סגור

בלעדי
רשות שוק ההון vs השקעות המוסדיים בביטקוין

חברות הביטוח ובתי ההשקעות יידרשו מעתה לפרט ולנמק את ההשקעות שלהם בביטקוין, כך נודע לכלכליסט; הרשות שלחה מכתב לגופים בו היא מגדירה לראשונה מה היא השקעה ספקולטיבית ומכוונת דווקא לביטקוין; קרי, בעיניה הוא יותר מסוכן ממטבעות קריפטו אחרים כדוגמת הדוג'קוין

רשות שוק ההון יוצאת נגד השקעות המוסדיים בביטקוין. הרשות דורשת פירוט מהגופים שתחת פיקוחה, קרי חברות הביטוח ובתי השקעות, על ההשקעות שלהם בביטקוין מתחילת השנה, פלוס נימוק להשקעה.


ל'כלכליסט' נודע כי הרשות שלחה מכתב לגופים המוסדיים הבוקר בו היא מגדירה לראשונה מה היא השקעה ספקולטיבית ומכוונת לביטקוין (קרי, בעיני הרשות הדוג'קוין פחות ספקולטיבי מהביטקוין). עוד נודע כי ככל הנראה נשלח המכתב בעקבות היוזמה של חברת סילבר קסום של אלי מיזרוח להנפיק למוסדיים אג"ח מגובות ביטקוין.

1 צפייה בגלריה
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת; הרגולטור בישראל מהדק את הפיקוח על השקעות המוסדיים בביטקוין
(צילום: עמית שעל)

"לאור התגברות היצע מכשירי השקעה בעלי אופי הנחזה להיות ספקולטיבי, התחדד הצורך בבחינת מדיניות ההשקעות של הגופים המוסדיים ואופן בחינת הזדמנויות השקעה מסוג זה על ידי מנהלי השקעות ו-ועדות ההשקעה בגופים המוסדיים. מכשירי ההשקעה האמורים מתאפיינים בפרט בהסתמכות על שינויי מחיר שאינם נובעים מיצירת ערך כלכלי פנימי (intrinsic value) כלשהו, וכנגזר מכך גם מהיעדר מודל הערכה ותמחור כלכלי מהימנים".
הרשות מבחינה בין ביטקוין למטבעות קריפטו אחרים, מאחר שלטעמה ביטקוין הוא השקעה שלמנהל ההשקעות אין בו ידע מוקדם שניתן להגיע לחיזוי אף חלקי של התנהלותו העתידית.
"לדעתנו, השקעה בביטקוין, בין היתר, נופלת להגדרה האמורה. לשם הבהרה, אין הדבר אמור לגבי השקעות במטבעות קריפטוגרפיים ככלל או בטכנולוגיות קשורות, אשר נושאות רציונל כלכלי אחר ואף עשויות לשכלל את השוק". נמסר במכתב.
הרשות מבקשת גם פירוט לגבי השקעות שבכוונת המוסדיים לבצע בתקופה הקרובה ובעתיד הנראה לעין, תוך פירוט מדיניות ההשקעות ויעדי ההשקעה הצפויים.
הרשות, המנוהלת בידי משה ברקת, דורשת גם את כל הפרוטוקולים של דיוני ועדת השקעות עמיתים אשר במסגרתם דנו בהשקעות אלה, לרבות כל החומרים אשר תמכו בהחלטות ההשקעה ואשר הוצגו בפני הוועדה.