סגור
סיליקון ואלי בנק
סיליקון ואלי בנק (צילום: Igor Golovniov | Lightrocket | Getty Images)

מניית הבנק שמממן יותר מ-100 סטארט-אפים ישראליים קרסה ב-60% בוול סטריט

סיליקון ואלי בנק, שנחשב לאחד המממנים הבולטים של סטארט-אפים מישראל, נאלץ למכור את תיק ניירות הערך שלו בהפסד ולצאת לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר; זאת בעקבות ההיחלשות בהייטק והעלאת הריבית האגרסיבית בארה"ב

סיליקון ואלי בנק (SVB) האמריקאי, המממן לפי הערכות יותר מ-100 סטארט-אפים ישראליים, צנחה ב-60.4% (ל-106 דולר) בוול סטריט לאחר שהעלאת הריבית האגרסיבית בארה"ב והיחלשות ענף ההייטק אילצה אותו למכור את תיק ניירות הערך בהפסד ולצאת לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר. הירידות מחקו 9.6 מיליארד דולר מערכו של הבנק.
סיליקון ואלי בנק הוא אחד הבנקים המרכזיים והוותיקים הפעילים בענף ההייטק בעולם. הוא נחשב לאחד המממנים הבולטים של סטארט-אפים מישראל ומחזיק בארץ צוות של עשרות עובדים.
לפי הערכות, חלק מהסטארט-אפים קיבלו ממנו מימון בריביות אטרקטיביות ונוחות משמעותית, בעיקר בתקופת הריבית האפסית, אבל גם בחודשים האחרונים. המשבר בהייטק גרם לפי הערכות לחלק לא קטן מהם לפגר בהחזרים.
הצלילה במניה מגיעה לאחר שהבנק הודיע כי מכר את תיק ניירות הערך בהיקף של 21 מיליארד דולר בהפסד של 1.8 מיליארד דולר, שיירשם בדו"חות הרבעון הראשון של השנה. בכדי לשפר את איתנותו הפיננסית, הודיע כאמור הבנק כי ייצא לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר, מהם חצי מיליארד דולר מחברת ההשקעות ג'נרל אטלנטיק.
גורמים במערכת הפיננסית מציינים כי הריביות שהציע סיליקון ואלי בנק נחשבו לאטרקטיביות הן בצד הפקדונות והן בצד ההלוואות, ואולם מגמת עליית הריבית לא פעלה לטובת הבנק, ושחקה את רווחיותו, כמו גם המשבר שליווה את עולם הסטרט-אפים בשנה האחרונה, שהתבטא בירידה משמעותית בהשקעות בהם, וקיצוץ בהוצאות שנאלצו רבים מהם לעשות.
בהודעתו ציין סיליקון ואלי בנק כי הוא מבצע את פעולות מכירת תיק ניירות הערך שלו והגיוס מתוך ציפייה שסביבת הריבית הגבוהה תימשך. ייתכן שנפעולות אלה יספיקו בכדי לייצב את הבנק, שהוקם לפני 40 שנים, וידע כבר לצאת מתקופות משבר. אולם המשקיעים לא הגיבו לכך בחיוב, ושלחו היום את מניית הבנק, שנסחר לפי שווי של 9 מיליארד דולר לירידה תלולה.