סגור
סניף סיליקון ואלי בנק SVB סן פרנסיסקו 13.3.23
סניף סיליקון ואלי בנק בסן פרנסיסקו (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

ביידן קורא לקנסות על בכירים בבנקים כושלים: "לא מעל החוק"

נשיא ארה"ב קרא לקונגרס להעביר חקיקה שתרחיב את הסמכויות של תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי, כך שיוכל להטיל אחריות על מנהיגים של מוסדות פיננסיים שקרסו, כמו סיליקון ואלי בנק וסיגניצ'ר בנק: "על הקונגרס לפעול כדי להטיל עונשים כבדים יותר על מנהלי בנקים שהניהול הכושל שלהם תרם לקריסת מוסדותיהם"

רגולטורים של ממשלת ארה"ב יוכלו להטיל קנסות על מנהלים של בנקים שקרסו, לדרוש מהם פיצוי ולאסור עליהם להמשיך לעבוד בתעשיית הפיננסים, כך אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אתמול (ו'). ביידן קרא לקונגרס להעביר חקיקה שתרחיב את הסמכויות של תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC), כך שיוכל להטיל אחריות על מנהיגים של מוסדות פיננסיים שקרסו, כמו סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגניצ'ר בנק.
"אף אחד אינו מעל לחוק – וחיזוק האחריות האישית היא הרתעה יעילה כדי למנוע ניהול לוקה בעתיד. החוק מגביל את סמכות הממשל להעמיד לדין מנהלים. כשבנקים קורסים עקב ניהול כושל ולקיחת סיכונים מוגזמת, צריך להיות קל יותר לרגולטורים לדרוש מהם פיצויים, להטיל קנסות אזרחיים, ולאסור על מנהלים לעבוד בעתיד בתעשיית הבנקאות", אמר הנשיא. "על הקונגרס לפעול כדי להטיל עונשים כבדים יותר על מנהלי בנקים שהניהול הכושל שלהם תרם לקריסת מוסדותיהם".
קריאתו של הנשיא מגיעה שבוע לאחר שממשל ביידן פעל בצורה אקטיבית להגן על המערכת הפיננסית בעקבות קריסתם של שלושה בנקים בתוך ימים ספורים. ביום חמישי עזרה הממשלה לארגן חבילת סיוע של 30 מיליארד דולר, יחד עם כמה מוסדות פיננסיים גדולים, לפירסט ריפבליק – בנק בגודל בינוני שנאבק כדי להישאר נזיל.
אתמול הודיעה סיליקון ואלי בנק פייננשל גרופ (SVB Financial Group), החברה-האם של סיליקון ואלי בנק הקורס, כי הגישה לבית משפט בקשה להגנה מפני פשיטת רגל (צ'פטר 11) כחלק מהמאמצים למציאת קונים לנכסים שלה, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. הבקשה הוגשה בבית המשפט לפשיטות רגל בניו יורק, והמהלך יוצא לדרך שבוע לאחר שהרגולטורים הפיננסיים בארה"ב השתלטו על הפעילות של SVB.
עוד אתמול - משבר הבנקים צבע את וול סטריט באדום: מניית בנק פירסט ריפבליק צללה ב-33% במסחר בניו יורק, למרות הסכמת 11 בנקים אמריקאיים להפקיד בו 30 מיליארד דולר. הבנקים הגדולים בארה"ב מחקו יותר מ-3%: ג'יי.פי מורגן נחלש ב-3.8%, בנק אוף אמריקה איבד מערכו 4%, גולדמן זאקס נחלש ב-3.7%, סיטיגרופ ירד ב-3%, וולס פארגו איבד 3.9%.