סגור
המשטרה משתמשת במכת"זית פינוי מפגינים שירדו לאיילון באזור מחלף לה גווארדיה
המשטרה משתמשת במכת"זית לפינוי מפגינים שירדו לאיילון. איך ישפיעו האזהרות של מודי'ס? (צילום: עופר צור)

ניתוח
אחרי הנפילה של השקל: כל העיניים על מודי'ס

בסוף השבוע הקרוב יפורסמו שתי הודעות שהמשק הישראלי מחכה להן בדריכות: הלמ"ס תפרסם את נתוני האינפלציה, וסוכנות הדירוג מודי'ס תפרסם את החלטת דירוג האשראי; אם המדד יעלה ביותר מ-0.5%, תהיה זו בשורה רעה והוכחה לכך שהאינפלציה שוב מתעתעת וקשה לחיזוי; איזה משקל יעניקו כלכלני חברת הדירוג להידברות סביב המשך החקיקה, והאם יממשו את האזהרות וישנו את התחזית החיובית?

שתי הודעות כלכליות צפויות להתפרסם בסוף השבוע הקרוב, וכל אחת מהן עשויה להיות משמעותית ביותר עבור המשק: מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ ודירוג האשראי של מודי'ס לכלכלה הישראלית.
נתוני האינפלציה שתפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביום שישי (14 באפריל) ב-14:00 יראו אם יש כבר סימנים לבלימתה או שמא האינפלציה שוב מתעתעת ומתבררת כדביקה וקשה לחיזוי. ההערכות בשוק הן כי מדד מרץ יעמוד על 0.5% - מדובר בעליית מחירים משמעותית (עלייה חודשית של 0.5% משקפת עלייה שנתית של 6%); למרות זאת האינפלציה השנתית צפויה לרדת ל-5.1%, מאחר שמדד מרץ 2022 עמד על 0.6%.
עם זאת, בהנחה שהאינפלציה החודשית תהיה מעל 0.5% זו תהיה בשורה רעה לאזרחי ישראל. מן העבר השני, נתון של 0.3% ומטה יהיה הפתעה חיובית, ועשוי לאפשר לבנק ישראל להוריד את הרגל מדוושת העלאות הריבית.
ההודעה השנייה, דירוג האשראי של ישראל שמפרסמת מודי'ס, מתוכננת גם היא לשישי. חברת הדירוג פרסמה לפני כחמישה שבועות הערת מנפיק חריגה בעקבות ההתפתחויות בישראל ושינויי החקיקה שעל הפרק, וכתבה כי "אם השינויים הללו ייושמו במלואם, הם יהיו שליליים לדירוג האשראי של המדינה". עם זאת, המסמך הקודם לא היה מסמך דירוג אשראי, אלא הבהרה כללית בנוגע להתפתחויות, ולכן כעת יש דריכות גדולה לקראת ההודעה.
המסמך של מודי'ס פורסם לפני ההחלטה על השהיית הרפורמה, וייתכן שהיא תיתן משקל משמעותי לניסיונות ההידברות, שכן הכלכלנים כתבו אז כי "היינו מצפים מממשלה בעלת דירוג גבוה שתטמיע רפורמה מוסדית על בסיס הסכמה רחבה, ובאמצעות דיאלוג נרחב ותקשורת ברורה".
דירוג האשראי של ישראל במודי'ס הוא A1 (הדירוג הגבוה בקטגוריית דירוג בינוני-גבוה) מאז 2008. בשנת 2018 זכתה ישראל ממודי'ס לתחזית חיובית, כלומר צפי שדירוג האשראי יעלה בשנתיים הקרובות. אולם במשבר הקורונה הוסרה התחזית. באפריל אשתקד, בתקופת ממשלת בנט-לפיד-ליברמן – החליטו במודי'ס להשיב אותה.
התרחיש השלילי והקיצוני ביותר הוא שמודי'ס תחליט על הורדת דירוג, לרמה של A2 . אך זהו תרחיש לא סביר, ובגדר הפתעה רעה מאוד, ואף אחד מהגורמים המקורבים לתהליך הדירוג לא מעריך שכך יקרה. התרחיש הבא בחומרתו הוא שמודי'ס תשנה את התחזית החיובית לשלילית, כלומר יש סיכוי שבתוך שנתיים הדירוג של המדינה יירד. גם זה תרחיש עם הסתברות נמוכה, ואם יתממש זו כבר תהיה פגיעה ממשית בפרופיל הדירוג של המדינה, מכיוון שבשווקים הפיננסיים מתייחסים לתחזית כזו כאל ירידת דירוג בפועל.
התרחישים הסבירים הם "רכים" יותר. לפי אחד מהם, חברת הדירוג תשנה את התחזית מחיובית ליציבה, בדומה למה שאירע בתקופת הקורונה, כלומר גניזת התחזית שלפיה הדירוג של ישראל עומד לעלות; תרחיש אחר, טוב יותר לכלכלת ישראל, הוא שמודי'ס תשאיר את התחזית החיובית ותסתפק באזהרות כאלו ואחרות בנוגע להפיכה המשטרית ולסיכונים הביטחוניים.
נזכיר כי חברת הדירוג פיץ' החליטה בראשית מרץ להשאיר את דירוג האשראי של ישראל על כנו ברמה של a1 עם תחזית יציבה, והסתפקה בהצבעה על שורה של התפתחויות שמעיבות על עתיד הדירוג של המדינה, ובראשם ההפיכה המשטרית. בנוסף הזכירו בחברת הדירוג את ההתבטאויות הפוליטיות נגד עצמאות בנק ישראל ואת העברת התקציבים למוסדות חינוך חרדיים שלא מלמדים לימודי ליבה.