סגור
פירות ב סופר ב שיקגו אינפלציה ארה"ב
סופרמרקט בשיקגו (צילום: AFP)

יציבות במט"ח גם לאחר נתוני האינפלציה בארה"ב: "הפד לא יוכל להתעלם מהנתונים"

הדולר נסחר ב-3.715 שקלים; מדד המחירים בארה"ב רשם עלייה שנתית נמוכה מהצפי; מושל הפד לשעבר ריצ'רד קלרידה, על האופציה של מדד נמוך ומעודד: "הפד ירצה להשאיר את האופציות פתוחות אבל יהיה חייב להכיר בכך שהמצב משתפר"

תנועות קלות בשוק המט"ח המקומי, בהמשך לדיווח שיצא אתמול בוול סטריט ג'ורנל על התקדמות לקראת נורמליזציה בין ישראל לסעודיה ושדחף את השקל. הדולר נסחר תמורת 3.715 שקלים.
היורו שעולה בשווקים הגלובליים מתחזק גם בשוק המקומי, לרמה של 4.10 שקלים. מול הדולר עולה היורו (כמו לפני פרסום הנתונים) ב-0.6% ל-1.10 דולר, הפאונד עולה ב-0.5% ל-1.277 דולר.
האינפלציה בארה"ב עלתה ביולי ל-3.2% - מתחת לתחזיות. אנליסטים בשוק צפו שמדד המחירים לצרכן בארה"ב יטפס ב-3.3% בחודש החולף בחישוב שנתי, אחרי עלייה של 3% שנרשמה בחודש יוני.
"אנחנו יכולים להרגיש מעודדים מכך שהאינפלציה בכיוון הנכון, אבל אני לא חושב שאנחנו יכולים להיות בטוחים מדי", אמר מארק זנדי (Mark Zandi), הכלכלן הראשי ב-Moody’s Analytics, בטרם פרסום הנתונים. "אם האינפלציה תיצמד לתסריט, זה יהיה מספיק כדי לשכנע את הפד לפחות לא להעלות את הריבית פעם נוספת. תמונת מצב שתאפשר הורדת ריבית היא עדיין רחוקה מדי", הוסיף זנדי.
מושל הבנק לשעבר ריצ'רד קלרידה (Richard Clarida) אמר השבוע ל-CNBC כי בכל מקרה הפד צריך להעביר מסר ברור על הכיוון שלו בהמשך הדרך.
קלרידה ציין כי גם לאחר הנתון שיצא היום, בהנחה שיהיה חיובי, "הם (הפד) ירצו להשאיר את האופציות שלהם פתוחות ולא ירצו להכריז מוקדם מדי ש'המשימה הושלמה'. אבל הם לא יכולים להתעלם מהנתונים. הם יהיו חייבים להכיר פומבית בכך שהמצב משתפר".
החלטת הריבית הבאה של הפד צפויה ב-20 בספטמבר, כך שעד אז צפוי לצאת גם מדד המחירים של אוגוסט. בהחלטתו האחרונה ב-26 ביולי העלה הפד האמריקאי את הריבית ברבע אחוז (25 נ"ב) ל-5.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2001. הבנק רמז במסגרת ההודעה כי תיתכן בהחלט העלאת ריבית נוספת ב-2023.
יו"ר הפד ג'רום פאוול ציין בישיבת העיתונאים כי הבנק המרכזי עדיין אינו לגמרי בטוח שהאינפלציה הובסה, אף שמדד המחירים ירד משמעותית. "אנחנו צריכים לראות שהאינפלציה נמוכה למשך תקופה. ציין היו"ר, שהוסיף. "אנחנו מתכוונים להותיר את המדיניות המגבילה עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה יורדת לאורך זמן ליעד שלנו של 2%, ואנחנו מוכנים להדק יותר אם הדבר יידרש".