סגור
גולדמן זאקס וול סטריט
מניית גולדמן זאקס בוול סטריט (AP)

גולדמן זאקס מצטרף למקהלת הדובים: "וול סטריט עלולה לאבד השנה עוד 27%"

בבנק ההשקעות מהגדולים בארצות הברית כבר שכחו מהתחזית שלהם מתחילת השנה לפיה מדד S&P 500 יטפס ל-5,100 נקודות; האינפלציה בארצות הברית והעלאות הריבית החדות בעקבותיה יכניסו את וול סטריט לשוק דובי, לנפילה ל-2,900 נקודות, לפי התרחיש הגרוע בבנק

שוקי ההון בכוננות ספיגה לקראת העלאת הריבית בארצות הברית בשבוע הבא, כשהבנק המרכזי שם צפוי להעלותה לפחות ב-0.75%, אם לא ב-1% לשיעור של 3.5%. זאת כשנותרו לאחר מכן שתי העלאות ריבית נוספות השנה.
באתר מרקטווטש דווח היום כי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, מהגדולים בארצות הברית לפי שווי שוק (נסחר במדד דאו ג'ונס), פרסם שני תרחישים להמשך השנה בבורסות ניו יורק, והם מנוגדים לגמרי לתחזית הבנק מתחילת 2022.
כזכור, לפני שבוע הזהיר בנק מורגן סטנלי, אף הוא מחמשת הגדולים בארצות הברית, כי מדד S&P 500 עלול לצנוח עד סוף השנה מרמתו כעת בטווח של 15%-25%. הבנק ציין את חששו ממיתון ומנסיגה ברווחי החברות הנסחרות, כשתחזיות הבנק לרווחי החברות פסימית יותר מרוב הבנקים ובתי ההשקעות האחרים שמסקרים את וול סטריט.
ובגולדמן זאקס הכלכלן הראשי בתחום שוק ההון בבנק Dominic Wilson ואסטרטגית השוק Vickie Chang נתנו את תחזיתם השלילית למדד S&P 500 במקרה שהפד ימשיך בקצב העלאות הריבית החדות, כפי שצפוי להיות.
אם הפד יעלה את הריבית כך ששיעור האבטלה יטפס ל-5%, אז ה-S&P 500 ייחתך ב-14% אל מתחת ל-3,400 נקודות, אמרו שני המומחים בבנק (המדד עומד עתה על 3,900 נקודות, אך הוא צפוי לרדת בפתיחה היום). כמו כן ציינו השניים כי בתרחיש הזה תשואות האג"ח ימשיכו לטפס, והדולר צפוי להתחזק בעוד 4% לעומת המטבעות העיקריים.
תרחיש גרוע אף יותר, כך לפי שני המומחים, אם שיעור האבטלה יטפס ל-6%, מדד S&P 500 עשוי ליפול ב-27% מתחת ל-2,900 נקודות, תשואות האג"ח יזנקו אף יותר, והדולר עשוי לזנק ב-8%.
מוקדם יותר היום ציינו בבנק ההשקעות סיטיגרופ, אף הוא אחד הגדולים בארצות הברית לפי שווי שוק, כי המניות בעולם מחקו 23 טריליון דולר השנה, מה שהופך את המטבע האמריקאי לחוף מבטחים: "המקום היחיד להתחבא בו הוא בדולר האמריקאי", ציינו בבנק. לפי בלומברג, הדולר צפוי לסיים את שנתו החזקה מאז 2004, והוא זינק ב-11% השנה מול 10 מטבעות מובילים אחרים.
הבנק העולמי הזהיר מוקדם יותר כי מיתון עולמי בפתח וששלוש הכלכלות הגדולות בעולם – ארצות הברית, סין וגוש היורו - חוות האטה חדה כך ש"אפילו פגיעה לא חזקה בכלכלה העולמית בשנה הבאה עלולה להכניס אותן למיתון". בקרן המטבע פסימיים גם, ומזהירים שחלק מהמדינות צפויות להיכנס למיתון בשנה הבאה.
ומה היתה התחזית של גולדמן זאקס בתחילת 2022: בבנק צפו כי מדד S&P 500 יטפס ל-5,100 נקודות עד סוף השנה. אך האינפלציה והעלאות הריבית החדות שנועדו להאט אותה שינו לחלוטין את התחזיות בבנק, שעתה לא פוסל כניסה למיתון.