סגור
צ'ארלי מאנגר שותף של וורן באפט ברקשייר הת'אוויי
צ'ארלי מאנגר יי (צילום: CNBC)

צ'ארלי מאנגר, יד ימינו של וורן באפט, מת בגיל 99

מאנגר שימש כסגן היו"ר של חברת האחזקות ברקשייר האת'ווי ונחשב למקורב לגורו ההשקעות באפט, שבעבר הגדיר אותו כ"אדם הפיקח והמעולה ביותר שהכרתי"; בראשית 2023 הוערך הונו ב-2.3 מיליארד דולר

צ'ארלי מאנגר, מי שנחשב במשך שנים רבות כיד ימינו של גורו ההשקעות וורן באפט, מת היום (ג') בגיל 99. כך לפי הודעה שמסרה ברקשייר האת'ווי, חברת האחזקות של באפט.
מאנגר שימש בתפקיד סגן היו"ר בחברה, והיה גם עורך דין לענייני נדל"ן וכן היו"ר והמו"ל של ה-Daily Journal Corp, חבר דירקטוריון בחברת קוסטקו, פילנתרופ וארכיטקט.
בראשית 2023 הוערך הונו ב-2.3 מיליארד דולר. לשם השוואה הונו של באפט מוערך ביותר מ-100 מיליארד דולר. האחרון אמר על שותפו בראיון ב-1977 כי "אנחנו חושבים אותו דבר באופן מפחיד. הוא האדם הפיקח והמעולה ביותר שהכרתי".
בראיון אחר, ב-2018, אמר באפט על יחסיו עם מאנגר כי "אף פעם לא רבנו מאז שהכרנו לפני כמעט 60 שנה. הוא נתן לי את המתנה האולטימטיבית שאדם יכול לתת לרעהו. הוא הפך אותי לאדם טוב יותר. הוא נתן לי הרבה עצות טובות במשך הזמן. חייתי חיים טובים יותר בזכותו".
במהלך הפגישה השנתית של בעלי המניות של ברקשייר בשנת 2021 חשף מאנגר, אז בן 97, סוד שמור ולפיהם גרג אבל, ששימש גם הוא כסגן היו"ר, "ישמור על המורשת" של החברה לאחר תקופת באפט. שנה לאחר מכן אמר כי "לדור הצעיר יהיה קשה הרבה יותר להתעשר ולהישאר עשירים".
בנוסף לכל תפקידיו, מאנגר שימש גם כיו"ר וכמנכ"ל של חברות Wesco Financial בין השנים 1984 ו-2011, כשברקשייר רכשה נתח מחברת ההשקעות והביטוח.
באפט סמך על מאנגר בכל הנוגע להרחבת אסטרטגיית ההשקעה שלו, שכללה חברות בקשיים שהועמדו למכירה במחיר נמוך וגם חברות איכותיות אך מוערכות בחסר. לדוגמה, בשנת 1972 הוא שכנע את באפט לאשר את רכישת החברה See’s Candies ב-25 מיליון דולר למרות שליצרנית הממתקים מקליפורניה היו רווחים שנתיים לפני מס בסך 4 מיליון דולר. מאז היה הניבה לברקשייר יותר מ-2 מיליארד דולר.
"הוא גמל אותי מהרעיון לרכוש חברות שהן 'ככה ככה' במחיר זול מאוד בידיעה שיש שם רווח קטן כלשהו, (ובמקום זאת) להתמקד בעסקים נפלאים שנוכל לרכוש במחיר הוגן", אמר באפט ל-CNBC ב-2016.
מאנגר נודע כאדם בעל הומור, בדומה לאחד מגיבוריו, הנשיא בנג'מין פרנקלין. פעם אמר באחת מהאסיפות של ברקשייר כי "יש לי חבר שאומר שהכלל הראשון בדיג הוא לדוג איפה שיש דגים. החוק השני הוא לא לשכוח את החוק הראשון. הפכנו טובים בלדוג איפה שהדגים נמצאים". מאנגר איבד את הראייה בעינו השמאלית לאחר סיבוכים בניתוח קטרקט בשנת 1980.
כמו באפט, גם מאנגר נולד באומהה. אביו היה עורך דין. כנער הוא עבד בחנות המכולת של סבו של באפט, אך פגש אותו רק שנים לאחר מכן. בגיל 17 עבר ללמוד באוניברסיטת מישיגן. שנתיים לאחר מכן, ב-1943, הוא התגייס לצבא. ב-1945 נישא לננסי האגינס, ונולדו להם שלושה ילדים. השניים התגרשו ב-1953 ולאחר שנתיים נשא מאנגר את ננסי בארי, ולזוג נולדו ארבעה ילדים. בשנת 2010 הלכה לעולמה.
ב-1948 השלים את לימודיו בבית הספר למשפטים בהרווארד והזוג עבר לקליפורניה שם עסק במקרקעין. הוא ייסד פירמת עורכי דין ב-1962 והתמקד בניהול השקעות בקרן הגידור Wheeler, Munger & Co אותה ייסד באותה שנה. ב-1975 הוא סגר את הקרן, ושלוש שנים לאחר מכן הפך לסגן היו"ר בברקשייר.
כשנשאל בראיון על הסוד לחיים ארוכים ומאושרים הוא ענה: "אל תקנא הרבה, על תנטור טינה הרבה, אל תבזבז יותר מדי, הישאר שמח למרות צרותיך. תעבוד עם אנשים מהימנים ותעשה את מה שאתה אמור לעשות. החוקים הפשוטים האלו עובדים כל כך טוב. והם כל כך נדושים".