סגור
ג'רום פאוול על רקע דולרים
יו"ר הפד ג'רום פאוול על רקע דולרים (צילום: בלומברג, רויטרס)

צופים עלייה מתונה בריבית: הדולר שב לירידות

המטבע האמריקאי לא משתחרר משפל של ארבעה חודשים; נתוני התעסוקה בארצות הברית מצביעים על סקטור חזק שלא מתקרר, אך המשקיעים בכל זאת צופים העלאה של חצי אחוז בהחלטת הריבית הקרובה; לפני יומיים שלח יו"ר הפד פאוול רמזים עבים על העלאת ריבית מתונה יותר, אף שהבטיח לקרר את שוק העבודה בטרם ימתן את המדיניות האגרסיבית שלו מול האינפלציה

הדולר שוב בירידות, על 104.602 נקודות מול סל ששת המטבעות העיקריים. זאת כמה שעות אחרי שעבר לעליות בעקבות פרסום דו"ח התעסוקה החודשי בארצות הברית - טיפס מול סל המטבעות ל-105.025 נקודות. בטרם פרסום הנתונים רשם המטבע האמריקאי ירידה יומית שלישית ברצף מול הסל ל-104.445 נקודות, שפל מאז 11 באוגוסט 2022. עתה הוא כמעט ושב לרמה זו.
היורו עולה ב-0.1% ל-1.05 דולרים, הפאונד עולה ב-0.2% ל-1.22 דולרים. הדולר כבר מחק ירידות של 1% מול הין היפני, ועתה הוא שוב יורד ב-0.3%. מול השקל מטפס הדולר ל-3.39 שקלים.
דו"ח התעסוקה לחודש נובמבר מצביע על תוספת של 263 אלף משרות. בשוק צפו האטה עם תוספת של 200 אלף משרות למשק האמריקאי בנובמבר, לעומת תוספת מפתיעה של 261 אלף באוקטובר. שיעור האבטלה נותר על 3.7%. כמו כן השכר השעתי עלה ב-0.6% ל-32.8 דולר.
הפד שם דגש על סקטור התעסוקה החזק כגורם העיקרי לאינפלציה הגבוהה, וכבר פיזר הבטחות כי לא יוריד את הרגל מדוושת הגז במדיניות האגרסיבית שלו מול עליית המחירים, עד אשר שוק העבודה יתקרר. זאת אף שחלה התקררות קלה במדד המחירים לצרכן בחודשים האחרונים.
יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר שלשום כי בסבירות גבוהה הבנק יעבור להעלאות ריבית בשיעור נמוך יותר מכפי שביצע בחודשים האחרונים (ארבע העלאות רצופות של 0.75%). השוק צופה עתה סיכוי של 67.5% להעלאת ריבית של חצי אחוז בהחלטה האחרונה לשנה זו.
בדברים שנשא פאוול בכנס של מוסד ההוראה והמחקר ברוקינגס (Brookings Institution) הוא ציין כי הפד למעשה כבר נמצא בנקודת זמן שבה קיצוץ כזה בשיעור ההעלאה יהיה מתאים, כנראה בישיבה הקרובה ב-14 בדצמבר.