סגור

ניתוח
אשה אחת, 124 גברים: התמונה המגדרית העגומה בחברות הציבוריות

מדד ת"א 125, שבו רק חברה אחת מנוהלת על ידי אישה, נותן תמונה ברורה של פערי המגדר בתפקידים בכירים. אי אפשר לקבוע לחברות את מי לקדם, אך רגולטורים בשוק ההון יכולים להשפיע על דירקטוריונים. כמה יוזמות כבר יצאו לדרך, בינתיים ללא תוצאות

החוק שנכנס אתמול לתוקף ומחייב חברות רבות לפרסם את דו"ח פערי השכר בין גברים לנשים הוא חיוני וחשוב, אך לא מטפל בתמונה המלאה של אי השוויון המגדרי בשוק העבודה. היבט שלא עוסקים בו הוא חלקן של הנשים בתפקידים בכירים במשק.
הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא מדד ת"א 125 של החברות הגדולות בבורסה, שבו רק חברה אחת מנוהלת על ידי אישה, מנכ"לית הבינלאומי סמדר ברבר צדיק. הרגולציה אינה יכולה כמובן לכפות על חברות להעסיק ולקדם נשים, אולם בכל הקשור לדירקטוריונים יש לרגולטורים בשוק ההון יכולת להשפיע, כאשר ההנחה היא שהגדלת מספר הנשים בדירקטוריון תחלחל מטה גם להגדלת חלקן בהנהלה הבכירה.
בשנים האחרונות נעשו ניסיונות כאלה, אך נראה כי השפעתם עד כה מוגבלת. בנק ישראל פרסם באוקטובר האחרון טיוטת הנחיות לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי שלפיה עליהם לקבוע מדיניות להגדלת ייצוג נשים בדירקטוריון, לרבות טווח הזמן להשגת היעד ואבני הדרך, אך בינתיים הבנקים ללא ממהרים ליישם זאת, כנראה משום שניתנו להם שלוש לגיבוש המדיניות.
2 צפייה בגלריה
ועידת שוק ההון 2022 ענת גואטה יו"ר רשות ניירות ערך בשיחה עם גולן פרידנפלד
ועידת שוק ההון 2022 ענת גואטה יו"ר רשות ניירות ערך בשיחה עם גולן פרידנפלד
ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע
(צילום: אוראל כהן)
ברשות שוק ההון החלו לפעול בנושא כבר ב־2019 כשפורסמה הוראה לתת ייצוג הולם לשני המינים בדירקטוריון גוף מוסדי. אך גם כאן ההנחיה, שמתייחסת לחברות הביטוח ולחברות הגמל והפנסיה, לא קובעת את רף הייצוג לנשים. עם זאת, בשיחות עם הגופים המוסדיים הרשות הבהירה שהיא מצפה לייצוג של 50% נשים. גם כאן ניתנו כמה שנים ליישום ההנחיה, והיא נכנסה לתוקף באפריל האחרון.
מאז פרסום ההנחיה חל שיפור בייצוג נשים בדירקטוריונים של המוסדיים, ועדיין רק בדירקטוריון הפניקס יש כיום ייצוג של 50% לנשים. בשאר החברות הממוצע עומד על 30%. בשלב ראשון של האכיפה הרשות צפויה להתערב בתהליכי מינוי דירקטורים, ולקחת בחשבון את נושא הייצוג. ההערכות הן שבשנה הקרובה היא תתחיל גם להטיל קנסות. הרשות לא מצפה שחברות ידיחו דירקטורים וימנו במקומם נשים, אבל שיגדילו ייצוג של נשים כשדירקטור מסיים קדנציה.
מהלך נוסף ומורכב יותר מובילה רשות ני"ע בנוגע לכלל החברות הציבוריות. יו"ר הרשות ענת גואטה שואפת לייצוג גבוה יותר של נשים בדירקטוריונים ובהנהלות של חברות. נכון להיום, נשים מהוות 25% בלבד מחברי הדירקטוריון בחברות הציבוריות, וזאת לעומת 44% בצרפת, 33% בגרמניה ו־31% באנגליה. כמו כן ב־48% מהחברות במדד ת"א 125 יש יותר מ־80% גברים בדירקטוריון.
2 צפייה בגלריה
סמדר ברבר צדיק מנכלית ה בנק ה בינלאומי כנס המהלך האסטרטגי
סמדר ברבר צדיק מנכלית ה בנק ה בינלאומי כנס המהלך האסטרטגי
סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי
(צילום: עמית שעל)
רשות ני"ע הקימה בתחילת השנה את פורום +35 לקידום גיוון מגדרי בדירקטוריון. הפורום, שכולל כ־300 חברים מקרב המגזר הציבורי, העסקי והמגזר השלישי, שואף שעד סוף השנה נשים יהוו יותר מ־35% בדירקטוריונים של 30% מהחברות בבורסה, ועד 2028 יעמדו ביעד זה לפחות 50% מהחברות.
בשורה התחתונה ננקטות יוזמות מבורכות רבות לצמצום הפער בין גברים לנשים בשוק העבודה, אך נראה שצריך לקדמן באופן נחוש יותר כדי שיתחילו להניב פירות.