סגור
דוד פתאל בעלים של רשת מלונות פתאל כנס טבריה
דוד פתאל (צילום: עמית שעל)

בלעדי
עסקה ראשונה לקרן פתאל: קונה חמישה מלונות בספרד ב־600 מיליון שקל

קרן ההשקעות שאותה מנהלת פתאל אירופה, החברה־הבת של פתאל החזקות, נמצאת על סף רכישת המלונות שממוקמים באיביזה ומיורקה. המוכרת היא KKR, אחד מגופי הפרייבט אקוויטי הגדולים בעולם. בעת הקמתה קיבלה הקרן מפתאל שני מלונות בספרד

קרן ההשקעות של פתאל בדרך לעסקה משמעותית בספרד. ל"כלכליסט" נודע כי הקרן — שאותה מנהלת פתאל אירופה, החברה־הבת (100%) של פתאל החזקות שבשליטתו וניהולו של דוד פתאל (55.5%) — נמצאת על סף חתימה על עסקה לרכישת חמישה בתי מלון בספרד תמורת 600 מיליון שקל. מדובר על מלונות באיביזה ומיורקה שבהם כ־1,200 חדרים. מפתאל לא נמסרה תגובה לידיעה.
עוד נודע כי המוכרת של המלונות היא KKR, אחת מחברות ניהול קרנות ההשקעה הפרטיות (פרייבט אקוויטי) הגדולות בעולם. למעשה, מדובר באחת משלוש הפירמות הגדולות ביותר בתחום הפרייבט אקוויטי, לצד בלקסטון וקרלייל. KKR מנהלת כיום נכסים בהיקף של 479 מיליארד דולר.
העסקה המדוברת היא העסקה הראשונה של הקרן, שהסגירה הראשונה שלה הושלמה בחודש אפריל האחרון, אולם המלונות הנרכשים לא יהוו את המלונות הראשונים שבבעלותה. במקביל לדיווח של פתאל אירופה על הקמת הקרן, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", דיווחה החברה שהיא מעבירה לקרן שני בתי מלון שאותם רכשה במהלך החודשיים הקודמים תמורת 31 מיליון יורו. מדובר על בתי מלון במלגה ומיורקה שבהם 260 חדרים.
קרן פתאל הוקמה, כאמור, בחודש אפריל האחרון. באופן רשמי, מדובר במיזם שפועל כשותפות מוגבלת — ובהתאם, השם הרשמי שלה הוא Fattal European Partnership — אולם בפועל מדובר על קרן שאותה מנהלת פתאל. הקרן גייסה 315 מיליון יורו בסה"כ מפתאל אירופה (100 מיליון יורו), הראל ביטוח (100 מיליון יורו), מנורה מבטחים (100 מיליון יורו) ולאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי (15 מיליון יורו).
סכום הגיוס אמור לשמש את הקרן כהון עצמי לביצוע עסקאות בכמיליארד יורו. העסקה שכבר בוצעה באפריל, והעסקה הנוכחית, מסתכמות לכדי כ־170 מיליון יורו. אם הקרן תבצע עסקאות בהיקף הכספי המדובר, היא יכולה להביא להכפלת היקף הנכסים שפתאל חובשת ביחס אליהם את כובע הבעלים או המפעיל.
לפי דו"חות הרבעון הראשון של פתאל החזקות, לחברה יש 230 מלונות. בסוף אותה תקופה, לפתאל אירופה, החברה שרוכשת את הנכסים ביבשת ומשכירה אותם לפתאל, יש נדל"ן להשקעה בהיקף של 700 מיליון יורו. כלומר, רכישת נכסים בכמיליארד יורו, היא בגדר יותר מהכפלת הנכסים.
קרן פתאל היא במידה רבה פתרון פיננסי מצד פתאל לביצוע התרחבות בלי להכביד על החברה הציבורית שלה יש חוב פיננסי נטו של של כ־16.5 מיליארד שקל.
הקרן מהדהדת מהלך דומה שביצע פתאל לפני 14 שנים. ב־2007, הרבה לפני שהחברה הפכה לציבורית, פתאל הקים קרן מלונאות עם קבוצת יצחק תשובה, מגדל ביטוח, מנורה מבטחים, עמיתים וליברטי פרופרטיס. פתאל היתה המשקיעה הגדולה בקרן, שרכשה לאורך השנים 18 בתי מלון באירופה. ב־2015 הגיעה הקרן לסוף דרכה כשפתאל רכש משותפיו את בתי המלון לפי שווי של 200 מיליון יורו. השותפים שהשקיעו בקרן 90 מיליון יורו בסך הכל רשמו תשואה של 37% בזכות החזר כולל של 124 מיליון יורו.
פתאל החזקות היתה אחת המניות שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ב־2020, שנת הקורונה, ובשפל שווי השוק של החברה הגיע לכמיליארד שקל בלבד. אולם בזכות שורה של מהלכים ששמרו על הגמישות הפיננסית שלה, בהם הוצאת עובדים לחל"ת, גיוס הון, כולל מבעל השליטה, מיצוי היכולת לקבל מענקים מהמדינות שבהן החברה פועלת, התחסנות האוכלוסייה והחזרה לשגרה, מניית פתאל זינקה וכיום שווי השוק של פתאל החזקות עומד על כ־6 מיליארד שקל. זאת לאחר שמתחילת השנה הנוכחית, בניגוד למגמה הכללית בשווקים, המניה של החברה עלתה בכ־21%.
הגם שנדמה שבמידה רבה העולם חזר לשגרה, מה שבא לידי ביטוי בעומסים חריגים בנתב"ג, נכון לסוף הרבעון הראשון רק 195 מלונות של פתאל פתוחים. בהתאם, שווי השוק הנוכחי של החברה עדיין רחוק מהשיא שאליו הגיעה באוקטובר 2019, אז שווי השוק של פתאל החזקות עמד על 8 מיליארד שקל.