סגור
יזם הקריפטו הטורקי פארוק פתיח אוזר שנידון ל-11,196 שנות מאסר על הונאת משקיעים
פארוק פתיח אוזר שנידון ליותר מ-11 אלף שנות מאסר. "אני מספיק חכם כדי לנהל כל מוסד על פני כדור הארץ" (צילום: גטי אימג'ס)

טורקיה: יזם קריפטו ושני אחיו נידונו ל-11,196 שנות מאסר

יזם הקריפטו פארוק פתיח אוזר הורשע בהלבנת כספים, הונאה ופשע מאורגן. ב-2021 קרסה פלטפורמת הקריפטו שהקים, משקיעים איבדו 43 מיליון דולר והוא נמלט לאלבניה. ביוני הוסגר לשלטונות. על אחיו ואחותו נגזר עונש דומה

החטא ועונשו, גרסת טורקיה: יזם קריפטו טורקי ושניים מאחיו נידונו ל-11,196 שנות מאסר כל אחד, בשל הונאת משקיעים במיליוני דולרים. כך על פי דיווח ב-BBC.
פארוק פתיח אוזר (Faruk Fatih Ozer) בן ה-29 נמלט לאלבניה ב-2021 כשברשותו נכסי משקיעים לאחר שחברת המרת הקריפטו שלו ת'ודקס (Thodex) קרסה במפתיע. הוא הוסגר חזרה לטורקיה ביוני ונמצא אשם בהלבנת כספים, הונאה ופשע מאורגן. התובעים במשפט ביקשו לאסור את אוזר ליותר מ-40 אלף שנה, כך דיווחה סוכנות AFP.
אוזר אמר לבית המשפט ש"לא היה פועל בכזאת חובבנות" אם כוונתו הייתה פלילית, כך דיווחה התקשורת במדינה. "אני מספיק חכם כדי לנהל כל מוסד על פני כדור הארץ, וזה ברור מהעובדה שהקמתי חברה בגיל 22", כך הוא צוטט על ידי סוכנות הידיעות אנדולו. המשפט הקצר שנערך באיסטנבול מצא גם את אחותו סראפ ואחיו גובן אשמים באותם סעיפים.
סוכנויות הידיעות הטורקיות אמרו שהנאשמים נשפטו כל אחד בנפרד על פשעים מרובים שבוצעו כנגד 2,027 קורבנות, מה שהוביל למספר השנים הרב בגזר הדין. גזרי דין כה ארוכים הם דבר שכיח בטורקיה מאז ביטול עונש המוות ב-2004. ב-2022 נשפט עדנאן אוקטר, מטיף טלויזיוני, ל-8,658 שנה בכלא על הונאה ופשעי מין, ועשרות ממאמיניו קיבלו גזר דין זהה.
הטורקים משתמשים במטבעות קריפטו כהגנה מפני הפיחות החד בערך הלירה שהחל לפני יותר משנתיים. ת'ודקס נוסדה ב-2017 והפכה לאחת מחברות ההמרה הגדולות במדינה למטבעות וירטואליים. אוזר זכה בהכרה לאומית כגאון פיננסי, וסלל את דרכו לפסגה כשהתיידד עם דמויות פרו-ממשלתיות. אך ב-2021 הפלטפורמה שלו קרסה במפתיע, ונכסי המשקיעים התנדפו, בעוד אוזר נעלם.
הוא נעצר בשנה שעברה באלבניה על בסיס צו בינלאומי של האינטרפול, לאחר שנמלט כשברשותו נכסים בשווי של יותר מ-2 מיליארד דולר. על פי כתב האישום, ההפסדים למשקיעי החברה נאמדים ב-356 מיליון לירות טורקיות – שהיו שוות כ-43 מיליון דולר בזמן נפילת החברה. כיום הסכום הזה שווה 13 מיליון דולר בלבד, בשל קריסת הלירה.