סגור
אוניית מכולה של צים
אוניית מכולה של צים (צילום: יח"צ)

צים איכזבה את האנליסטים? "הם מנותקים שמומחים לעבר"

חברת הספנות הציגה זינוק של 50% ברווח הנקי ברבעון השני, ואישרה את התחזית ל־2022 שתהיה השנה הטובה ביותר שלה, אך התוצאות היו מתחת לציפיות האנליסטים והמניה נפלה. המנכ"ל אלי גליקמן: "צים חזקה מאי־פעם. לא הופתענו מהירידה"

אחרי ארבעה רבעונים רצופים שבהם הכתה את התחזיות, ותוך שהיא מציגה במהלכם את הרווח הנקי הגבוה בתולדות חברה ישראלית כלשהי, צים הצליחה לאכזב היום את המשקיעים. החברה פספסה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, וכן אישרה מחדש את התחזיות שלה לשנה כולה, בעוד חלק מהמתחרות שלה העלו את התחזיות בעת שהן פרסמו את הדו"חות שלהן.
המשקיעים המאוכזבים שלחו את המניה לירידה שהגיעה לכמעט 8% במהלך המסחר המוקדם, על אף שצים הכריזה על חלוקת דיבידנד בשל הביטחון שלה בתוצאות שהיא עתידה לספק.
חברת הספנות הישראלית שמנוהלת על ידי אלי גליקמן, ושבעל המניות הגדול בה הוא עידן עופר באמצעות חברת קנון שבשליטתו, הציגה ירידה של 7% בהיקף המכולות שהובילה ברבעון השני של השנה, שהסתכמו ב־856 אלף (TEU). לדברי צים, הדבר התרחש בשל העומסים בנמלים שלא איפשרו לחברה לעמוד בביקושים, הגם שעל פניו חלק מהפקקים שנוצרו בשל השיבוש בשרשראות האספקה החלו להיפתח.
חרף זאת, המחיר הממוצע למכולה זינק ב־54% ברבעון השני לעומת מקבילו (והגיע לרמה של 3,596 דולר, בעוד בסוף הרבעון הראשון של השנה המחיר הממוצע עמד על 3,850 דולר), מה שהביא לכך שההכנסות של צים ניתרו ב44% לרמה של 3.43 מיליארד דולר. מדובר בהכנסות נמוכות מאלו שחזו האנליסטים. קונצנזוס האנליסטים חזה הכנסות של 3.63 מיליארד דולר.
מדובר גם בירידה בהשוואה להכנסות של הרבעון הקודם, הראשון של השנה, שעמדו על 3.7 מיליארד דולר, ועל תוצאה דומה למדי לרבעון הרביעי של 2021 שבו ההכנסות עמדו על 3.46 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף את העובדה שמדד שנחאי, שמודד את מחיר התובלה הימית, ירד בכ־3% ברבעון השני ומאז ירד ב־15% נוספים.
הרווח הנקי של צים עמד על 1.34 מיליארד דולר – זינוק של 50% בהשוואה לתקופה המקבילה. נתון זה משקף רווח של 11.07 דולר למניה, בעוד הצפי הממוצע של האנליסטים עמד על 12.84 דולר למניה. הרווח הנקי ברבעון השני של השנה נמוך מזה שנרשם בשלושת הרבעונים הקודמים.
ברבעון הראשון צים הציגה רווח נקי של 1.7 מיליארד דולר, בדומה לרבעון הרביעי של 2021, וברבעון השלישי של השנה שעברה היא הציגה רווח נקי של 1.46 מיליארד דולר. למעשה, הרווח הנקי של צים ברבעון הראשון של 2022 וברבעון הרביעי של 2021 הוא הרווח הנקי הגבוה בתולדות חברה ישראלית כלשהי.
עם זאת, הרווח הנקי ברבעון הנוכחי הוא עדיין גבוה מזה של כל הבנקים. לשם השוואה, הרווח הנקי של בנק לאומי ברבעון השני, שהיה הגבוה מבין הבנקים המקומיים עמד על 2 מיליארד שקל, ואילו במחצית הראשונה של השנה, שגם בה הוא התייצב במקום הראשון, הרווח הנקי שלו הסתכם ב־3.6 מיליארד שקל, בעוד הרווח הנקי של צים ברבעון הנוכחי לבדו עומד על 4.4 מיליארד שקל.
ה־EBITDA המתואם של החברה זינק ב־58% לרמה של כ־2 מיליארד דולר. כמו כן, צים אישררה את התחזיות שלה לשנת 2022 כולה, ואלה כוללות EBITDA מתואם של 7.8—8.2 מיליארד דולר, מה שיהפוך את 2022 לשנה החזקה ביותר בשורה זו, ובכלל. עם זאת, בניגוד למתחרותיה – דוגמת מארסק (Maersk) הדנית ו־HMM הדרום־קוריאנית, צים רק אישררה את התחזיות שלה ולא העלתה אותן לאחר שכבר עשתה זאת במסגרת הדו"חות של הרבעון הראשון.
על רקע התוצאות האלו הכריזה צים על חלוקת דיבידנד בגובה של 571 מיליון דולר, שמהווה 30% מהרווח הנקי ברבעון בתוספת 10% מרווחי הרבעון הקודם. מאז שצים הונפקה בבורסת ניו יורק בינואר 2021, אז גייסה 225 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, החברה חילקה והכריזה על דיבידנדים בהיקף מצטבר של כמעט 3.6 מיליארד דולר – פי 16 מהסכום שגייסה. כיום צים נסחרת לפי שווי שוק של כ־6 מיליארד דולר.
המנכ"ל גליקמן אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי "צים חזקה מאי פעם והתוצאות ברבעון פנומנליות. אנחנו מסכמים מחצית ראשונה עם תוצאות שיא בתקופת הזמן הזו. שולי הרווחיות שלנו הם הגבוהים בתעשייה. אישררנו את התחזיות שלנו לכך ש־2022 תהיה השנה החזקה ביותר של צים אי־פעם. עם זאת, ביחס לרבעון הקודם אנחנו רואים ירידה. לקחנו את זה בחשבון בתחזית השנתית ואנחנו לא מופתעים. זה נובע מכך שעם היציאה מהקורונה, אנשים עברו לצרוך שירותים על פני מוצרים".
בכל הנוגע לאכזבת האנליסטים אמר גליקמן כי "אנליסטים מומחים בלצפות את העבר. לא ראיתי אנליסט אחר שצודק כל הזמן ביחס לעתיד. הסיפור שלהם רחוק מהאמת כי הם לא קוראים את השוק. הם מנותקים. פרסומים מקצועיים מהחודשיים האחרונים צפו את ההאטה".