סגור
משה ברקת יושב ראש רשות שוק ה הון
משה ברקת (צילום: עמית שעל)

משה ברקת אחרי הפרישה המפתיעה: "לא רציתי לתפקד כברווז צולע, אלא לפרוש חזק"

יו"ר רשות שוק ההון הודיע היום כי הוא עוזב את תפקידו אחרי 4 מתוך 5 שנות קדנציה; בשיחה עם כלכליסט העביר מסר לחברות הנסחרות: "היה לי חשוב לשמור על המתח מול המפוקחים עד לרגע האחרון - הם יודעים שכדאי להם לנהוג כמו שצריך"

"השנה האחרונה בקדנציה היא סוג של ברווז צולע. לא רציתי להגיע לשם, והעדפתי לפרוש כרגולטור חזק", אמר משה ברקת לכלכליסט אחרי ההודעה על הפרישה המפתיעה מרשות שוק ההון.
ברקת פורש מתפקיד היו"ר אחרי ארבע מתוך חמש שנות קדנציה, וההסבר שלו קצת לא צפוי, ונוגע כאמור לירידה במתח סביב הרגולטור בשנה האחרונה לקדנציה: "היה לי חשוב לשמור על המתח מול המפוקחים עד לרגע האחרון. המתח הזה הוא בריא והמפוקחים יודעים שכדאי להם לנהוג כמו שצריך", אמר.
למרות הדברים, הפרישה של ברקת מתקבלת מן הסתם בקורת רוח אצל בעל השליטה במגדל שלמה אליהו שכפי שנחשף בכלכליסט מכוון להדיח את היו"ר יפתח רון טל בשבועות הקרובים. רון טל שקיווה להגנת ברקת מהאקט, ייאלץ להתגונן באמצעים אחרים ולמצוא מטריה אחרת, כשלא ברור אגב, אם גם הישארות של ברקת היתה מסייעת בידיו להישאר ומעניקה לו את ההגנה לה קיווה.
כמו רון טל, גם חיים סאמט ויורם נווה, יו"ר ומנכ"ל כלל ביטוח, שקיוו לרוח גבית של ברקת בעיסקת רכישת מקס, עלולים להיתקל בקושי, שכן ברקת צפוי להשאיר את ההכרעה בנושא למחליפו המיועד. לרשות שוק ההון אין אמירה או קביעה בהחלטה אם לאשר את העיסקה אבל התנגדות שלה עלולה להפריע ציבורית ואולי גם פרקטית.
בניגוד להערכות כי ליוזמה של האוצר לאחד בין רשות ני"ע ורשות שוק ההון, היה קשר לפרישה, הרי שברקת הבהיר כי הוא בעד ההמלצה המתגבשת וכי זו לא הסיבה לפרישה. הוא טוען כי הוא משאיר רשות חזקה ומאורגנת ברמה של הפיקוח על הבנקים.
תפקיד יו"ר רשות שוק ההון הוא תפקיד תובעני שדורש ויתור על שעות רבות בחיק המשפחה, ויתכן שגם זו היתה אחת הסיבות להחלטה של ברקת לפרוש. הוא יזכר כמי שכהונתו התאפיינה בקשיחות כלפי מפוקחיו, אבל בדרך נעימה. עם שלמה אליהו קיים מספר פגישות, ומעולם השיחות בין השניים לא עלו לטונים גבוהים. ברקת ייצא לשנת צינון ולאחריה ישתלב באחד או מספר תפקידים במגזר הפרטי.