סגור
סקוט ראסל מנכ"ל נייס Nice
מנכ"ל נייס סקוט ראסל לצד משרדי החברה (צילומים: שאטרסטוק, Brent Lewin/Bloomberg )
ניתוח

התחזית הבריחה את המשקיעים: נייס בונה על עתיד עם AI, בהווה - המניה צונחת

חברת התוכנה הישראלית הציגה תחזית לפגיעה ברווחיות ב-2026 על רקע השקעה מאסיבית ב-AI, כולל רכישת Cognigy הגרמנית -955 מיליון דולר; מניית נייס מאבדת יותר מ-30% מתחילת השנה ונסחרת בשפל של חמש שנים

יום משקיעים אמור להיות לרוב אירוע חיובי, בו החברות פורסות את חזון הצמיחה שלהן ומסבירות מדוע כדאי להשקיע במניה.
במקרה של חברת התוכנה הישראלית נייס, האפקט היה בדיוק הפוך. המניה איבדה 9% בניו יורק אתמול וצוללת היום בתל אביב ביותר מ-16%, כשהיא מושכת אחריה את כל המדדים ליום אדום במיוחד.
אף שנייס סובלת מסנטימנט שלילי כבר יותר משנה - לנוכח חששות מפני היכולת שלה להמשיך לשגשג בעידן AI - הירידה היום שולחת אותה לשפל שבו לא הייתה מאז 2019. בכך משלימה המניה נפילה של יותר מ-30% מתחילת השנה.
מה גרם למשקיעים, שדווקא אהבו את הדוחות הכספיים שפירסמה נייס ביום חמישי האחרון, לנטוש את המניה בעקבות יום המשקיעים? האשמה היא תחזית הרווחיות הנמוכה שסיפקה החברה ל-2026.
אם את 2025 היא צפויה לסיים עם שיעור רווח תפעולי של 31%, הרי שבשנה הבאה היא צופה שיעור של 25%-26% "בלבד".
בנייס הסבירו את הירידה הצפויה ברווחיות ברצון להשקיע בפיתוח יכולות AI, על בסיס רכישת Cognigy הגרמנית ב-955 מיליון דולר שהושלמה ברבעון האחרון.
נייס יצאה לרכישה הגדולה בתולדותיה בהובלת המנכ"ל החדש סקוט ראסל, כדי להפיג את החששות מפני השיבוש העמוק שטכנולוגיות בינה מלאכותית יכולות לחולל בעסקיה.
נייס נחשבת כבר שנים לאחת הספקיות הגדולות של מערכות לניהול קשרי לקוחות בארגונים (CRM), אך בתקופה האחרונה עם פריחת תחום סוכני AI ו-Vibe Coding, התעורר חשש כי ארגונים רבים, בעיקר סטארט-אפים וחברות קטנות יותר, יעדיפו לבנות כלים פשוטים יותר בעלויות נמוכות באמצעות AI במקום לרכוש את התוכנות היקרות יחסית של נייס.
במקביל גם מיקרסופט יצאה עם מוצר משלה לניהול קשרי לקוחות, שמבוסס על יכולות ה-COPILOT.
בנייס הבינו את המסר של השוק, שרצה לראות אותה עושה מהלך גדול בכיוון של AI, אך המשקיעים לא אוהבים לראות שהמחיר של המהלך יהיה פגיעה ברווחיות.
קוגניג'י הגרמנית היא חברה וותיקה למדי שנוסדה עוד ב-2016, אך קצב ההכנסות השנתי שלה עדיין נמוך יחסית ועמד על 85 מיליון דולר ערב המכירה, וכמובן ללא רווחים.
קוגניג'י פיתחה מערכת מבוססת סוכני AI לניהול מרכזי שירות לקוחות, כלומר היא מאפשרת לתת מענה אוטומטי ככל הניתן ללא מעורבות נציגי שירות אנושיים.
יש לה אלף לקוחות, רובם המכריע באירופה, בהם מותגים גרמניים מוכרים, החל ממרצדס-בנץ ועד לופטהנזה, אדידס ובוש.
הרכישה אמורה להפוך את נייס לספקית של מערכות AI first, כלומר לאפשר ביצוע של רוב האינטראקציות מול לקוחות על ידי סוכני AI ולהעביר רק את המקרים המורכבים והחשובים ביותר לנציג אנושי.
כיום, לפי נתוני נייס, 73% מהלקוחות משתמשים במידה כלשהי בשירות מבוסס בוטים ומענה אוטומטי, אבל רק 14% מהבעיות נפתרות ללא התערבות של נציג אנושי.
בסופו של דבר, בארגונים הגדולים רק 5% מאינטראקציות מטופלות על ידי AI. נייס כבר נותנת מענה ראשוני למענה באמצעות סוכני AI וזה החלק הצומח ביותר בפעילותה, אם כי עדיין מאוד קטן ברמה של כ-200 מיליון דולר בשנה. נייס תמשיך להציע כמוצר נפרד את המערכת של קוגניג'י וגם את המערכת המשולבת של שתי החברות.
בנייס הציגו ביום המשקיעים גם תחזית הכנסות מרשימה, אך נראה כי בשלב זה האנליסטים לא בטוחים ביכולתה להגיע למספרים האלה.
נייס הציבה יעד הכנסות של 3.5 מיליארד דולר מפעילות הענן, כאשר מתוכם מיליארד דולר יגיעו ישירות מיכולות AI חדשות.
תחזית זו משקפת האצה משמעותית בקצב צמיחה של פעילות הענן (שמהווה היום קרוב ל-80% מסך הכנסות נייס). בתקופה האחרונה פעילות זו צמחה ב-13% ואילו התחזית ל-2028 משקפת צמיחה של כ-18%.
לשם השוואה, ב-2025 אמורה להציג נייס הכנסות של כ-3 מיליארד דולר, מתוכן מעט יותר מ-2 מיליארד דולר מענן. קצב הצמיחה של נייס בתקופה האחרונה אינו מרשים במיוחד וגם השנה היא צפויה לצמוח רק ב-7% בשורת ההכנסות.
בתמורה להאטה בקצב הצמיחה, בעיקר לעומת שנות הפריחה בתקופת הקורונה, המשקיעים מצפים מנייס "לפצות" אותם ברווחיות גבוהה מאוד. ברגע שנייס חותכת גם בסעיף הזה, היא הופכת לפחות אטרקטיבית, או כפי שהגדירו זאת בבנק ההשקעות ג'פריס - היא כבר לא חברת צמיחה, אך גם לא חברת ערך.
מה שעומד לזכותה של נייס כעת, הוא שלאחר הנפילה החדה, היא כבר נסחרת במכפיל נמוך יחסית של 13 על הרווח החזוי והרקורד שלה בהתמודדות עם מהפכות טכנולוגיות בעבר.
לפני עשור, בהובלת המנכ"ל הקודם ברק עילם, נייס רכשה חברה בכמעט מיליארד דולר שלאחר אינטגרציה מוצלחת הכניסה את החברה הישראלית בזמן לתחום הענן. אלא שעילם פרש בסוף 2024, רגע לפני שהחברה הייתה צריכה להתמודד עם המהפכה החדשה וחובת ההוכחה היא כעת על המנכ"ל החדש.