סגור

"פוקס ידעה שהרבעון הראשון יהיה בעייתי"

החזרה להפעלה מלאה של החנויות הפיזיות וסיום ההטבות בדמי שכירות לא היטיבו עם הקבוצה, שאמנם הגיעה לשיא של 1 מיליארד שקל במכירות, אך עברה להפסד של 4.7 מיליון שקל. ויזל: “אנו בונים תשתית להגדיל ל־8 מיליארד שקל”

פוקס נתקלת בחזרה כואבת לשגרה של אחרי הקורונה ועוברת להפסד, כך עולה מדו”חות הרבעון הראשון ל־2022. קבוצת האופנה, בניהולו של הראל ויזל, סיימה את הרבעון עם עלייה של 30% בהכנסות לשיא של כ־1 מיליארד שקל, אך עם מעבר להפסד של 4.7 מיליון שקל. הרווח הגולמי עלה ב־28% והוא הסתכם ב־535 מיליון שקל. “אנחנו רגילים בפוקס שכל רבעון הוא רבעון מצוין. הרבעון הזה למראית עין פחות טוב”, אמר ויזל, מבעלי השליטה בחברה, “אבל אנחנו מכירים את התקציבים שלנו, הם נבנים מלמטה. אף ש־2022 בתקציב שלנו נראית בסדר, ידענו שרבעון ראשון יהיה בעייתי. ידענו שהקורונה נגמרה, הערכנו שהישראלים יתחילו לטוס לחו”ל ושזה יפגע במסחר בישראל. הסטייה שלנו מול התקציב היא במיליוני שקלים בודדים. אני מאוד אופטימי לגבי השנה הקרובה”.

1 צפייה בגלריה
חנות פוקס ב גן העיר תל אביב
חנות פוקס ב גן העיר תל אביב
חנות פוקס בגן העיר תל אביב
(צילום: יובל חן)

הכנסות פוקס צמחו בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, שהתאפיין ב־51 ימי סגר בשל מגפת הקורונה, אך יתר התנאים פעלו לרעתה ברבעון הראשון השנה שהתאפיין בהסרת מגבלות קורונה. ראשית, חג הפסח חל השנה ברבעון השני ולא הראשון; שנית, ההטבות בדמי שכירות לקניונים הופסקו; ושלישית, התארכות עונת החורף הובילה להארכת מכירות סוף עונה ומנעה מכירת פריטי קיץ במחירי תחילת עונה. על רקע זאת נשחק שיעור הרווח הגולמי של הקבוצה ל־52.9%, לעומת 53.6% ברבעון המקביל אשתקד.
הרווחיות נשחקה בעקבות זינוק של 48% בהוצאות המכירה והשיווק, שהגיעו לכחצי מיליארד שקל, בשל הרחבת שטחי המסחר ופתיחת החנויות שהיו סגורות ברבעון המקביל בתקופת הסגר. הרווח התפעולי צנח ב־76% לסכום של 15.3 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד ל־1.5%, בהשוואה ל־8.3% ברבעון המקביל.
הקבוצה רשמה זינוק בהוצאות המימון, שהסתכמו ב־23 מיליון שקל, לעומת כ־4.6 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, בשל שערוך אופציה של לאומי פרטנרס בסכום של 9.6 מיליון שקל, התחייבות בגין חכירה של 13 מיליון שקל וריבית והצמדה למס הכנסה של כ־6.6 מיליון שקל ועברה להפסד ברבעון.
בחלוקה למגזרים: מכירות מגזר האופנה עלו ב־21% והסתכמו ב־434 מיליון שקל, אך הרווחיות הגולמית בו נשחקה ב־1.4% ל־53%, והמגזר עבר להפסד תפעולי של 6 מיליון שקל. גם רשת הטיפוח ללין הציגה עלייה של 21.6% במכירות ל־61 מיליון שקל, אך הרווח התפעולי ירד בכ־5% ל־10 מיליון שקל. בתחום הספורט, בו פועלת פוקס עם נייקי, פוטלוקר ודרים ספורט, עלו המכירות ב־70% והסתכמו ב־300 מיליון שקל. הרווח התפעולי בו עלה ב־39% ל־14.7 מיליון שקל, אך שיעורו מהמכירות נשחק ב־1.1% ל־4.9%.
בדו”חות הכספיים הושוו תוצאות הרבעון בהשוואה לרבעון המקביל של 2019, שחף מהשפעות קורונה וגם בו לא חל חג הפסח. בהשוואה לרבעון הראשון ב־2019, ההכנסות צמחו ב־60%, ובשורה התחתונה פוקס סיימה את הרבעון הראשון של 2019 עם הפסד של 9.4 מיליון שקל, עמוק בהרבה מהרבעון הנוכחי.
על פי נתוני קבוצת פוקס, ברבעון הראשון השנה עלו מכירות מגזר אופנה ואופנת הבית ב־14.6% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2019, מכירות מגזר האווירה והטיפוח עלו ב־10.6%, ובמגזר הספורט חלה צמיחה של 27.5%. למשקיעים אמר ויזל: “אנא תוציאו את 2021 מהמשוואה שלכם, היא מבלבלת. מה שקרה בשנה הזו משבש את הנתונים כי ב־2020 היו המון סגרים והאונליין עלה וביציאה מהסגרים היה ביקוש חריג. ב־2022 אנחנו בשיפור בכל אחד מהמותגים ואני משווה מול 2019”. עוד הוסיף בשיחה למשקיעים: “אנחנו בונים תשתית לחברה במטרה להגדיל אותה ל־7 או 8 מיליארד שקל, בונים תשתית של כוח אדם ניהולי, בונים חברות למדינות מחוץ לישראל. התשתיות האלה עולות הרבה כסף. כשאנחנו קצת סוטים מהתקציב שתכננו, אנחנו יודעים לתקן את זה ולחתוך בשכר ותפקידים ולהוריד את ההוצאות”.

עלייה בשכר דירה

ויזל מעריך כי דמי השכירות בקניונים ירדו בעתיד, והקבוצה תחזור לשלם את מחירי 2019: “ב־2019 טרום הקורונה עשינו המון עסקאות נדל”ן ועסקאות מצוינות ל־20 מותגים, והצלחנו להגיע לירידה משמעותית בשכר הדירה לעומת רמת שכר הדירה ששילמנו ב־2018-2015.
“כרגע שכר הדירה עלה מעט מכיון שרבעון רביעי של 2021 היה מצוין. המדינה היתה נעולה, היה גשם, אנשים לא טסו, גם מותגי האופנה בקניונים שהיו בבעיות קיבלו תזרים מזומנים, ואז נוצר מצב, לכאורה, שבו הביקוש לשטחים בקניונים ברבעון ראשון ושני השנה גבר על ההיצע. לדעתי מחירי הנדל”ן שחווים כרגע ירדו ויחזרו לרמות של 2019”.

אוהב את משפחת רוטר

קבוצת פוקס חתמה על שישה חוזים לפתיחת חנויות מנגו בקנדה, ולדברי ויזל הם “יבחנו איך זה עובד וימשיכו משם”. במקביל הקבוצה במו”מ מתקדם להתחיל לפתח את רשת כלי הבית פוקס הום בקנדה בשבועיים הקרובים. על שילב אמר: “אני בטוח שגם נצליח לצאת עם שילב לחו”ל”.
בנוגע לשאלות על המתחרים, השיב: “אני מחמיא למתחרים בארץ ולא ישן יום אחד בשקט, אבל בעין פקוחה. אנחנו באמת עושים עבודה מקצועית, והחברות הבינלאומיות מזהות את זה ופונות אלינו להתייעץ על פיתוח בישראל ובעולם.
ויזל נשאל על התפתחות רשת אורבניקה של קבוצת קסטרו הודיס, ואמר: “אורבניקה זה קונספט מעולה, הם יצליחו. אני מעריך את מה שהם עושים וחושב שמשפחת רוטר ויוסי גביזון עושים עבודה מצוינת באורבניקה. הם תיקנו הרבה מהבעיות שהיו להם ולשמחתי זה לא אמור לפגוע בפוקס. התחברתי יותר למשפחת רוטר בקורונה, ואני אוהב אותם”.