סגור
מלון פתאל  The Grand Brighton ברייטון
מלון פתאל בברייטון

עליות המחירים במלונות סידרו לפתאל רבעון נוסף של שיא בהכנסות

ההכנסות של קבוצת המלונאות זינקו ברבעון השני ב־25% והרווח הנקי טיפס ב־11%. התוצאות השתפרו בזכות מחירים גבוהים יותר שנגבו מהלקוחות והודות להיחלשות השקל. עם זאת, שיעורי התפוסה עדיין לא מגיעים לאלו שהיו לפני הקורונה

רבעון שיא נוסף של פתאל: ענקית המלונאות בשליטת דוד פתאל (52%) רשמה ברבעון השני הכנסות של 1.9 מיליארד שקל, הגבוהות ביותר שרשמה אי פעם ברבעון, שיפור של 25% ביחס להכנסותיה ברבעון המקביל אשתקד, ושל 27% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2019, האחרונה שחלה לפני הקורונה. תוצאות אלה מתווספות לתוצאות שיא קודמות שנרשמו ברבעונים השני, השלישי והרביעי של 2022 (בדרך כלל הרבעון הראשון חלש יותר מפני שהוא חל בחודשי החורף).
ה־FFO, שמודד את תזרים המזומנים של החברה מפעילות ריאלית, עלה ב־6% ביחס לרבעון המקביל ל־271 מיליון שקל. ה־EBITDAR, שמודד את הרווח התפעולי לפני פחת, הפחתות, מסים והוצאות שכירות (המדד משמש לעסקים הנמצא בשימוש בתחום המסעדנות, המלונאות ובתי הקזינו), עלה ב־26% ל־712 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות התייצב על 120 מיליון שקל, שיפור של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


בפתאל הסבירו את השיפור בתוצאות בכך שהיתה עלייה בהכנסה היומית הממוצעת מכל חדר, לצד עלייה בשיעורי התפוסה הממוצעים בבתי המלון, היחלשות השקל לעומת היורו והליש"ט ופתיחת בתי מלון חדשים.
הנכסים הזהים (בתי מלון שפעלו לאורך שתי התקופות) הניבו 87% מההכנסות ברבעון, תוך תוספת של 129 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל (34% מהשיפור בהכנסות). תוספת זו נבעה מעלייה של 19% בהכנסה היומית הממוצעת מכל חדר ל־570 שקל (ושל 25% ביחס לרבעון המקביל ב־2019).
120 מיליון נוספים נרשמו הודות לירידת שער השקל ביחס למטבעות הפעילות במלונות בחו"ל, הליש"ט והיורו שעלו מסוף 2022 ב־10% וב־7% בהתאמה, בזמן ש־79% מבתי המלון של הקבוצה פועלים מחוץ לישראל (בעיקר גרמניה, בריטניה ואירלנד, ויוון וקפריסין). 128 מיליון שקל התווספו מנכסים חדשים שפתאל החלה להפעיל במהלך 2022 ותחילת 2023 – בהמבורג, לימסול, אתונה וצפת.
בבתי המלון הפעילים של הקבוצה באירופה רשמה פתאל תפוסה ממוצעת של 78% לעומת 74% ברבעון המקביל. בבריטניה ואירלנד הגיעה התפוסה ל־83% לעומת 80%, וביוון וקפריסין היא עלתה ל־79% לעומת 70% ברבעון המקביל. בישראל השיפור היה סולידי כשהתפוסה הגיעה ל־72% לעומת 71% ברבעון המקביל. זאת, בשל ירידה בתיירות הנכנסת ביחס לתקופה שלפני הקורונה. פרט לשמונת המלונות ביוון ובקפריסין (4% ממלונות הקבוצה), בכל שאר האזורים התפוסות שנרשמו נמוכות מאלו שהיו ברבעון המקביל ב־2019. בתי המלון ביוון ובקפריסין נהנו מעלייה בתיירות הנופש במדינות אלה.
רוב ההכנסות של החברה, 737 מיליון שקל, נרשמו מבתי המלון באירופה (המהווים 52% מבתי המלון של הקבוצה ו־39% מההכנסות). בבתי המלון באירופה נרשם השיפור הגבוה ביותר ביחס להכנסות ברבעון המקביל, עלייה של 37%. 30% מההכנסות (561 מיליון שקל) תוך שיפור של 17% מהרבעון המקביל מיוחסים לבתי המלון בבריטניה ואירלנד (23% מבתי המלון של פתאל). 28% מההכנסות, 531 מיליון שקל תוך שיפור של 5%, היו מבתי המלון בישראל (21% מבתי המלון). 148 מיליון שקל הגיעו מבתי המלון ביוון וקפריסין.
בסיכום המחצית הראשונה כולה הגיעו הכנסות פתאל ל־3.1 מיליארד שקל, שיפור של 39% ביחס למחצית המקבילה. ה־EBITDAR עלה ב־53% למיליארד שקל, והקבוצה רשמה הפסד של 76 מיליון שקל שמיוחס לבעלי המניות לעומת הפסד של 164 מיליון במחצית המקבילה (לאחר שברבעון הראשון השנה רשמה הפסד של 195 מיליון שקל ובזה המקביל לו הפסד של 273 מיליון שקל).
בפתאל אשררו את התחזית לשנה המלאה ולפיה ההכנסות יהיו 7.4 עד 7.7 מיליארד שקל וה־EBITDAR יהיה 2.6-2.4 מיליארד שקל. זאת, מתוך הנחה שאל 227 המלונות הפעילים הקיימים יתווספו במהלך השנה תשעה מלונות. בחברה ציינו שהרבעון השלישי של השנה שחל בחודשי הקיץ נחשב עונתית כחזק ביותר שלה.
פתאל נסחרת כיום לפי שווי של 6.3 מיליארד שקל. מתחילת השנה זינקה המניה ב־29%, לעומת 4% בלבד שעלה מדד ת"א־90 שבו היא נכללת.
לאחר שהוצאה ממדד ת"א־35 בעקבות משבר הקורונה והצניחה בשווייה (משווי שיא של 8.1 מיליארד שקל בסוף 2019 לשווי של 1.1 מיליארד שקל במרץ 2020) עשויה מניית פתאל, בעקבות הרפורמה במדדים שיוזמת הבורסה לניירות ערך, לשוב ולהיכלל החל מנובמבר במדד זה.