרך כלל מסתכלים על מניות המדינה שלהם בבידוד, אבל ההפך הוא הנכון, שווקים גלובליים מפותחים תמיד נעים יחד. תחשבו על הקורלציה – צורת מדידה פשוטה הבודקת את מידת הקשר בין שני משתנים: מקדם המתאם שעומד על 1 פירושו קורלציה מושלמת, ומינוס 1 פירושו ההפך המוחלט. במהלך 20 השנים האחרונות למדד S&P 500 האמריקאי יש קורלציה חזקה (מקדם מתאם של 0.83) עם כלל המניות השונות הנסחרות מחוץ לארה"ב.
הקורלציה של ת"א־35 עם S&P 500 ב־20 השנים האחרונות אומנם חלשה יותר — עם מקדם מתאם של 0.42 — אבל מאז 2018 היא הולכת ומתהדקת, והיום כבר עומדת על מקדם מתאם של 0.49. הקורלציה בין מדד MSCI’s Israel IMI, שכולל מספר רב יותר של מניות טכנולוגיה, בדומה לארה"ב, חזקה אף יותר ובטווח הזמן הזה מקדם המתאם עלה מ־0.47 ל־0.68. העובדה שישראל נחשבת כיום לשוק מפותח ולא מתפתח גם כן העמיקה מאוד את הקשרים הגלובליים שלכם.

הפלונטר הפוליטי דווקא מפחית סיכון למשקיעים

מגמות כלכליות נוטות לפרוץ את גבולות המדינה שבה הן מתרחשות, את זה כולם יודעים, אבל נדבך נוסף הוא שככל שהקורלציה בין בורסות מתהדקת, המניעים הפוליטיים של אותן המדינות מתהדקים גם הם. אם כך, כיצד הבחירות לנשיאות ארה"ב יסייעו למדד ת"א־35?
משקיעים רבים חוששים מהרטוריקה המתלהטת של תקופת הבחירות בארה"ב, ויש שיאמרו גם מהמדיניות של היחס כלפי ישראל וכיצד אלו ישפיעו על המניות הישראליות, אך אל חשש: עבור משקיעים רבים, מדובר בדיבורים בלבד. מה שחשוב למשקיעים זאת החקיקה. החוקים קובעים את המנצחים והמפסידים הגדולים, הם משנים את הכללים ומסבכים את יכולת התכנון של העסקים. חקיקה היא למעשה סיכון.
הפסיכולוגיה ההתנהגותית הוכיחה כבר מזמן שמשקיעים שונאים את הסיכון להפסיד הרבה יותר מאשר שהם מעריכים את התקווה לרווחים. המבוי הסתום הפוליטי שאמריקה נמצאת בו, שמכונה "גרידלוק" (Gridlock), מחסל את הסיכוי לקידום של הליכי חקיקה דרמטיים ובכך מפחית את הסיכון.
הנתונים מוכיחים זאת. בניגוד לבחירות לכנסת – הבחירות בארה"ב מתקיימות בלוח זמנים קבוע בכל ארבע שנים. נשיאים נבחרים בנובמבר, כשלאחר שנתיים מתקיימות בחירות אמצע הקדנציה לרשות המחוקקת. הנשיאים האמריקאים נכנסים לתפקיד עם עוצמה ותמיכה גדולה מהקונגרס, ולכן הם פוצחים במספר רב של חקיקות גדולות ומשמעותיות, אך הפופולריות שלהם נשחקת די מהר. עד שמגיעים לבחירות האמצע - מפלגתו של הנשיא מאבדת לרוב את כוחה היחסי בקונגרס, מה שמעצים את אותו גרידלוק פוליטי מדובר.

83% מהשנים האחרונות בקדנציה היו חיוביות

ושוק המניות מאוד אוהב את זה. היסטורית, מאז 1925, אז החלו לאסוף את הנתונים המדויקים, 60% מהשנתיים הראשונות לקדנציה היו חיוביות. בשנה הראשונה התשואה הדולרית של המניה הממוצעת היתה 11.3% ובשנה השנייה היא עמדה על 7.5%.
ואז, לאחר בחירות האמצע, השנה השלישית היא חגיגה של ממש, עם תשואה ממוצעת של 18.7%, כשהמניות עולות ב־92% מהשנה השלישית לקדנציה, כפי שקרה ב־2023.
ומה קורה בשנת בחירות? התשואה הממוצעת היא 11.4%, כש־83.3% מכל השנים הרביעיות לקדנציה היו חיוביות.
והנה עוד עובדה מעניינת - בכל פעם שהשנה השנייה לכהונת הנשיא האמריקאי היתה שלילית מבחינת שוק המניות, כמו ב־2022, ב־100% מהמקרים מאז השפל הגדול ב־1932 השנה הרביעית של הכהונה היתה חיובית עם תשואה ממוצעת של 16%, וזאת ללא כל קשר למועמד שזכה בנשיאות לאחר מכן בסופו של דבר.
אי-הוודאות שכרוכה בכל מערכת בחירות לנשיאות התפוגגה מהר הפעם. אנחנו יודעים, מוקדם מאי-פעם, מיהם שני המועמדים לנשיאות, ומכירים אותם היטב מכהונתם כנשיאים. ולמרות שכעת שניהם לא אהובים במיוחד, בסופו של דבר אנחנו תמיד מחבבים את הזוכה בבחירות יותר משציפינו. זה מסביר את הפתיחה החזקה של השוק השנה. ככל שנתקרב ליום הבחירות, המתח ימשיך להתפוגג, מה שיעזור למניות. לכן חשוב לזכור את הקורלציות המדוברות. הן יעזרו למניות הישראליות. היו שוריים בשוק המניות - הן בבית והן בעולם.
קן פישר הוא מייסד ויו"ר פישר השקעות — אחת מחברות ניהול הכספים העצמאיות הגדולות בעולם, שמנהלת מעל 236 מיליארד דולר עבור אינדיבידואלים, משפחות ומוסדות. לחברה יש כיום יותר מ־145 אלף לקוחות, כולל כמה המשקיעים הגדולים בעולם