סגור
מפעל מנועי בית שמש
עסקת המקרקעין השפיעה על הרווח הנקי שמנועי בית שמש מציגה ב-2023 והוא הסתכם בכ-60 מיליון דולר (צילום: מנועי בית שמש)

הזינוק בשוק התעופה הקפיץ את הרווחים של מנועי בית שמש לשיא - 210 מיליון דולר ב-2023

העלייה בהכנסות החברה שבשליטת קרן פימי (35.5%), חלה בעקבות עלייה במכירות בשני תחומי הפעילות המרכזיים שלה - מנועים וחלקי מנועים; וכן בשל עסקה שבה מכרה זכויות חכירה על שטח של 135 דונם לחברת הביטוח מגדל

העלייה בביקושים בשוק התעופה האזרחית ובמגזר הצבאי הזניקו ב-2023 את המכירות של מנועי בית שמש ביותר מ-28% לעומת השנה הקודמת והן הסתכמו בשיא של כ-210 מיליון דולר.
העלייה בהכנסות החברה שבשליטת קרן פימי (35.5%), חלה בעקבות עלייה במכירות בשני תחומי הפעילות המרכזיים שלה, מנועים וחלקים למנועים. וכן בעקבות עסקה שבה מכרה זכויות חכירה על שטח של 135 דונם לחברת הביטוח מגדל שעל פי הערכה שמרית שלה, לאחר מסים, הוצאות תשלומים נוספים הכנסתה ממנה תסתכם בכ-180 מיליון שקל.
עסקת המקרקעין השפיעה על הרווח הנקי שמנועי בית שמש מציגה ב-2023 והוא הסתכם בכ-60 מיליון דולר. בנטרול ההכנסה ורווח חד-פעמיים במסגרת עסקת הנדל"ן הרווח הנקי שלה הסתכם ב-13.3 מיליון דולר, זינוק של מעל 180% לעומת הרווח הנקי שהציגה בסוף 2022.
מפעילותה בתחום ייצור חלקי מנועים היא רשמה ב-2023 גידול של 18% בהכנסות לעומת השנה הקודמת והן הסתכמו ביותר מ-152.3 מיליון דולר. בפעילותה בענף זה מנועי בית שמש מייצרת חלקי מתכת למנועי סילון לתעשיות התעופה בעולם לרבות ייצור חישולים, יציקות מדויקות ועיבוד שבבי.
בפעילות שהיא מקיימת בתחום המנועים, הכוללת שיפוץ ותחזוקה של מנועים ופיתוח וייצור של מנועי סילון קטנים מכירותיה צמחו בשנה שעברה ב-65% לעומת 2022 והן הסתכמו בכ-61.6 מיליון דולר. את הרבעון הרביעי של 2023 מנועי בית שמש חתמה עם גידול של כ-39% במכירות לעומת הרבעון המקביל של 2022 שהסתכמו לכ-59.5 מיליון דולר וזאת כשברקע המשך מגמת ההתאוששות של ענף התעופה האזרחי בעולם אחרי מגפת הקורונה, שאליו היא מספקת את רוב מוצריה ושירותיה.
"אנו ממשיכים לראות ביקוש גובר בשוק התעופה האזרחית ובמגזר החלקים למנועים", אמר בהתייחס לתוצאות הכספיות ל-2023 מנכ"ל החברה רם דרורי. לדבריו "אנחנו מאמינים שמגמה זו תימשך לצד התמודדות עם צווארי בקבוק בשרשרת האספקה כשמגזר המנועים אנחנו ממשיכים לממש הזדמנויות עסקיות ונהנים מהביקושים הגוברים בשוק הצבאי".
לפי החברה, מאז מגפת הקורונה ובעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ניכרים קשיים מרובים לאורך שרשרת האספקה של ענף התעופה שמתאפיינים בהתארכות זמני אספקה של חומרי גלם ושל חלקים למנועים. שם מוסיפים כי לצד הימשכות המגמה של ביקושים גבוהים למוצריה, האתגרים בשרשרת האספקה עשויים למתן שיעורי הצמיחה במכירותיה ביחס לפוטנציאל שלה.
בשבוע שעבר מנועי בית שמש דיווחה על הזמנות בהיקף של כ-75 מיליון דולר משני לקוחות שאותם היא הגדירה מובילים בתחומם. מדובר בהתקשרות לפיתוח וייצור של מנועי סילון קטנים והיא מרחיבה עסקה שעליה החברה דיווחה בספטמבר האחרון בסכום של כ-49 מיליון דולר שהיקפה המצרפי עומד כעת על 124 מיליון דולר. תקופת ההתקשרות באותה עסקה היא על פני כחמש שנים.
המנכ"ל דרורי העריך כי עסקה זו תוביל להזמנות נוספות בשבע השנים הקרובות שיסתכמו בסך הכל בכמיליארד שקל. מתקוף אותה התקשרות, בכוונת החברה להשקיע כ-20 מיליון דולר בפיתוח תשתיות שעל בסיסן היא תספק הזמנות אלה. החברה לא מוסרת פרטים אודות הלקוח שאיתו חתמה על אותן עסקאות והדיווח שהוציאה על הנושא לבורסה קיבל תעודת פטור בכל הקשור לפרטים שגילויים עלול לפגוע בביטחון המדינה.
לפי דרורי "הזמנות אלה מהוות אבן דרך חשובה לחברה, באופן שיבצר את המשכיות הפיתוח והייצור של מנועי הסילון שלה בשנים הבאות".
מנועי בית שמש נסחרת בתל אביב לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. עם פרסום הדוחות החזקים שלה אתמול המנייה שלה עלתה ב- 5.75%.