סגור
מטה חברת אנרגיה EDF Electricite de France פריז
מטה חברת EDF (צילום: בלומברג)

מול משבר האנרגיה: צרפת רוצה להלאים את חברת החשמל בעסקה של 9.7 מיליארד יורו

ממשלת צרפת הגישה הצעת רכש למניות EDF עמוסת החובות בפרמיה של 53%, כדי שתוכל לנהל אותה במטרה למתן את משבר האנרגיה באירופה; צרפת כבר מחזיקה ב-84% מ-EDF, וכעת מעוניינת לרכוש את יתר המניות

ממשלת צרפת מציעה לשלם 9.7 מיליארד יורו כדי לקבל שליטה מלאה על קבוצת EDF, חברת החשמל הלאומית, בעסקה שתעניק לממשלה יד חופשית לנהל את החברה לנוכח משבר האנרגיה המכה באירופה.
הממשלה מציעה לשלם 12 יורו למניה, ולפי הצהרת משרד האוצר הצרפתי, המחיר המוצע גבוה ב-53% ממחיר סגירת המניה ב-5 ביולי, יום לפני שהממשלה הכריזה על הכוונה שלה להלאים את מפעילת תחנות הכוח הגרעיניות הגדולה באירופה.
המניות של הקבוצה, שחזרו להיסחר היום (ג') לאחר הפסקה של שבוע בעקבות התוכנית הממשלתית, מזנקות בכ-15% למחיר של 11.70 יורו.
הממשלה כבר שולטת ב-84% מהחברה, שמתמודדת עם הפסקות פעילות לא מתוכננות בצי תחנות הכוח שלה, עיכובים ועלויות גבוהות בבניית כורים חדשים, וכן עם הגבלות מחיר שהטילה הממשלה בניסיון להגן על הצרכנים ממחירי החשמל המזנקים. יתרה מכך, המלחמה באוקראינה החמירה את המצב בחברה, בעלת החובות הגבוהים.
בצרפת טוענים שהלאמת EDF תגביר את הביטחון של עתודות האנרגיה שלה, זאת בעוד אירופה מחפשת חלופות לאספקת הגז הרוסית.
המחירים הגבוהים פגעו בספקיות האנרגיה ברחבי אירופה, ומוקדם יותר החודש הממשלה הגרמנית חילצה את יוניפר – היצואנית המקומית הגדולה ביותר של הגז הרוסי.
לפי הודעת משרד האוצר, הצעת הרכישה תוגש לרגולטור רשות ההון עד תחילת ספטמבר. הממשלה מתכננת להשלים את תהליך מחיקת החברה מהבורסה עד סוף אוקטובר, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
לפי אנשים המעורים בנושא, ההלאמה המתוכננת לא תחייב קבלת אישור מהנציבות האירופית. "זו השקעה שתאפשר לנו להשקיע בכבדות בכוח גרעיני", מסר גבריאל אטאל, השר הממונה על התקציב.
החברה החלה להיסחר בבורסת פריז ב-2005 במחיר של 33 יורו למניה, כך שמשקיעים שרכשו את המניה אז ושמרו עליה צפויים לספוג הפסד כבד.