סגור
מייסד מנכ"ל ויו"ר סופטבנק מסאיושי סון

בזכות ה-AI: קרן ויז'ן של סופטבנק בדרך חזרה לרווחיות

לאחר חמישה רבעונים של הפסדים, אנליסטים מעריכים כי קרן הטכנולוגיה תדווח מחר על רווח רבעוני הודות להשקעות בבינה מלאכותית. ההנפקה המתוכננת של ARM, לפי שווי של 70-60 מיליארד דולר, תעניק לקונגלומרט היפני דחיפה נוספת

קרן ויז'ן של סופטבנק תשוב קרוב לוודאי לרווחיות לאחר חמישה רבעונים של הפסדים, זאת הודות להתאוששות המבוססת על השקעות בבינה מלאכותית, כך לפי דיווח בסוכנות בלומברג.
קרן הטכנולוגיה שבבעלות הקונגלומרט היפני דיווחה על הפסדים מצטברים של 48 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות, אך כעת אנליסטים מעריכים כי עבור שלושת החודשים שהסתיימו ביוני תדווח על רווח. יתרה מזו, ההערכה היא כי בתוצאות הפיננסיות שיתפרסמו מחר (ג') תדווח סופטבנק כולה על רווח של 73 מיליארד ין.
בסופטבנק מתכוננים גם להנפקה של יצרנית השבבים ARM, שההערכה היא שתצא לדרך בספטמבר ותגייס כ-10 מיליארד דולר לפי שווי של 70-60 מיליארד דולר. אם תגייס החברה לפי הטווח הגבוה של התחזיות, זו תהיה ההנפקה הגדולה ביותר של חברה טכנולוגית מאז ההנפקות של עליבאבא ומטא.
העניין הגובר בבינה מלאכותית הוביל לזינוק בהערכות השווי של המתחרות של ARM. כך למשל השווי של אנבידיה טיפס השנה מעל טריליון דולר, בעוד מדד נאסד"ק 100 של מניות הטכנולוגיה רשם את הביצועים הטובים ביותר שלו במחצית הראשונה של השנה.
לפי האנליסט קירק בודרי מחברת הייעוץ טסטריס, שווי ההחזקות הציבוריות של קרן ויז'ן עלה ברבעון האחרון ב-1.1 מיליארד דולר. התורמות הגדולות ביותר כללו את חברות משלוחי המזון דורדאש וגראב הולדינגס, שהמניות שלהן זינקו בתקופה ב-20% ו-14%, בהתאמה. במקביל המניות של סופטבנק זינקו באותה התקופה ב-31%, וייצגו את הביצועים הטובים ביותר של החברה זה שלוש שנים.
בחודש יולי לבדו עלה שווי תיק ההשקעות של הקרן ב-3.9 מיליארד דולר הודות לראלי במניות של דורדאש, גראב ודידי גלובל. בודרי ציין כי אם קצב העלייה בשווי יישמר, סופטבנק עשויה לרשום את הביצועים הטובים ביותר שלה מאז הרבעון הראשון של 2021.
סופטבנק השיקה את קרן ויז'ן הראשונה ב-2017 בעזרת מימון מצד קרנות ההון הריבוניות של סעודיה ואבו דאבי, וכן השקעות מצד חברות כמו אפל, פוקסקון וקוואלקום. בהמשך השיקה החברה קרן נוספת, אך שתיהן התמודדו לאחרונה עם הפסדים על ההשקעות שביצעו על חברות סטארט-אפ. שתי הקרנות דיווחו על הפסד שיא של 4.3 טריליון ין (30 מיליארד דולר) עבור השנה הפיסקאלית שהסתיימה במרץ.
האנליסט מרווין לו מבלומברג אינטליג'נס סבור שסופטבנק, בהובלתו של מאסיושי סון, תחזור להשקיע, אך נותרו סיכונים בעיקר אם הערכת השווי של ARM לאחר ההנפקה לא תעמוד על הקצה הגבוה בטווח של 70-30 מיליארד דולר. להערכתו, יש גם סיכוי סביר שסופטבנק תפצח בתוכנית לרכישה חוזרת של מניות.