סגור

חברת הדפוס הדיגיטלי שמנייתה קפצה ב־88% ביומיים

סקודיקס הונפקה ביולי בת"א. מאז ועד לסוף השבוע שעבר מנייתה ירדה ב־50%, אבל נתונים מקדמיים טובים הקפיצו אותה אתמול ב־27.3%

אחת מהנפקות הטכנולוגיה האלמוניות יחסית בחודש יולי האחרון הצליחה לעורר את סקרנותם של המשקיעים בבורסה התל־אביבית. מניית חברת הדפוס הדיגיטלי סקודיקס זינקה אתמול ב־27.3% והשלימה עלייה מרשימה של 88% מתחילת השבוע. עם זאת, מניית החברה ירדה ב־25% מאז ההנפקה ב־14 ביולי.


הזינוק במניית סקודיקס, שהחלה להיסחר ב־20 ביולי, הגיע לאחר שפרסמה בתחילת השבוע נתונים מקדמיים, שלפיהם ההכנסות ברבעון השלישי יגיעו ל־6.2 מיליון דולר, עלייה של 24% בתוך שנה. ההכנסות ממכירת הדיו ומתן שירות ללקוחות עלו ב־15% ל־2.3 מיליון דולר.

1 צפייה בגלריה
אלי גרינברג מנכ"ל סקודיקס
אלי גרינברג מנכ"ל סקודיקס
אלי גרינברג מנכ"ל סקודיקס
(צילום: אוריין ברטוב)

מדובר בהאצה ביחס לקצב המכירות שרשמה החברה מתחילת השנה. בתשעת החודשים הראשונים עלו ההכנסות הכוללות ב־18% ביחס לתקופה המקבילה ל־15 מיליון דולר. מכירות הדיו והשירותים קפצו בשיעור חד יותר, של 26%, ל־6.3 מיליון דולר.
בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן טנא שמחזיקה ב־32.3%, אחריה קרן ICV שמחזיקה ב־22.5% וקרן בשם אדר טק שמחזיקה בעוד 9.4%. בעלת עניין נוספת היא סקויה קפיטל שלה נתח של 5.2% בחברה. בקרב המוסדיים הפניקס היא בעלת עניין בחברה עם 6.1% מהון המניות שלה.
נראה שהסיפור של סקודיקס, ששווי השוק שלה אתמול, לאחר הזינוקים האחרונים במחיר המניה, עמד על 181 מיליון שקל, התחיל לעניין את המשקיעים, שתרים אחר שחקנית אחרת בתחום הדפוס הדיגיטלי. שחקנית ותיקה בהרבה, קורנית דיגיטל, ששווי השוק שלה עומד על 16.9 מיליארד שקל, שוכנת מעבר לכביש באזור התעשייה של ראש העין ופועלת בתחום דומה, אך כמובן עם היקפי פעילות משמעותיים הרבה יותר. הדמיון לקורנית לא מסתכם רק בתחום הפעילות: יו"ר סקודיקס, דב עפר, הוא גם דירקטור בקורנית דיגיטל ויו"ר חברת מדפסות התלת־ממד סטרטסיס.
"אנחנו מפתחים מכונות דפוס דיגיטליות חדשניות", אומר מנכ"ל סקודיקס, אלי גרינברג, שהוא גם אחד ממייסדי החברה. גרינברג התחיל את דרכו בתחום הדפוס בסאיטקס בשנות התשעים, ובשיחה עם "כלכליסט" הוא אומר כי "אנחנו מוכרים מכונות בתחום השבחות דפוס, יחד עם דיו ושירות ללקוחות. לפני שאנחנו הגענו לשוק, עשו את אותן הפעולות בצורות מאוד אנלוגיות. סקודיקס קיימת כבר 14 שנה ופיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לבצע את הכל בצורה ישירה, מקובץ מחשב דיגיטלי".

מהי השבחת דפוס?
"פיתחנו טכנולוגיה שאנחנו מממשים, כיום בין היתר בתחום האריזות. מדובר בהדפסה של אריזות מהודרות. למשל, אחד הלקוחות שלנו בארה"ב הדפיס אריזות מיוחדות לשוקולדים שלו. האריזות הללו משווקות עכשיו, לרגל ליל כל הקדושים. פעם היו מייצרים הכל אחת לשנה במזרח הרחוק. עכשיו הלקוח מדפיס נקודתית 200 אלף אריזות. בחג המולד הוא ידפיס לעצמו אריזות חדשות. כבר אין צורך להשקיע בגלופות. היום זה Just In Time והמכונה נמצאת ליד בית הלקוח".

איך תאפיין את שוק האריזות כיום?
"זה שוק בריא וחזק, שעובר תמורות משמעותיות. בעיצומו של משבר הקורונה הבנו שהשוק הקודם שלנו, השוק המסחרי, שכלל למשל מסעדות, ספג פגיעה. הבנו שתחום האריזות, במיוחד בסחר המקוון, הולך להיות מאוד חזק. אז אנחנו רוכבים על הגל הזה, שאני חושב שייקח עוד זמן עד שיגיע לשיאו. זה שוק עצום שקשה למדוד אותו. הוא בגודל של מאות מיליארדי דולרים".