סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
יו"ר הפד ג'רום פאוול ברקע בניין הפדרל ריזרב (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

רצף של עשר העלאות הגיע לסיומו: הפד השאיר את הריבית על 5.25%, אבל צופה עוד שתי העלאות השנה

הבנק המרכזי של ארה"ב הותיר את הריבית במשק על כנה, לנוכח תנאי השוק המשתנים והתקררות האינפלציה; האינפלציה עדיין גבוהה מיעד הפד, אך הגיעה לרמתה הנמוכה ביותר זה שנתיים; פאוול: "ייקח זמן עד שנראה את ההשפעה המלאה של המדיניות המצמצמת שלנו. עוד לא החלטנו מה נעשה בישיבת הריבית של יולי"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, בראשות ג'רום פאוול, הותיר היום את הריבית על כנה, בשיעור של 5.25%, והותיר מאחור רצף של עשר העלאות ריבית. עם זאת בבנק צופים עוד שתי העלאות ריבית של 0.25% עד סוף השנה.
ועדת השוק הפתוח החליטה לעצור את סבב העלאת הריבית לנוכח האינפלציה המתקררת, שהאטה בחודש מאי לקצב שנתי 4%, כך לפי נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב שפורסמו אתמול. מדובר ברמת האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים, וירידה לעומת אינפלציה שנתית של 4.9% שנרשמה באפריל.
"בלי יציבות מחירים הכלכלה לא עובדת. מאז תחילת שנה שעברה התחלנו במהלך של הידוק מוניטרי. אנחנו מבינים שהפעילות שלנו משפיעה על עסקים ומשפחות ברחבי המדינה, ואנו נפעל ככל שיידרש להוריד את האינפלציה", אמר פאוול במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה.
"אנו רואים את ההשפעה של המדיניות המצמצמת ברוב הסקטורים של הכלכלה הרגישים לריבית, במיוחד בתחום הנדל"ן ובהשקעות. בה בעת ייקח זמן עד שנראה את ההשפעה המלאה של המדיניות המצמצמת שלנו", הוסיף פאוול.
גם בהודעה שפרסם הפד נאמר שיידרשו שישה שבועות נוספים לראות את השפעות המדיניות ואת רמת ההצלחה של המאבק של הפד באינפלציה, שמגלה "סימנים מבטיחים אך לא יציבים". עוד פירטו בפד כי ההחלטה להשאיר את מדיניות הריבית ללא שינוי מאפשרת לוועדה להעריך את ההשפעות של נתונים נוספים על המדיניות המוניטרית.
החלטת הריבית הבאה של הפד תתפרסם ב-26 ביולי, ואחריה צפויות השנה עוד שלוש החלטות - ב-20 בספטמבר, ב-1 בנובמבר וב-13 בדצמבר. פאוול הדגיש הערב כי לא התקבלה החלטה בנוגע לגובה הריבית שייקבע בפגישה הבאה של הפד: "לא קיבלנו החלטה בנוגע ליולי. כמובן שזה עלה בישיבה אבל הדגש היה על מה אנו עושים היום". הוא הוסיף והבהיר כי על אף הצורך לבצע עוד שתי העלאות, נכון היה להימנע מהעלאה בישיבה הזו, שכן ההפוגה תתמוך בכלכלה האמריקאית.
"אנחנו מחויבים ביותר לפעול להורדת האינפלציה ליעד של 2%. הנתונים הנדרשים להורדת האינפלציה כבר מסתדרים במקום. הריבית הגבוהה גררה האטה בפעילות. יש סימנים ששוק התעסוקה מגיע לאיזון טוב יותר, מצב שיסייע למתן את הלחץ האינפלציוני", הוסיף היו"ר.
חברי ועדת השוק הפתוח שינו את התחזיות שלהם לשנים הקרובות, וצופים כעת ריבית של 4.6% ב-2024 וריבית של 3.4% ב-2025. מדובר בעלייה לעומת התחזיות לריביות של 4.3% ו-3.1% שפורסמו בחודש מרץ.
הפד החל בסבב ההעלאות במרץ 2022, במטרה לבלום את האינפלציה הגואה לאחר משבר הקורונה. האינפלציה בארה"ב אמנם עדיין גבוהה מיעד הפד, שעומד על 2%, אולם לאחר יותר משנה של העלאות ריבית רצופות החליטו בבנק שהשוק מוכן להפוגה. האטה מסוימת במדדים כלכליים מרכזיים, ובהם הצריכה הפרטית ומחירי השירותים, מאותתת על המשך ירידת המחירים במחצית השנייה של השנה.
נתון מאקרו נוסף שמעיד על התקררות האינפלציה הוא מדד המחירים ליצרן בארה"ב שפורסם היום, וירד בחודש החולף ב-0.3% - ירידה חדה מהצפי לירידה של 0.1%.