סגור

עזריאלי מתכננת לרכוש עוד שלוש חברות חוות שרתים אירופיות

החוות יהיו במרכז היבשת, בדרום־מערבה ובבריטניה. מדו"חות הרבעון השני שפרסמה הקבוצה, עולה כי החזרה לשגרה הזניקה את פעילותה: ההכנסות מדמי השכירות נטו (NOI) זינקו ב־75%. בקניוני הקבוצה, ה־NOI זינק פי 6 והתפוסה קרובה ל־99%

עזריאלי מתכננת להמשיך ולהרחיב את פעילותה בתחום הדאטה סנטרס, שבהם מאחסנות חברות כמו אמזון, מיקרוסופט וגוגל את השירותים שלהן.
בכוונת החברה לרכוש בין 2 ל־3 חברות באירופה: מרכז היבשת, האזור הדרום מערבי ובריטניה. זאת, בנוסף לרכישת חברת הרים ירוקים הנורווגית בחודש שעבר תמורת 2.8 מיליארד שקל.
תחום חוות השרתים צומח בקצב מטאורי. לדוגמה, שוק המשרדים בארה"ב גדל בשיעור של 1% בשנה, לעומת חוות השרתים גדלות בקצב של 34% ברבעון. השוק דורש משאבי הון גדולים ויכולות תפעול מורכבות יחסית, ולכן לעזריאלי נוצר יתרון, לאחר שנכנסה באמצעות השקעה בחברת קומפאס האמריקאית לפני שנתיים.
קומפאס צומחת גם כן בקצב מהיר מאוד, מחברה שהניבה הכנסות מדמי שכירות נטו (NOI) של 19 מיליון דולר בשנה ב־2019 לקצב שנתי של 85 מיליון דולר השנה.
הגישה של הקבוצה למקורות הון זולים תשרת אותה לרכישות הבאות ועשויה להוות תשתית פוטנציאלית לגיוסים נוספים. עזריאלי גייסה אג"ח בהיקף של 3.6 מיליארד שקל לביצוע הרכישה של החברה הנורווגית. אג"ח במח"מ ארוך מאוד של 11.5 שנים, שמועד פרעונן הסופי הוא בדצמבר 2040, והן גויסו בריבית של 1.22%.
עזריאלי הציגה אתמול את התוצאות הכספיות שלה לרבעון השני. ככלל בלטה בדו"חות החזרה לפעילות שגרתית בקניוני הקבוצה. ההכנסות מדמי השכירות נטו (NOI), אחד הנתונים שלפיהם נמדדות חברות הנדל"ן המניב, זינקו בשיעור חד של 75% ברבעון השני ל־407 מיליון שקל, הודות בעיקר לחזרתם לפעילות תקינה של הקניונים.
מדובר בעלייה של 35% ב־NOI ביחס לרבעון הראשון של השנה, שעדיין הושפע מהמגבלות והסגרים עד אמצע פברואר.
2 צפייה בגלריה
מימין: אייל חנקין מנכ"ל קבוצת עזריאלי ו דנה עזריאלי, יו"ר הקבוצה
מימין: אייל חנקין מנכ"ל קבוצת עזריאלי ו דנה עזריאלי, יו"ר הקבוצה
מימין: אייל חנקין מנכ"ל קבוצת עזריאלי ודנה עזריאלי, יו"ר הקבוצה
(צילומים: זיו קורן, עמית שעל)
בעזריאלי מציינים כי הפדיונות בקניונים התאוששו, וכי החל מפברואר השנה ועד סוף יוני, התקופה שבה הוסרו המגבלות עליהם, נרשמה עלייה בפדיונות בשיעור של 5.2% ביחס לתקופה המקבילה שלפני שנתיים, קרי שנה ערב פרוץ הקורונה. התפוסה בקניונים כמעט מלאה. רק 1.6% מהשטחים פנויים, כאשר החברה במו"מ להשכרת 0.6% נוספים בימים אלה ותגיע בקרוב ל־99% תפוסה. קבוצת עזריאלי מקדמת החלפה של 60 חנויות בקניונים שלה, מהלך שיושלם לקראת תחילת 2022.
בפילוח ה־NOI לרבעון השני עולה כי בסגמנט הקניונים והמרכזים המסחריים זינק ה־NOI ל־188 מיליון שקל, פי 6 ממה שנרשם ברבעון השני אשתקד, כאשר הקורונה התפרצה ועזריאלי, יחד עם שאר השחקנים בשוק, נאלצה לסגור את הקניונים והעניקה הנחות והטבות לשוכרים. בבדיקת ה־NOI לנכסים זהים בשתי התקופות (NOI SP) נרשמה עלייה בקצב דומה בקניונים (פי 6), וה־NOI SP הכולל זינק ב־65.5% ל־389 מיליון שקל ברבעון השני.
ה־NOI של עזריאלי בשטחי המשרדים הסתכם ב־168 מיליון שקל ברבעון השני, עלייה של 9% ביחס לרבעון המקביל. עם זאת, בבדיקת ה־NOI לנכסים זהים נרשמה ירידה בסגמנט המשרדים. שם, ה־NOI SP ירד מ־153 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד ל־149 מיליון שקל ברבעון השני הנוכחי. ירידה זו, של 2.6%, מוסברת בעיקר בעזיבת בזק את המגדל המשולש במרכז עזריאלי בת"א ומעבר למתחם ייעודי שהקימה בחולון.
למרות החולשה הזמנית ברבעון שחלף, מדובר בחדשות טובות יותר לטווח הארוך, שכן השטחים במגדל המשולש הושכרו במחירים גבוהים יותר לחברות שיחליפו את בזק. למעשה בקבוצה נהנים כיום מהביקושים הגואים למשרדים של ענף ההייטק. משרדים שהושכרו בשנים 2018 ו־2019 תמורת 109 עד 112 שקל למ"ר במרכז עזריאלי בת"א, מושכרים כיום ב־150 שקל למ"ר. במגדל החדש עזריאלי שרונה, הסכימו חברות לשלם 130 שקל למ"ר ב־2016, עוד לפני שניתן טופס ארבע למגדל. כיום מושכרים במגדל משרדים ברמת מחירים של 230 שקל למ"ר.
הרווח התזרימי התפעולי או ה־FFO, נתון הרווחיות שלפיו נמדדות חברות הנדל"ן המניב, זינק בשיעור חד של 86% ל־371 מיליון שקל. החברה מציגה את העלייה ב־FFO גם בנטרול תרומת תחום הדיור המוגן, פעילות שכוללת הזרמת הון על ידי הדיירים לצורך כניסתם לדירות. בנטרול השפעה זו, ה־FFO צמח ברבעון השני ב־77% ל־308 מיליון שקל.
בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ברבעון ב־383 מיליון שקל. זאת, לעומת הפסד של כ־72 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפער מוסבר, בין היתר, בהתאמות לשווי ההוגן של הנכסים שביצעה עזריאלי בתקופה המקבילה אשתקד.
מדובר בשיערוכים שליליים של 234 מיליון שקל למול שיערוכים חיוביים, קרי תוספת לשווי הנכסים, של 292 מיליון שקל ברבעון השני של 2021.

אייל חנקין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי