סגור
בנק סיגניצ'ר
בנק סיגניצ'ר (Bobby Caina Calvan|AP)

"נכשלנו בענק": קרן הפנסיה הגדולה בשוודיה הפסידה מיליארד דולר מקריסת SVB וסיגניצ'ר

קרן Alecta מנהלת פנסיות עבור 2.6 מיליון שוודים, והיא המשקיעה הרביעית בגודלה בסיליקון ואלי בנק, השישית בסיגניצ'ר בנק, והחמישית בפירסט ריפבליק; מנכ"ל הקרן לבלומברג: "מה שקרה בשבוע האחרון מוביל למסקנה שנכשלנו כמשקיעים"

המשבר בסקטור הבנקאות בארה"ב הגיעה עד לסקנדינבים, כשקרן הפנסיה הגדולה בשוודיה, Alecta, נמצאת תחת מכבש לחצים. זאת אחרי שהתברר כי היא אחת מהמשקיעות הגדולות בשני הבנקים האמריקאיים הקורסים 'סיליקון ואלי בנק ו'סיגניצ'ר בנק' (הגדול בענף הקריפטו), כמו גם ב'פירסט ריפבליק' שמנייתו צנחה. SVB הוא הבנק האמריקאי השני בגודלו אי פעם שקרס, וסיגניצ'ר הוא השלישי בגודלו.
קרן Alecta מנהלת פנסיות עבור 2.6 מיליון שוודים ונכון לעתה היא רושמת הפסד של מיליארד דולר על השקעותיה בבנקים האמריקאיים. "מה שקרה בשבוע האחרון מוביל למסקנה שנכשלנו בענק כמשקיעים", כך אמר לבלומברג Magnus Billing מנכ"ל Alecta. "ואנחנו צריכים ללמוד משהו מכל זה ולנקוט בצעדים בהתאם לשיעור שנלמד", הוסיף.
קרן הפנסיה הפרטית החלה כבר ב-2017 ברכישת מניות של סיגנצ'ר ו-SVB (דרך החברה האם - SVB Financial), ומניות של הבנק פירסט ריפבליק. מכאן הגבירה קרן הפנסיה את השקעותיה בשלושת הבנקים בשנתיים הבאות. עד סוף 2022 Alecta הייתה כבר למשקיעה הרביעית בגודלה ב-SVB, השישית בגודלה בסיגניצ'ר, והחמישית בגודלה בפירסט ריפבליק.
מניית הבנק האחרון נפלה ביום שני כמעט ב-70%, אחד הימים השחורים שחווה סקטור הבנקאות האמריקאי בוול סטריט בשנים האחרונות. אמש כבר נרשמה התאוששות ניכרת במניית פירסט ריפבליק עם זינוק של יותר מ-50%, אך המניה עדיין רושמת צניחה גדולה מתחילת השנה - של יותר מ-60%.
שווי האחזקות של קרן הפנסיה בשלושת הבנקים עומד עתה על 2.1 מיליארד דולר. אך לדברי המנכ"ל Billing מדובר רק ב-1% מהשווי הכולל של הקרן. לכן "מנקודת מבט של הלקוחות שלנו, אין לאירועים הללו השפעה על הפנסיות. מערכת הפנסיה השוודית חסונה", הוסיף.