סגור
מוסף שבועי 22.6.23 חנן פרידמן מנכ"ל בנק לאומי
מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן (צילום: אורן דאי)

הרווח של בנק לאומי זינק ב-23% ברבעון השני ל-2.4 מיליארד שקל, התשואה על ההון עלתה ל-19.4%

הבנק הציג עלייה ברווח על רקע עליית הריבית; בדומה לשאר הבנקים, ההפרשות להפסדי אשראי גדלו בשל צפי להאטה כלכלית

בנק לאומי פרסם תוצאות חזקות לרבעון השני של 2023 על רקע עליית הריבית. הבנק, בניהולו של חנן פרידמן, הרוויח ברבעון השני 2.4 מיליארד שקל, צמיחה של 23% ביחס לרבעון הקודם, והרווח הגבוה ביותר מבין הבנקים שדיווחו עד כה. רווח זה משקף תשואה גבוהה על ההון של 19.4%.
הבנק הודיע שיחלק דיבידנד בהיקף של 736 מיליון שקל, וכן יבצע רכישה עצמית של מניות בהיקף של 300 מיליון שקל, שביחד מהווים 40% מהרווח הנקי.
בדומה לבנקים האחרים, לאומי נהנה מעליית הריבית שדחפה מעלה את הכנסות המימון שלו. הכנסות אלה קפצו ב-37% לעומת הרבעון המקביל ל-4.28 מיליארד שקל.
לצד זאת הבנק גם הגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי, שעמדו על 318 מיליון שקל, יותר מכפול מהרבעון המקביל בו ההפרשות היו אפסיות. ההפרשות של הבנק להפסדי אשראי מהוות 0.3% מהתיק לעומת 0.14% ברבעון המקביל, וההעלאה שלהן נעשתה בעיקר בסעיף ההפרשה הקבוצתית בשל צפי להשפעות ההאטה במשק, ולא בשל עלייה בכשל בהלוואות.
תיק האשראי של הבנק צמח בשיעור חד יחסית של 6.4% במחצית הראשונה של השנה, אולם ברבעון השני הצמיחה התמתנה ל-1.6% בלבד. הצמיחה בלטה באשראי לעסקים גדולים, שהיקף תיק האשראי בו זינק ביותר מ-14% מתחילת השנה.
במשכנתאות צמח התיק של הבנק ב-3.9%. לעומת זאת, בדומה לבנק הפועלים, באשראי הצרכני ובאשראי לעסקים קטנים יש האטה. היקף תיק האשראי הצרכני ירד ב-4% מתחילת השנה, והאשראי לעסקים קטנים ירד ב-3.5%. גם הפיקדונות לעסקים קטנים ירדו ב-3.8% על רקע המצב הכלכלי ובדומה לבנקים אחרים. לעומת זאת פיקדונות משקי הבית גדלו ביותר מ-5% מתחילת השנה.
גם לקוחות לאומי החלו להסיט כספים מהעו"ש אל הפיקדונות. מנתוני דוחות הבנק עולה כי סך הכספים המוגדרים ככאלו שאינם נושאי ריבית (בעיקר יתרות עו"ש) ירד ב-15.7% מתחילת השנה, ירידה של יותר מ-30 מיליארד שקל. סכום דומה עלה בסעיף הפיקדונות לזמן קצוב שקפצו ב-12.7% ל-268 מיליארד שקל.