סגור
מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין
מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן־חורין. המשרד שלח בקשה להסברים על תופעת החסימה מאפל העולמית (צילום: רויטרס, רפי קוץ)

בלעדי
משרד התקשורת פתח בבדיקה נגד אפל בחשד לפגיעה בתחרות

ענקית הטכנולוגיה נדרשת להסביר אם יש קשר בין הסכמי הפצה למכשיריה בחברות הסלולר לחסימת הגלישה בדור 5. משרד התקשורת ישתף בממצאים את רשות התחרות ורגולטורים בעולם

משרד התקשורת פתח בבדיקה בחשד לכך שענקית הטכנולוגיה אפל, מנצלת את כוחה מול חברות הסלולר הישראליות בצורה שפוגעת בתחרות בשוק, עם דגש על החברות הקטנות והלקוחות שלהן. ל"כלכליסט" נודע כי אתמול שלחה מנכ"לית המשרד, לירן אבישר בן־חורין מכתב לחברות התקשורת שכותרתו "תאימות ציוד קצה רט"ן ברשת — דרישת מידע", בו היא מבקשת מהחברות להתייחס לשורה של שאלות הנוגעות ליחסים ביניהן לבין יצרניות המכשירים, ובראשן אפל.
על פי החשד שהתעורר במשרד התקשורת, אפל אינה מאפשרת לחברות הסלולר שלא חתמו איתה על חוזה להעניק ללקוחות שלהן גישה לשירותי דור 5 במכשירי האייפון שברשותם, גם אלו תומכים בטכנולוגיה זו. עוד חושדים במשרד התקשורת, כי אפל אינה מאפשרת סנכרון מלא בין האייפון לשעון החכם של אפל, האפל־ווטש, בגרסת הסלולר שלו, שפועל באמצעות eSIM. כך שאי אפשר להעביר שיחות בין המכשיר לשעון, בניגוד לאפשרות שקיימת בשעון שאין בו את הרכיב הסלולרי ופועל באמצעות בלוטות'.
עד כה נתפס שוק הסלולר ככזה שהחברות הבינלאומיות הגדולות נמנעות מלהתערב בו, מפאת קוטנו, אלא שבחודשים האחרונים הגיעו למשרד התקשורת דיווחים ותלונות על כך שאפל מנצלת את כוחה מול החברות הקטנות בשוק, ובראשן wecom (אקספון לשעבר) וטלזר, שנחשבות למספר 5 ו־7 מבחינת מספר הלקוחות שלהן בשוק המקומי (ראו תרשים בעמוד זה). גורמים בשוק התקשורת אישרו כי אכן לקוחות בעלי אייפון שמבקשים להתחבר לרשתות דור 5 אצל שתי החברות אינם יכולים לעשות זאת.
על פי הדיווחים שהתקבלו במשרד התקשורת, אפל מתנה את תמיכת הסלולר בדור 5 בכך שחברות הסלולר יחתמו מולה על הסכם הפצה, כך שימכרו טלפונים של אפל בהיקפים משמעותיים ללקוחותיהם. מגבלה כזו משאירה את חברת הסלולר בנחיתות מול החברות הגדולות, שכן עבור לא מעט לקוחות מדובר בשירותים בסיסיים שאותם הם מצפים לקבל מחברת הסלולר ואשר נמנעים מהם. הדבר נכון גם לגבי לקוחות שרוכשים את המכשיר שלהם בחו"ל ומצפים כי יעבוד בישראל דרך הרשת שבה הם מנויים.
על פי החשד, פעולת החסימה, לכאורה, מתבצעת דרך זיהוי כרטיס ה־SIM או ה־eSIM של המפעילים השונים. כך שבמכשירים שבהם יש סים של מפעיל שיש לו הסכם חתום עם אפל מאפשרים גישה לכלל השירותים, ואילו בכאלה שלא, מקבלים גישה מוגבלת.
אפל אינה מפוקחת על ידי משרד התקשורת בישראל, שמוגבל כתוצאה מכך בצעדים שהוא יכול לנקוט נגד ענקית הטכנולוגיה. במשרד התקשורת החליטו בכל זאת לפעול נגד החברה ולא להשאיר את הנושא ללא טיפול. עם סיום הבדיקה וקבלת הממצאים, יש בכוונת המשרד לפנות לרגולטורים אחרים בארץ, בראשם רשות התחרות, כדי להניע אותה לפעולה נגד החברה.
כמו כן מתכוונים במשרד לפעול מול גורמים רגולטוריים בעולם, בעיקר באיחוד האירופי, שם כבר ננקטו צעדים נגד אפל בהיבטים תחרותיים, כדי שאלה יפעלו נגד החברה. החשש הוא ששוק הסלולר מסבסד בעקיפין את אפל, שכן חברות הסלולר נדרשות, גם אם לא במפורש, לעמוד ביעדי מכירות מכשירים של אפל ללקוחות.
במכתב שנשלח לחברות הסלולר, הן נדרשות לענות על שורה של שאלות. "משרד התקשורת בוחן בימים אלה את השפעת הליך תאימות ציוד קצה רט"ן (רדיו טלפון נייד) במערכת הרט"ן של בעלי הרישיונות על מצב התחרות בשוק התקשורת", נכתב שם. "החברות נדרשות למסור שורה של מידעים: תיאור לוחות הזמנים השונים לשלב של טרום הביצוע בפועל של הליך תאימות הרשת מול יצרן ציוד הקצה: מתי פניתם אל היצרן לראשונה? כמה זמן עבר בין הפנייה לבין תחילת ההליך בפועל? האם עלו דרישות או קשיים מסוימים בשלב זה?".
כן נשאלות החברות, "מתי החל בפועל הליך תאימות הרשת מול יצרן ציוד הקצה, ומתי ההליך האמור הסתיים?" והן נדרשות לפרט אילו התאמות הנדסיות נדרשו לבצע, מול אילו מערכות, ומה היה משך הזמן לכל תהליך. כן נדרשות חברות הסלולר להשיב אם בשלב כלשהו עלו דרישות חריגות מאת היצרן, שאינן קשורות במישרין לסוגיות הנדסיות של ביצוע הליך תאימות הרשת בדור 5 ובדור 4, גם למכשירים לבישים, כמו שעונים חכמים. הבדיקה נדרשת על כל אחד מהיצרנים — אפל, סמסונג ושיאומי — שנחשבים למובילים בשוק המקומי.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי במשרד התקשורת לא הסתפקו בבדיקה מול החברות המקומיות ופנו בבקשה להסברים על התופעה גם לאפל העולמית. החברה נדרשה להסביר כיצד ייתכן שחברות שאינן מפיצות את המכשירים ללקוחותיהן נחסמות מאפשרות הגלישה בדור 5. מאפל השיבו לפנייה, בכך שמדובר בתהליך שאורך זמן רב, וכי יש תור של חברות בינלאומיות, שלפיו נעשית פעולת ההפעלה של המכשירים מול הרשת. במשרד התקשורת לא קיבלו את התשובה והטענה הנבדקת היא איך זה שבראש התור נמצאות החברות הגדולות שמפיצות את המכשירים של אפל. את התהליך מרכז במשרד התקשורת, עופר רז דרור, סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת.
במשרד התקשורת בודקים, כאמור, את הכלים שיכולים לשמש את המשרד לפעול בכל זאת נגד גוף ענק ולא מפוקח על ידיהם, כמו אפל, שלא מתכוונת לפתור את הבעיה בצורה מהירה, לפי הרושם שמתקבל. בדיקה ראשונית נעשית מול רשות התחרות ובמידה שיהיו ממצאים המשרד מתכוון לחלוק אותם עם רגולטורים בינלאומיים כדי לבדוק חשד שאפל פוגעת באותה צורה במיליוני צרכנים בעולם. במדינות אחרות בעלות פיקוח רגולטורי שונה, יש אפשרות לעצור את התופעה שבה חברות מסוימות קיבלו יתרון תחרותי לא הוגן מאפל. "הממצאים שעלו בידינו עד כה מטרידים מאוד", אמר גורם במשרד התקשורת ל"כלכליסט".
התופעה בישראל בולטת במיוחד במקרה של Wecom, לה הסכם שיתוף רשתות עם סלקום, שמשמעו שהשתיים משתמשות למעשה באותן אנטנות, כך שבמידה ולחברה אחת יש גישה לדור 5 כך יש גם ללקוחות החברה השנייה. עם זאת, כאמור גם באיזורים בהם קיים כיסוי של דור 5 על ידי הרשת המשותפת, לקוח של סלקום שמחזיק באייפון יכול ליהנות מגלישה ברשת זו בעוד שלקוח Wecom לא יוכל להתחבר אליה וייאלץ להסתפק ברשת דור 4 האיטית יותר. מגבלה כזו עלולה לגרום ללקוח לעבור לחברה אחרת ולספק שירות אחר מה שפוגע למעשה בתחרות.
"ברמה הכי בסיסית ברור שמה שהחברה עושה לא מריח טוב", אמר ל"כלכליסט" גורם במשרד התקשורת. "נשמע לא הגיוני שאפל מתקשה להתמודד עם רשת שהיא כבר אישרה אותה. Wecom וסלקום פועלים על אותה הרשת ואותם תדרים. אולי יש פה מאפיינים תפעוליים שונים אבל לא סביר שמול Wecom פתיחת הרשת לדור 5 לוקחת חודשים על חודשים, כשהאינטרס של אפל זה לפתוח את המכשירים לכל הרשתות בעולם. יש מאות מכשירים מותאמים לדור 5 ואפל הגדולה לא מצליחה לפתוח את המכשירים שלה רק לרשת של Wecom. להבנתנו זו פרקטיקה פוגענית חמורה של העדפה של חברות על חברות אחרות וזה מעשה שלא ייעשה מבחינת הגבלים עסקיים. אנחנו בוחנים את התופעה ומחפשים ראיות שיאפשרו לנו לנקוט בפעולות נגד אפל".
תגובה קיצונית למהלך היא האפשרות לאסור על יבוא מכשירי אפל לארץ אם הנושא לא יתוקן, אך במשרד התקשורת לא ימהרו לפעול בכיוון זה, כיוון שזו תהווה פגיעה בצרכנים שמעדיפים מכשירים של אפל, שמחזיקה בנתח של כ־25% משוק המכשירים הסלולריים בישראל. במשרד התקשורת מאמינים שאין הסכם כתוב בין אפל לחברות הסלולר שקושר בין מכירת המכשירים ליישום טכנולוגיית דור 5, אבל אם מתגובות חברות הסלולר יתברר שיש קשר כזה, גם אם לא כתוב, הכוונה היא לנקוט צעדים ישירים ועקיפים נגד החברה הבינלאומית, אם אכן יגלו כי יש אפליה לרעה של Wecom וטלזר הקטנות יחסית.
"אם חברה קטנה לא מוכרת את המכשירים של אפל ובתגובה לא מקבלת את אותו שירות בסיסי של חברה גדולה שכן מוכרת — יש כאן בעיה", טוענים במשרד התקשורת ומוסיפים כי כל ניסיונותיהם לקבל מאפל צפי לחיבור דור 5 מלא לחברות הקטנות לא צלח.
מאפל לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון. לכשתתקבל התגובה היא תפורסם במלואה באתר "כלכליסט".