סגור
מוסף 50 הסטארטאפים המבטיחים מיכל צור ו רון יקותיאל ממייסדי קלטורה
מיכל צור ורון יקותיאל, ממייסדי קלטורה (צילום: תומי הרפז)

עוד מהלומה בדרך? קלטורה מנסה להתגונן מפני השתלטות

בעקבות הגעתה של קרן K1, שמחזיקה בסטראטאפ מתחרה, לאחזקה של כ-7% בחברת ההייטק הישראלית, היא תקצה מניות בכורה לבעלי המניות הקיימים

חברת ניהול תכני הווידאו הארגוניים קלטורה מנסה להתגונן מפני השתלטות עליה על ידי הסטארטאפ המתחרה פנופטו (PANOPTO) שקטן ממנה אך יש לו בעל בית עם כיסים עמוקים.
קלטורה הודיעה על אימוץ תוכנית זכויות למניות שתקנה זכות למניית בכורה על כל מניה שתוחזק על ידי משקיעים ב-22 באוגוסט. החברה נוקטת במהלך זה לאחר שגילתה כי קרן K1, שמחזיקה בפנופטו, הגיעה לאחזקה של כ-7% בקלטורה ומציעה לרכוש את החברה ב-383 מיליון דולר. הקצאת הזכויות אמורה לדלל את האחזקה של הקרן ולחסום את ניסיון ההשתלטות.
פנופטו, שכבר שיפרה בפעם השלישית את ההצעה, כפי שעולה מהדיווח של K1 לרשות ניירות ערך האמריקאית לפני כשבועיים, מציעה לשלם 3 דולר במזומן עבור כל מניית קלטורה.
מאז חשיפת ההצעה, עלתה מניית קלטורה הישראלית בבורסת נאסד"ק מ-2.36 דולר ל-2.76 דולר כיום. ההצעה הראשונה של הקרן לקלטורה הייתה 2.75 דולר למניה. על אף הפרמיה לכאורה על השווי הנוכחי, מדובר בשווי מאכזב מאוד עבור החברה שהייתה בין היוניקורנים הראשונים בישראל והונפקה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.
כבר מאז ההנפקה לא הייתה דרכה של קלטורה קלה והיא נאלצה לדחות אותה בכמה חודשים תוך הפחתת השווי מ-2 מיליארד דולר כאשר גייסה לבסוף רק 150 מיליון דולר. מאז ההנפקה מניית קלטורה ידעה מעט ימי חסד והיא נמוכה היום ב-80% מהשיא קצר המועד בו נסחרה באוגוסט 2021.
גם הביצועים העסקיים של החברה לא הלהיבו במיוחד את המשקיעים. הכנסותיה ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-47.1 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל וההפסד התפעולי המתואם עמד על 8.4 מיליון דולר.
ברבעון השני, שאת תוצאותיו תפרסם החברה ב-9 באוגוסט, הכנסותיה צפויות להישאר דומות לרבעון הקודם וההפסד אף עשוי לגדול. בסיכום השנתי היא אמורה להציג הכנסות של 173-178 מיליון דולר. אלא שהעסקה שמציעה פנופטו משקפת מכפיל שנמוך אפילו מ-2, משום שבקופתה של קלטורה עוד היו 120 מיליון דולר בתום הרבעון הראשון ולפי קצב שריפת המזומנים שלה, גם כעת עוד נותרו שם כ-100 מיליון דולר.
פנופטו האמריקאית היא חברה בבעלות פרטית שהוקמה ב-2007, בסמוך להקמתה של קלטורה ב-2006 ופועלת באותו תחום. עד היום היא גייסה 50 מיליון דולר בלבד ותצטרך לצאת לגיוס או ליטול חוב כדי לממן את הרכישה במידה וזו תצא לפועל. פנופטו היא חברה קטנה הרבה מקלטורה ומעסיקה כ-150 עובדים בעוד שלקלטורה כ-600 עובדים.