סגור
תחנת ה כוח אשכול ב אשדוד מופעלת חלקה ב מזוט ו חלקה ב גז טבעי
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

משק אנרגיה עברה אשתקד לרווח מתון, למרות הוצאות המכרז הכבדות על אשכול

במכרז על תחנת הכוח אשכול בו זכתה דליה אנרגיה, החברה הבת של משק, נדרש חילוט לערבות בגובה של 100 מיליון שקל; אך לאחר שסיכמה את 2022 בהפסד, עברה משק לרווח נקי של 1 מיליון שקל ב-2023; החיבור לרשת של הפרויקט הסולארי יכיני תרמו להכנסות ולרווחים

על אף חילוט הערבות בגובה 100 מיליון שקל לחברת הבת דליה (50%) עקב המכרז להפרטת תחנת הכוח אשכול, עברה משק אנרגיה שבניהולו של אבנר ארד לאיזון (ואף רווח מתון) במהלך 2023.
במשק מעריכים כי עד השלמת העסקה למכירת אשכול שצפויה ביוני הקרוב, החברה תידרש להזרים כ-630 מיליון שקל. כ-550 מיליון שקל לדליה – הזוכה המרכזית במכרז ו-80 מיליון שקל נוספים לאחזקה הישירה של משק באשכול (2.5%). בעלות השכר הגבוהה ביותר בחברה מחזיק המנכ"ל אבנר ארד, שהסתכמה ב-4.46 מיליון שקל – כאשר כמחצית מהסכום כתשלום מבוסס מניות.
סך ההכנסות של משק אנרגיה מהפרויקטים הסולאריים (וללא השפעת תחנת הכוח דליה) עלו ב-2023 בכ-17.1%, והסתכמו ב-79.1 מיליון שקל, לחברה המחזיקה בהספק מותקן של כ-312 מגה-וואט סולארי, וכיום מקדמת הקמה של פרויקטים נוספים בהספק 116 מגה-וואט בשלבי הקמה ורישוי מתקדמים.
בין הסיבות לעלייה בהכנסות של החברה, החיבור לרשת של הפרויקט הסולארי יכיני בהספק של 67.5 מגה-וואט במהלך הרבעון האחרון של השנה, שהניב הכנסות של יותר מ-3 מיליון שקל בתקופת הפעילות, ובמשק צופים הכנסות של כ-17 מיליון שקל מהפרויקט בשנה. כמו כן, החברה רכשה ביולי את מלוא האחזקה בפרויקטים סולאריים בקיבוץ דורות ובתלמי יפה – שהניבו לחברה סך הכנסות של 8.6 מיליון שקל לאורך כל השנה.
במהלך השנה הקרובה צופה משק להגדיל את ההכנסות מייצור חשמל סולארי לכ-97 מיליון שקל (חלק החברה בפרויקטים), בעיקר לאור הקמה של 9 פרויקטים סולאריים חדשים עליהם נחתם הסכם מימון מול בנק דיסקונט לפני כשבועיים בגובה 400 מיליון שקל. הפרויקטים צפויים להתחבר בהדרגה במהלך השנה הקרובה ועד למחצית 2025. בכך הרווח הנקי של משק, הגיע לכ-1 מיליון שקל במהלך 2023, והחברה עברה לרווחיות מתונה לאחר שסיכמה את 2022 בהפסד. התזרים מפעילות שוטפת של החברה עמד על כ-16 מיליון שקל במהלך 2023.
הכנסות החלק של החברה בפעילות תחנת הכוח דליה עמד על 1.2 מיליארד שקל לאורך השנה – כאשר התחנה שבניהולו של עובד דבי תרמה לרווח הנקי של משק כ-56 מיליון שקל. הרווח הנקי מהפעילות של דליה הושפע בין היתר מחילוט הערבות בגובה 100 מיליון שקל על ידי חברת החשמל – לאחר שדליה לא הצליחה למצוא מימון להצעתה המקורית במכרז של יותר מ-12 מיליארד שקל.
אשכול היא התחנה הגדולה ביותר שתמכור חברת החשמל במסגרת הרפורמה בחברה מ-2018 שנועדה לפתוח את משק החשמל לתחרות. למימון העלויות בהפרטת התחנה, התקשרה משק עם הפניקס בהסכם השקעה גמיש לפיו הפניקס תשקיע סכום מינימאלי של 250 מיליון שקל בחברת החזקה שהוקמה תחת משק אנרגיה.