סגור
מתחם בזן
מתחם בזן בחיפה (דניאל לבטובסקי)

לפיד חתם: הפטרוכימיים קיבלה את היתר השליטה החדש שלה בבזן

רוה"מ היה הגורם השלישי והאחרון בממשלה שהיה צפוי לחתום, אחרי ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת האנרגיה קארין אלהרר חתמו כבר שלשום; לפיד המתין עם החתימה להחלטת בית המשפט שאישר אתמול את הסדר החוב שהיה כרוך בתספורת של מיליארד שקל

הפטרוכימיים קיבלה את היתר השליטה החדש שלה בבזן אחרי שראש הממשלה יאיר לפיד חתם הבוקר על ההיתר. לפיד היה הגורם השלישי והאחרון בממשלה שהיה צפוי לחתום אחרי ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת האנרגיה קארין אלהרר חתמו כבר שלשום.
לפיד הודיע תחילה כי יחליט רק אחרי החלטת בית המשפט אם לאשר את ההסדר – צעד שהתקיים אתמול בצהריים כשהשופט חגי ברנר אישר את הסדר החוב שהיה כרוך בתספורת של מיליארד שקל.
ל"כלכליסט" נודע אתמול כי אחרי שבית המשפט אישר את הסדר החוב, פנו בעלי השליטה דיוויד ועדי פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל במכתב ללפיד ולמנהלת משרד ראש הממשלה נעמה שולץ, ובו התחייבו לעמוד בהחלטת הממשלה.
המכתב נשלח כנראה בעקבות הלחץ של משרד ראש הממשלה אתמול שרמז כי הוא מחויב להחלטת הפינוי של התעשיות ממפרץ חיפה בתוך 10 שנים.
פטרוכימיים מדגישה בדיווח לבורסה כי קיבלה גם היתר לשעבד את מניות השליטה בבזן לגורם המממן של רכישת מניות בז"ן מידי החברה לישראל בהפעלת זכות הסירוב לעיסקה בו מכרה החברה לישראל את מניותיה לאחים חג'ג'.
מדובר במחזיקי האג"ח הסדרות החדשות של החברה בסך 485 מיליון שקל שתמורתם ישועבדו המניות שיירכשו.
ההודעה על ההיתר שנתן ראש הממשלה לפטרוכיימים התקבלה בתרעומת עזה בקרב ארגוני סביבה. אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה אמר: " ערב הבחירות, לפיד בוחר לסכן את בריאותם וחייהם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה על סמך הבטחה חלולה של דיוויד פדרמן, בעל השליטה במפעלים הפטרוכימיים, ללא כל ערבות כי הליך פינוי מפרץ חיפה יתקדם במסגרת לוחות הזמנים שנקבעו. אנחנו מזכירים, כי לפיד עצמו הוביל וחתום על המתווה לפינוי המפעלים המזהמים רק לפני חצי שנה".
גם חברי כנסת מתחו ביקורת על ההחלטה. ח"כ פרופ' אלון טל (המחנה הממלכתי), דרש כי ההתחייבות לפינוי בזן חייבת להופיע גם בחוזה הרכישה. ח"כית נעמה לזימי אמרה: "לפיד צריך לחזור בו; מי שקיבל על עצמו את ההחלטה החיונית לפנות את המפעלים המזהמים של מפרץ חיפה לא יכול לתת יד להשתלטות של פטרוכימיים על בזן".