סגור
מאתיים שקל שקלים שטר שטרות
(צילום: שאטרסטוק)

לקראת נתוני האינפלציה והדירוג של מודי'ס: הדולר ב-3.65 שקלים

לאחר נתוני האינפלציה בארה"ב, היורו מטפס ב-0.5% מול מקבילו האמריקאי, ל-1.10 דולר; בימים הקרובים תפרסם מודי'ס את החלטתה בנוגע לדירוג האשראי של ישראל, והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ

המסחר בשוק המט"ח מתנהל ברקע נתוני האינפלציה בארה"ב שפורסמו אתמול והיום, וכשבשוק המקומי ממתינים לשתי הודעות חשובות. הדולר נסחר ב-3.65 שקלים, היורו נסחר תמורת 4.03 שקלים.
בשוק הבינלאומי מתחזק היורו על חשבון הדולר לאחר שנתוני המאקרו שפורסמו אתמול והיום לימדו על המשך התקררות האינפלציה בארה"ב - מגמה שמקרבת את סופו של סייקל העלאות הריבית של הפד. היורו עולה ב-0.5% ל-1.10 דולר.
מחר תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האינפלציה בישראל לחודש מרץ, שיראו האם יש סימנים לבלימת הזינוק במחירים.
ההערכות בשוק הן כי מדד מרץ יעמוד על 0.5%, למרות זאת האינפלציה השנתית צפויה לרדת ל-5.1%, מאחר שמדד מרץ 2022 עמד על 0.6%.
עם זאת, בהנחה שהאינפלציה החודשית תהיה מעל 0.5% זו תהיה בשורה רעה לאזרחי ישראל. מן העבר השני, נתון של 0.3% ומטה יהיה הפתעה חיובית, ועשוי לאפשר לבנק ישראל להוריד את הרגל מדוושת העלאות הריבית.
סוכנות הדירוג מודי'ס צפויה לפרסם בימים הקרובים את החלטת דירוג האשראי של ישראל. בחודש שעבר פירסמה חברת הדירוג אזהרה חריגה בנוגע להשפעות השינויים המשפטיים שנמצאים על הפרק, וכתבה כי הם עשויים לייצר סיכונים לטווח ארוך לכלכלה הישראלית. "שורה של שינויים מבניים במערכת המשפט עלולים להחליש את כוחה של הרשות השופטת בישראל באופן מהותי. אם השינויים הללו ייושמו במלואם, הם יהיו שליליים לדירוג האשראי של המדינה".
דירוג האשראי של ישראל במודי'ס הוא A1 (הדירוג הגבוה בקטגוריית דירוג בינוני-גבוה), מאז 2008. בשנת 2018 זכתה ישראל ממודי'ס לתחזית חיובית - כלומר צפי שדירוג האשראי עשוי לעלות בשנתיים הקרובות. ואולם במשבר הקורונה הוסרה התחזית. באפריל אשתקד, בתקופת ממשלת בנט-לפיד-ליברמן – החליטו במודי'ס להשיב אותה.
אתמול פורסמו נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב שהצביעו על האטה חדה מהצפוי באינפלציה בחודש מרץ: הקצב השנתי של האינפלציה ירד ל-5% לעומת 6% בפברואר - פחות מהתחזיות שהיו לקצב שנתי של 5.6%. המדד החודשי עלה ב-0.1% לעומת הצפי שהיה לעלייה חודשית של 0.4%.
הפתעה לטובה נרשמה גם היום ממדד המחירים ליצרן בארה"ב, שירד במרץ ב-0.5% - התחזיות היו לעלייה של 0.1%, בהמשך לנסיגה של 0.1% בפברואר. בחישוב שנתי עלה המדד ב-2.7%, מול תחזיות אנליסטים לעלייה של 3%. בפברואר טיפס המדד ב-4.9%.
"בשורה התחתונה, נתון האינפלציה בארה"ב מעודד מבחינת השוק שכן בעקבותיו הסיכוי לבלימת עליית הריבית גדל, אך אין בו כדי להבטיח כי כך יקרה ויש להמתין לתגובת הבנק הפדרלי", כתב רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. "צריך לזכור כי שוק העבודה עודנו חזק לפי נתוני התעסוקה שפורסמו בשבוע שכבר, כולל ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה. התייחסות לתמונה המלאה עשויה להביא, בהמשך, לקיזוז חלקי של התגובות הראשוניות של השווקים".