סגור
מטה חברת לידור אלמנטס רמת השרון
מטה חברת לידור אלמנטס רמת השרון (צילום: Lidorr.com)

בלעדי
עסקת ענק בתחום הפצת כימיקלים: לידור אלמנטס נמכרה לאזליס ישראל

החברה המשפחתית לידור, העוסקת בהפצת מוצרים וחומרי גלם לתעשיית המזון ולהגנת הצומח, נמכרה לחברת אזליס הפועלת בתחומים דומים. היקף העסקה מוערך בכמה מאות מיליוני שקלים

קבוצת לידור אלמנטס, העוסקת בתחום הכימיקלים ומרכיבי מזון, נמכרה לאזליס ישראל בתמורה לכמה מאות מיליוני שקלים. ל"כלכליסט" נודע כי העיסקה נסגרה לאחר מו"מ של מספר חודשים למכירת עסקיה של משפחת לידור.
שתי החברות סירבו להגיב לידיעה, אך נודע כי בימים האחרונים קיבלו העובדים בשתי החברות הודעה על המכירה.
בתחום ההפצה בעולם ניכרת מגמה של ניסיון של חברות שמתמחות בתחום מסויים להפוך לסוג של מפיצי על באמצעות מיזוגים ורכישות והרחבה של הפעילות, וזו ככל הנראה כוונתה של אלזיס בעיסקה. תחום ההפצה נשען על רווח של 3% עד 5% והחברות נמדדות ביכולות הלוגיסטיקה וההפצה שלהן.
אזליס (Azelis) היא חברה גלובלית הפועלת בתחום הכימיקלים המיוחדים ומרכיבי המזון, ומספקת את מוצריה לחברות מזון. השלוחה הישראלית שלה הוקמה ביולי 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, כשאזליס רכשה את הפעילות של אורוקיה הישראלית והקימה כאן שלוחה שהמשיכה את הפעילות של אורוקיה. עתה, לאחר פעילות של יותר משנתיים, ראתה אזליס הזדמנות בכך שלידור הוצעה למכירה על ידי משפחת המייסדים ונכנסה למו"מ שארך מספר חודשים.
אזליס, שהמטה שלה ממוקם בהולנד, נסחרת בבורסת בריסל לפי שווי של 6 מיליארד אירו ומעסיקה 3,000 עובדים. לחברה יש פעילות ב־57 מדינות.
אזליס ישראל, המנוהלת על ידי ליליאן רוז חלימי, מתמקדת במוצרים בתחום המזון אותם היא מפיצה לחברות כמו אסם, שטראוס, תנובה ואחרות. בין המוצרים שהיא מפיצה: ג'לטין, מונוסודיום גלוקומט ועוד.
אורוקיה הוקמה לפני כ־40 שנה וב־2005 רכשה את עסקיה של רודיה ישראל. כמעט כל התחומים שבהם פעילה אזליס בארץ עד הרכישה הם ירושה מאורוקיה: אגרוכימיקלים, תזונה לבעלי חיים, טיפוח אישי, מזון, תרופות וכימיקלים תעשייתיים. רכישת אורוקיה ב־2020 היתה עבור אזליס רכישה שלישית לאחר שבאותה שנה רכשה חברות באינדונזיה והונג קונג, שתיהן בתחום הפצת הכימיקלים לתעשיית המזון.
חברת לידור הוקמה לפני יותר מ־50 שנה על ידי צבי לידור שנפטר ב־2015, ומנוהלת כיום על ידי הדור השני: ורד לידור־מרי ועמי לידור משמשים כמנכ"לים משותפים. לפי אתר האינטרנט שלה, לידור היא "אחת החברות הבולטות בישראל ליישום חומרים, מוצרים וטכנולוגיות בתחומי התעשייה, הגנת הצומח ובריאות בעלי חיים". לידור מייבאת את החומרים ומפיצה אותם בעיקר לחברות המזון בעיקר. בעבר שימשה כנציגה של באייר ומאז התרחבה. תחומי הפעילות של לידור כוללים את תחום הגנת הצומח, חומרי הגלם לתעשיה ובעיקר תעשיית המזון, מוצרים ווטרינריים, חומרים פולימריים ומוצרים להגנת הצומח.
לקוחות מהותיים של לידור הם אלפי חקלאים שרוכשים ממנה מוצרים להגנת הצומח, רובם מתוצרת באייר שהיא סוג של מתחרה של אדמה הישראלית וסינג'נטה שרכשה אותה. מוצרי החברה מיועדים להדברת מזיקים, מחלות ועשבים ולהזנת צמחים ודישון.
בתחום בריאות בעלי החיים מפיצה לידור את המוצרים הווטרינריים של חברת אלנקו (Elanco) שרכשה את הפעילות של באייר בתחום לפני שלוש שנים ב־7 מיליארד דולר. תחום נוסף שבו פעילה החברה הוא טיפוח, קוסמטיקה וניקיון הבית.
שני הגורמים, הרוכשת והמוכרים, התעלמו מפניות "כלכליסט". באזליס היפנו לקבלת תגובה מלידור, אך שם לא הגיבו לפניות.
את לידור ייצג בעסקה בנק ההשקעות סטיפל.