סגור
סניף בנק לאומי חריש
סניף בנק לאומי (צילום: Igal Vaisman / Shutterstock.com)

למרות ירידת השווי בוואלי בנק, לאומי הרוויח מיליארד שקל ברבעון

הבנק סיכם את הרבעון הראשון של השנה עם תשואה להון של 7.8%, למרות הפחתת שווי של מיליארד שקל בעקבות הטלטלה בוואלי בנק; לאומי הודיע על חלוקת דיבידנד של 294 מיליון שקל

בנק לאומי הצליח לסיים את הרבעון הראשון של 2023 ברווח נקי של 981 מיליארד שקל, המגלם תשואה להון בשיעור 7.8%. זאת על אף הפחתת שווי בסכום של כמיליארד שקל שביצע הבנק בוואלי בנק (14.2%), בעקבות משבר הנזילות במגזר הבנקאות בארה"ב, שהביא לירידות שערים חדות במניות הבנקים האיזוריים.
הבנק, בניהולו של חנן פרידמן, הודיע על חלוקת דיבידנד בסך 294 מיליון שקל, המהווה 30% מהרווח הנקי. בניגוד לבנק הפועלים ודיסקונט שהגדילו את שיעור חלוקת הדיבידנד, לאומי העדיף במקום זאת להודיע כי ייצא ברכישה עצמית של מניות הבנק בשווי של 800 מיליון שקל.
בזמנים רגילים מחיקה של סכום בגובה 1.1 מיליארד שקל כפי שעשה לאומי על השקעתו בוואלי בנק, הייתה עלולה למחוק את רווחי לאומי ברבעון, אך אלו לא זמנים רגילים: המשך העלאת הריבית, שעלתה במהלך הרבעון הראשון של השנה ב-100 נקודות בסיס, הובילה את המערכת הבנקאית לתוצאות שיא, ולכך שלאומי הצליח בכל זאת להרוויח קרוב למיליארד שקל ברבעון הראשון.
אלמלא הפחתת השווי בוואלי בנק, לאומי היה אמור לסיים את הרבעון עם רווח נקי גבוה מאוד של 2.1 מיליארד שקל ועם תשואה להון בשיעור 17%, זאת בהשוואה לרווח נקי של 1.6 מיליארד ברבעון המקביל.
עליית הריבית והאינפלציה תרמו לתוצאות לאומי, כשהכנסות הבנק מריבית צמחו ב-35% ביחס לרבעון המקביל ועמדו על 3.9 מיליארד שקל. בנטרול ההכנסות מריבית של לאומי ארה"ב ברבעון הקודם, הצמיחה בהכנסות עומדת על 44% - בדומה לממוצע במערכת הבנקאית.
העלייה בהכנסות מריבית היא גם תוצאה של המשך צמיחת תיק האשראי של הבנק, שגדל מתחילת השנה ב-4.9% ועמד על 404 מיליארד שקל. זהו שיעור הצמיחה החד ביותר מבין הבנקים ברבעון הראשון. המנוע שדחף את תיק האשראי קדימה הוא האשראי העסקי שצמח ב-10.4% במהלך הרבעון, בעיקר בהשפעת סקטור הנדל"ן. תיק המשכנתאות לעומת זאת צמח ב-2% בלבד, אולם מדובר בצמיחה גבוהה ביחס לממוצע בבנקים.
הוצאות הבנק להפסדי אשראי עמדו על 406 מיליון שקל - כ-0.41% מתיק האשראי של הבנק, שיעור ההפרשה הגבוה ביותר מבין הבנקים, וזאת לאחר שבמהלך 2022 כולה הפרשות הבנק עמדו על 498 מיליון שקל. בבנק מסבירים כי מדובר בעיקר הפרשות קבוצתיות ולא פרטניות, כחלק מאי-הודאות במשק ומצב המקרו, והציפייה שסביבת הריבית הגבוהה תביא בהמשך לקשיים בהחזרי ההלוואות.
בדומה למגמה בשאר הבנקים, גם בלאומי נרשמה ירידה בהיקף הפקדונות של העסקים, זאת בהשפעת עליית הריבית שמייקרת את האשראי ודוחפת את העסקים להשתמש בפיקדונות לפריעת הלוואותיהם. סך הפקדונות של העסקים הבינוניים ירד מתחילת השנה מ-70.1 מיליארד ל-68.2 מיליארד.
בהכנסות מעמלות נרשמה צמיחה מתונה של 1.9% ביחס לרבעון המקביל, והן עמדו על 948 מיליון שקל. אמנם עמלות ניהול החשבון עלו ב-14%, עמלות טיפול באשראי ב-19% ועמלות מעסקי מימון ב-25%, אך במקביל חלה ירידה של 16% בעמלות ניירות ערך, לאור ירידה במחזורי המסחר בשוק ההון.
יחס היעילות של הבנק עומד על 32.6% - זאת לאחר שב-2022 עמד על 37.5% וברבעון המקביל אשתקד על 39.1%. הוצאות השכר של הבנק שהמשיכו לקטון סייעו לכך - והן עמדו ברבעון על 845 מיליון שקל, בהשוואה למיליארד ברבעון המקביל. לאחרונה הודיעו בבנק על הסכם שכר חדש עם עובדיהם.
ברבעונים הקרובים צפוי לאומי ליהנות מרווח של כ-800 מיליון שקל (לפני מס) ממכירת בנייני המטה שלו בתל אביב - בית מאני ובית ילין, במסגרת המעבר של מטה הבנק ללוד במהלך השנה הקרובה.