סגור
אהרון פרנקל על רקע סניף של שופרסל
אהרון פרנקל (יריב כץ אוראל כהן)

בלעדי
איציק אברכהן בסוד המהלך להשתלטות פרנקל על שופרסל

היו"ר מודע למגעים שמקיים אהרון פרנקל מול המוסדיים לרכישת נתחים ממניותיהם, ולא הביע התנגדות למהלך. פרנקל, שצפוי לרכוש בשלב ראשון 15%–20% מהמניות, מעוניין להשאיר את ההובלה הנוכחית בחברה לפחות בשלבי הרכישה

המגעים בין אהרון פרנקל לבין הגופים המוסדיים, שמחזיקים במניות שופרסל, עשויים לעלות בימים הקרובים על פסים של הבשלה לרכישת המניות בידי איש העסקים. עם זאת, פרנקל ייאלץ להסתפק בשלב הראשון במנה לא גדולה יחסית של מניות שירכוש מהמוסדיים, 15%–20% — לאחר שירכוש 20%–30% מאחזקותיו של כל גוף. כך שלמעשה המוסדיים, המחזיקים בכ־57% ממניות שופרסל, ימשיכו להחזיק בנתח משמעותי בחברה.
פרנקל צפוי להגיע בסיום המהלך, אם יבשיל ולאחר שיגיע להסכמות עם המוסדיים על המחיר, לאחזקה של 20%–30% ממניות שופרסל, וחלק מהן הוא עשוי לרכוש גם בשוק. בעקבות חשיפת "כלכליסט" על המגעים זינקה אתמול מניית רשת הקמעונאות בכ־6% במסחר בבורסה לשווי של 6.3 מיליארד שקל. בזמן שבשוק ההון עסקו בעיקר בשאלת יכולתו של פרנקל להשביח את החברה ואת שווייה הכלכלי בבעלותו, הרי ששוק הקמעונאות עסק בשאלה אחרת — עמדתו של יו"ר שופרסל איציק אברכהן לגבי המהלך.
אברכהן, שהודח מתפקיד המנכ"ל בינואר וחזר במאי כיו"ר, הוא האיש החזק בשופרסל ועל פיו יקום וייפול דבר. שופרסל בראשותו מתמודדת עם שורת אתגרים — משחיקה ברווחים, דרך תוכנית התייעלות שהיא מגבשת ועד תוכנית להשבחת הנדל"ן שברשותה, ששוויו 2.8 מיליארד שקל. במקביל מתמודדת החברה, ובעיקר אברכהן והדח"צים, עם מסע נקמה של יקי ודמני, שהודח מתפקיד היו"ר אחרי שהדיח את אברכהן מתפקיד המנכ"ל. ודמני שיגר בשבוע שעבר מכתב חריף, שגם הוא נחשף ב"כלכליסט", ובו פירט עדויות שלו לגבי הממשל התאגידי בחברה, ובנוסף תבע משופרסל פיצוי של 8.5 מיליון שקל — פיצוי ראשון ולא אחרון.
ל"כלכליסט" נודע כי אברכהן נמצא זה זמן בסוד המגעים של פרנקל ולא הביע התנגדות להם. פרנקל, מצידו, מעוניין להשאיר את ההובלה הקיימת בשופרסל, לפחות בשלב הראשון של הרכישה, מתוך אמון בהנהלה הנוכחית ובאברכהן.
את המגעים מטעם פרנקל מנהל אילן גיפמן, נציגו בארץ, שהוביל גם את המהלך לרכישת מניות גב־ים, שאותן מימש פרנקל ברווח של יותר ממיליארד שקל. המוח הנוסף — ואולי העיקרי מאחורי המהלך — הוא יובל גנני מפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שעלתה לכותרות באחרונה כמשרד רואי החשבון של חברת יונט קרדיט שקרסה. גנני פעיל גם מול האחים זלקינד, בעלי השליטה במתחרה של שופרסל, קרפור, ונחשב מקורב אליהם.
שישה גופים מוסדיים גדולים מחזיקים ב־57% ממניות שופרסל, שהיא חברת הקמעונאות הגדולה בארץ. מגדל ביטוח מחזיקה בנתח המניות הגדול ביותר, 12.22%, ואחריה בית ההשקעות אלטשולר שחם, שירד מעט באחזקותיו ל־10.13% מאז ניסיון ההשתלטות הקודם של משפחת קרסו. מנורה מבטחים מחזיקה ב־10%, הראל ביטוח עם 9.48%, כלל ביטוח עם אחזקה של 8.89%, והפניקס־אקסלנס ירדה לאחזקה של 8.27%. במרץ האחרון החזיק אלטשולר שחם ב־11.3% משופרסל, מגדל ביטוח ב־10.58%, הפניקס־אקסלנס ב־10.22%, הראל ביטוח ב־10.11%, מנורה מבטחים ב־9.26% וכלל ביטוח ב־9%.
המוסדיים הם אלה שהחזירו את אברכהן לחברה, וסבורים שהוא האיש הנכון להוביל אותה. עם זאת, חלקם סבורים כי המבנה הנוכחי פחות טוב ממבנה שבו בעל מניות גדול, עם כ־20% מהחברה, לא מחזיק אמנם בשליטה, אך יודע לדרבן את הדירקטוריון ולהוות סוג של תמרור אזהרה, שיידע לבלום מהלכים לא רצויים של אברכהן אם יהיו כאלה, וגם לכוון אותו לשיפור שווי החברה בדרכים שונות. פרנקל לא הוכיח את יכולותיו בהשבחת חברות, אבל כמעט בכל חברה שרכש בה מניות הצליח לרשום אקזיט נאה ברווחים של עשרות אחוזים.
מגבלה אחת מקשה על המוסדיים, ומבחינת פרנקל מהווה גם יתרון וגם חיסרון. למוסדיים אסור לתאם עמדות, ולכן אינם יכולים לנהל את המגעים יחד. גנני הוא זה שמסתובב ביניהם ומנסה להגיע להסכמות עם כל אחד בנפרד. במצב כזה מוצא את עצמו הצד המוכר בעמדה חשדנית, שכן אינו יודע מה מוכנים בעלי המניות האחרים בחברה לקבל תמורת מניותיהם ובאיזו פרמיה יסתפקו.
עובדה זו סייעה לפרנקל כשרכש מניות גב־ים תחילה ממגדל ביטוח, לאחר מכן מכלל ביטוח ואז מגופים נוספים, כולל גזית גלוב של חיים כצמן, ובכל רכישה המחיר עלה גבוה יותר. כל אחד מהמוסדיים מנסה לא להיות זה שמוכר את המניות ראשון, ולכן גנני מנסה לארגן חבילה בסכום זהה או דומה מבעלי המניות השונים, כולל כאלה שאינם בעלי עניין בחברה.