סגור
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן (צילום: AP/Aijaz Rahi)

ממשיכה להתקרר: האטה משמעותית באינפלציה בארה"ב ל-4% מ-4.9%

מדד המחירים במאי ברמה הנמוכה שלו מזה שנתיים - בהתאם לצפי; גם בחישוב חודשי נרשמה עלייה קטנה מהצפוי - 0.1% מול תחזיות ל-0.2%, לעומת 0.4% באפריל; מחר החלטת הריבית של הפד

האטה נוספת במחירים בארה"ב: האינפלציה במאי רשמה עלייה שנתית של 4% לעומת מאי 2022, בהתאם לתחזיות. בחודש אפריל נרשמה האטה שנתית קלה עם עלייה של 4.9%, אחרי עלייה שנתית של 5% במרץ. זאת לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית במשק האמריקאי בפעם ה-10 ברצף, ל-5.25%.
האטה גדולה מהתחזיות נרשמה במאי גם בחישוב חודשי עם עלייה של 0.1% לעומת צפי ל-0.2%. באפריל נרשמה עלייה חודשית של 0.4%. מדד הליבה (ללא מזון ואנרגיה) עלה ב-5.3% בחישוב שנתי בהתאם לצפי. גם בחישוב החודשי עלה מדד הליבה בהתאם לתחזיות - ב-0.4%.
יו"ר הפד ג'רום פאוול ובכירים נוספים בבנק רמזו לאחרונה כי תיתכן עצירה בהעלאות הריבית. "נקבל החלטות לפי הנתונים", אמר פאוול במסיבת העיתונאים בהחלטת הריבית האחרונה בתחילת מאי.
אחת הבעיות המרכזיות של הפד בהתמודדות עם האינפלציה היא סקטור התעסוקה הרותח, כש-339 אלף משרות נוספו במאי - כמעט פי שניים מהתחזיות. האנליסטים ציפו לתוספת של 190 אלף משרות.
יחד עם זאת, שיעור האבטלה עלה ל-3.7%, והשכר לשעה טיפס ב-0.3%. בפדרל ריזרב ממתינים זה כמה חודשים להתקררות בשוק העבודה, דבר שיסייע לבנק המרכזי לסיים את סבב העלאות הריבית.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "האינפלציה בארצות הברית עלתה בקנה אחד עם הציפיות ואף הפתיעה מעט כלפי מטה. לכן היא תאפשר לבנק הפדראלי לא רק להותיר מחר את הריבית ללא שינוי ואולי גם לנקוט טון מעודד יותר בדברי ההסבר ובתחזית הכלכלית החדשה שיפרסם יחד עם הודעת הריבית.
"חשוב לציין כי מדובר בתופעה גלובלית. גם בגוש האירו ירדה האינפלציה מ-10.6% באוקטובר אשתקד ל-6.1% כיום. בבריטניה ירדה האינפלציה מ-11.1% ל-8.7% בתקופה זו. מטבע הדברים תשואות הפדיון על האג"ח של ממשלת ארה"ב ירדו לאורך העקום בעקבות הנתון והדולר נחלש עוד כנגד האירו. עם זאת, מוקדם לחגוג.
"תחילה, יש לזכור כי התחזית הנוכחית מדברת על אינפלציה של 3.3% השנה (או 3.6% ללא מזון ואנרגיה – מדד שהפד מכוון אליו יותר) ויעד האינפלציה עומד על 2%. נצטרך לראות איך תתעדכן תחזית זו מחר. כמו כן, רכיב הדיור במדד עלה 8% ב-12 החודשים האחרונים וממשיך להוביל יחד עם סעיפי שירותים אחרים את עליות המחירים בארה"ב. זו האינפלציה המשקפת את הביקוש בתוך המשק האמריקאי ואותה רוצה הפד לבלום. זה עוד לא קורה.
"צריך גם לזכור כי ירידה של 11.7% בסעיף האנרגיה ב-12 החודשים האחרונים סייעה להתמתנות קצב האינפלציה וצריך יהיה לבחון את הממצב אם מחירי הנפט בעולם ישנו כיוון.
"הפד חוזר כל הזמן על מחויבותו להגיע ליעד האינפלציה בהקדם והדרך לשם עוד ארוכה גם אחרי המדד האחרון. מן הסתם הפד ייתן את הדעת גם על כך ולכן גם אם המדד האחרון יאפשר לו לקחת פסק זמן , אין לצפות כי ירמוז על מעבר קרוב למדיניות פחות מרסנת. שוק עבודה צר ונתונים כלכליים סבירים, פחות או יותר, יקשו עליו לעשות זאת".