סגור
בית זיקוק בתי זיקוק של בזן ב חיפה
בית הזיקוק של בזן בחיפה (צילום: דניאל לבטובסקי)

השפעת המלחמה באוקראינה על מרווח הזיקוק ירדה, והתוצאות של בזן נפגעו

חברת זיקוק הנפט רשמה ברבעון הראשון צניחה של 73% ברווח הנקי ל-49 מיליון דולר; בזן מרוויחה בעיקר ממרווחי הזיקוק - הפער בין המחיר שבו היא קונה נפט לבין המחיר שבו היא מוכרת את התזקיקים, המרווחים זינקו ברבעון המקביל ב-2023 ברקע המלחמה באוקראינה, וירדו ב-45% ברבעון המדווח

השפעת המלחמה באוקראינה על שוק האנרגיה העולמי הולכת ופוחתת, ואיתה גם פוחתים מרווחי הזיקוק (הפער שבין חבית נפט גולמי לבין התזקיקים), שנחתכו בחדות במהלך הרבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2023, ופגעו ברווחיות של בזן (בתי זיקוק לנפט).
עם זאת, מרווחי הזיקוק הנוכחיים עדיין גבוהים מהממוצע ההיסטורי. בנוסף, בחברה שבניהולו של אסף אלמגור מדגישים כי לחרם הטורקי אין השפעה על ייבוא ואספקת הנפט הגולמי לחברה. מגזר הפולימרים, שהיה נקודה חלשה בתוצאות החברה בשנים האחרונות, התאושש מעט לעומת הרבעון הקודם, בין היתר בשל הגברת המכירות בארץ.
ברבעון הראשון של השנה שעברה הגיע מרווח הזיקוק ליותר מ-19 דולר לחבית, מרווח חריג במיוחד, כשהמחירים שלפני עידן הקורונה נעו בטווח של שישה עד תשעה דולר.
מרווח הזיקוק הוא מקור הרווח המרכזי של בזן – שרוכשת נפט גולמי ומוכרת תזקיקים. ברבעון הראשון של השנה מרווח הזיקוק הממוצע עמד על כ-11 דולר לחבית – 45% פחות מהרבעון המקביל בשנה שעברה.
הרווח הנקי של בזן ברבעון הראשון של 2024 ירד ב-73% והסתכם ב-49 מיליון דולר.
בנוסף לירידה במרווח הזיקוק, הובילה להיחלשות ברווח גם ירידה מסוימת בהיקף זיקוק הנפט הגולמי ל-2,095 אלף טונה, ירידה של 7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, כש-40% מסך הזיקוק של החברה היה סולר ו-15% נוספים בנזין. הנתונים לא מתייחסים להיקף עיבוד סולר ואקום כבד (HVGO) שעלה, כך שסך הזיקוק עלה ב-1%.
ההכנסות של החברה מושפעות בעיקר ממחיר חבית נפט מסוג ברנט, אך הוא אינו משפיע על הרווחיות של החברה. ההכנסות נחלשו ב-3% ל-2.1 מיליארד דולר, למרות עלייה מתונה של 2% בחבית נפט מסוג ברנט, שעמד בממוצע על 82.9 דולר במהלך הרבעון. במגזר הפולימרים, שבו מספקת בזן חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק ושהיה עד כה נקודת חולשה שלה, הגיעה החברה לאיזון עם EBITDA של אפס, לעומת 4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
על אף הירידה המשמעותית בתוצאות בהשוואה לרבעון המקביל, בבזן מדגישים שנכון להסתכל על ביצועי החברה ביחס לרבעון האחרון של השנה שעברה, כשהסיבות לכך הן ירידת ההשפעה של המלחמה באוקראינה שהטיבה עם התוצאות של החברה, וירידה בהשפעה של המלחמה בישראל על פעילות החברה – שפגעה בתוצאותיה.
על פי החברה, ברבעון האחרון של השנה שעברה הובילה פריצת המלחמה בישראל לעלויות עודפות בגובה 32 מיליון דולר, אך היא הצליחה לבצע התאמות כך שהשפעת המלחמה יורדת.
"במהלך תקופת הדוח, השפעות המלחמה על פעילות הקבוצה היו במגמת ירידה, זאת לאור התפתחויות חיוביות ביחס לאופן ויכולת השימוש בתשתיות הרלוונטיות בשילוב פעולות הקבוצה לצורך צמצום העלויות התוספתיות."
עיקר השינוי, לפי החברה הוא עדכון עלויות השינוע למוצרי החברה לייצוא.
ואכן, בהשוואה לרבעון הקודם, התוצאות של בז"ן השתפרו. ה-EBITDA המנוטרל של החברה עלה ב-28% ל-124 מיליון דולר והרווח הנקי קפץ ב-63%.
בשיחה עם משקיעים ציינו היום בכירי החברה את ההשפעה הנמוכה של החרם הטורקי על פעילות החברה.
החשש המרכזי בשוק האנרגיה מהחרם הטורקי הוא תרחיש שבו טורקיה תאסור על הולכת נפט מאזרביג'ן דרך צינור באקו-טביליסי-ג'יהאן (BTC), שמסתיים בנמל ג'יהאן שבטורקיה וממנו הנפט מועבר לאוניות שנפרקות בנמלי הארץ לקראת זיקוק. אזרביג'אן היא מספקיות הנפט המשמעותיות לישראל, אך בבזן מדגישים שמדובר בהיקף נמוך של פעילות החברה. בנוסף, כיוון שמדובר בסחורות ניתן למצוא חלופות למסחר עם טורקיה – ולכן בחברה לא צופים נכון לשלב זה פגיעה מהותית בפעילות בשל החרם הטורקי.