סגור
בורסת ניו יורק NYSE וול סטריט בורסה
וול סטריט (צילום: AP)

נתוני התעסוקה לא הספיקו: העליות נמחקו, המדדים בוול סטריט ננעלו באדום

הבורסות בניו יורק מחקו עליות של יותר מ-1% שרשמו בפתיחה - וננעלו בירידות של עד 1.3%; נאסד"ק סגר יום שישי אדום ברציפות - שיא מאז אוגוסט 2019; לכלכלה האמריקאית נוספו באוגוסט 315 אלף משרות חדשות, בהתאם לתחזיות, ושיעור האבטלה טיפס ל-3.7%; ביום שני חופשת יום העבודה בארה"ב - ניו יורק תשוב למסחר בשלישי

דיווח שוטף מהשווקים המובילים בעולם: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
23:00 - הבורסות בוול סטריט סגרו שבוע אדום שלישי ברציפות. יום המסחר החל דווקא בעליות של כ-1% בעקבות דו"ח התעסוקה, ואולם במהלך היום השתנתה המגמה והמדדים ננעלו בירידות. דאו ג'ונס ו-S%P 500 איבדו 1.1%, נאסד"ק השיל 1.3% מערכו ביום שישי אדום ברציפות - שיא מאז אוגוסט 2019.
22:00 - מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI עלה ב-0.3% ל-86.9 דולר לחבית. בסיכום שבועי איבד הנוזל השחור 6.7%.
21:00 - הזהב רשם עלייה יומית של 0.8% (13.30 דולר) למחיר של 1,722.60 דולר לאונקיה. אך בסיכום שבועי נחתך שווי המתכת היקרה ביותר מ-1%.
20:00 - בורסות ניו יורק מחקו עליות של יותר מ-1%, ועברו לירידות בעד 0.6%, ככל שהמשקיעים מעכלים את נתוני התעסוקה של חודש אוגוסט. ייתכן הנתונים לא הרשימו את השוק כי הבנק הפדרלי מתכוון להאט את קצב העלאת הריבית. כמו כן תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נחתכת ב-6 נק' בסיס לשיעור של מתחת ל-3.2%.
19:05 - נעילה ירוקה בבורסות אירופה: מדד דאקס הגרמני זינק ב-3.3%, פוטסי הבריטי קפץ ב-1.9% וקאק הצרפתי התחזק ב-2.2%.
18:35 - תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת ב-3 נק' בסיס לשיעור של 3.23%, כשברקע דוח התעסוקה החודשי שעמד בתחזיות השוק. הירידה בתשואת האג"ח עשויה להצביע על כך שהמשקיעים מצפים עתה להאטה באינפלציה ועל כן להאטה בקצב העלאות הריבית מצד הבנק המרכזי בארה"ב.
שיעור תשואות אגרות החוב האמריקאיות מהוות אינדיקטור לשוק לגובה הריבית הצפוי בהמשך. הריבית עתה עומדת על 2.5%, כשלפד נותרו עוד 4 החלטות ריבית עד סוף השנה - ההחלטה הבאה בעוד שבועיים.
כזכור, בשישי שעבר ציין יו"ר הפד פאוול כי הבנק ימשיך בהעלאות הריבית החדות עד שהאינפלציה תשוב לרמה שהוא מייעד לה על 2%.
16:45 - רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות: "דוח התעסוקה של חודש אוגוסט בארצות הברית לא הראה תוצאות חד משמעיות. הוא לא ישליך על עצם העלאת הריבית שה-Fed יכריז עליה החודש, אך עשויה להיות לו השפעה ממתנת מסוימת על עוצמת ההעלאה.
"התרחיש הסביר יותר נותר העלאה של 75 נ"ב, אך הסיכוי שהריבית תועלה לבסוף ב-50 נ"ב "בלבד" גדל מעט בעקבותיו. כמו כן הקהה הנתון חלק מההשפעות השליליות שהיו להצהרות הלוחמניות של הנגיד פאוול וחבריו על השווקים בשבוע החולף. מחד, תוספת של 315,000 מקומות עבודה חדשים הייתה מעט מעל הערכות הכלכלנים, אך התוספת לחודש יולי עודכנה (קלות) כלפי מטה ל-526,000 ובין שני החודשים נרשמה תאוצה של גידול התעסוקה.
"כמו כן, מדובר בתוספת הקטנה ביותר זה 18 חודשים. תמונה דומה עלתה מנתוני תוספת התעסוקה במגזר הפרטי לבדו. שיעור הבלתי מועסקים עלה במפתיע מ-3.5% ל-3.7%. כלכלנים העריכו כי הנתון יישאר ללא שינוי. נתון זה פחות מהותי מהנתון על תוספת המשרות החדשות היות וחלק מהסיבה קשור לשיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי, שקפץ מ-62.1% ל-62.4%. כוח העבודה עצמו רשם עלייה חדה.
"לא פעם חלק מהמצטרפים למעגל התעסוקה לא מוצאים תחילה עבודה הולמת – מה עוד שרבים מהם לא חיפשו עבודה זמן ארוך מהרגיל – כך שעליית שיעור הבלתי מועסקים אינה בהכרח נתון שלילי בנסיבות הללו, אלא מעידה על היעדר הלימה בין מחפשי העבודה לבין היצע המשרות. בהקשר זה יש לציין כי מספר המשרות בלתי מאוישות בארצות הברית עדיין גבוה ולכן עליית שיעור הבלתי מועסקים עשויה להיות זמנית.
"עם זאת, נתון אחר שכן עשוי לשכך מעט את החששות מאינפלציה הינו לגבי השכר לשעת עבודה, שפעם נוספת עלה פחות מההערכות המוקדמות. בחודש אוגוסט עלה השכר 0.3%, לאט יותר מעלייתו בחודש יולי, 0.5%+, ונמוך מההערכות (0.4%+). במדידה 12 חודשים אחורנית עלה השכר 5.2%, גם כן קצת פחות מההערכות ובדומה לשיעור השינוי בחודש יולי.
"בשורה התחתונה, דוח תעסוקה פושר בהיבט של נתוני השכר ושיעור הבלתי מועסקים, מפנה את אור הזרקורים לנתון החשוב הבא – מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. בהתאם לתוצאות יכריע הפד אם הריבית תעלה ב-50 נ"ב או 75 נ"ב וכמו כן יהיה חשוב לראות כיצד הנתונים האחרונים משוק העבודה וממדד המחירים לצרכן ישפיעו על תחזיות הריבית, צמיחת התוצר והאינפלציה של ה-Fed להמשך השנה ול-2023".
16:30 - פתיחה חיובית בניו יורק אחרי פרסום דוח התעסוקה: מדד דאו ג'ונס מטפס ב-0.5% כמו גם נאסד"ק. S&P 500 מוסיף 0.6%. אחרי הדוחות - לולולמון מזנקת ב-10%, ברודקום מוסיפה 3%.
15:45 - החוזים בניו יורק עולים אחרי פרסום דוח התעסוקה החודשי: לכלכלה האמריקאית נוספו באוגוסט 315 אלף משרות חדשות, בהתאם לתחזיות. עם זאת שיעור האבטלה טיפס ל-3.7% בחודש שעבר מ-3.5%, כך לפי דו"ח התעסוקה שפורסם היום.
14:45 - החוזים על מדדי המניות בבורסות ניו יורק רושמים תנועות קלות, כשברקע המשקיעים והבנק המרכזי בארה"ב ממתינים לדוח התעסוקה החודשי של אוגוסט, ומצפים לירידה משמעותית במספר המועסקים החדשים במשק (ראו עדכון מוקדם).
מצב התעסוקה בארה"ב הוא אחד האינדיקטורים המשמעותיים עבור הבנק המרכזי בהחלטתו האם להמשיך בקצב העלאות הריבית החדות כשהוא נלחם באינפלציה. שיפור במצב התעסוקה מעל לתחזיות דווקא עשוי להוביל את הפד להמשיך בהעלאות החדות, ואילו האטה עשויה למתן את מדיניותו הניצית.
תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת ב-1 נק' בסיס לשיעור של 3.252%. היורו עולה ב-0.4% ל-0.998 דולרים. הדולר עולה ב-24 השעות האחרונות עד ל-3.4 שקלים.
אחרי הדוחות בטרום - מניית חברת ציוד האתלטיקה לולולמון מזנקת ב-9.5% לאחר שדיווחה על תוצאות טובות מהצפוי ברבעון השני. מניית ענקית השבבים ברודקום עולה ב-2%, אף היא התעלתה על צפי האנליסטים בשוק.
12:30 - בקרדיט סוויס שוקלים לקצץ בסביבות 5,000 משרות, כלומר אחת מכל עשר משרות, זאת במסגרת תוכנית לחיסכון בעלויות בבנק השני בגודלו בשוויץ, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס המתבסס על אדם המעורה בנושא. היקף הקיצוץ הפוטנציאלי מדגיש את האתגרים שעומדים בפני קרדיט סוויס והמנכ"ל החדש אולריך קורנר (Ulrich Koerner), ששואף לייצב את העסקים לאחר שורה של שערוריות. מהבנק סירבו להגיב על הדיווח וציינו רק שיעדכנו על האסטרטגיה בעת פרסום תוצאות הרבעון השלישי.
11:55 - הבורסות באירופה נסחרות בעליות, זאת על רקע הציפייה לפרסום דו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש אוגוסט. מדד סטוקס 600 התחזק ב-0.6% בשעות הראשונות של המסחר. מניות חברות הרכב התחזקו ב-1.6% והובילו את העליות בכל הסקטורים. המדדים פוטסי, דאקס וקאק מתחזקים בשעה זו ב-0.8%, 1.5% ו-0.9% בהתאמה.
העליות היום מגיעות לאחר ירידות אתמול ולאחר שהמדדים המובילים סגרו את חודש אוגוסט בטריטוריה אדומה.
המשקיעים ממתינים לדו"ח התעסוקה בארה"ב על מנת להעריך מה יחליטו קובעי המדיניות בבנק הפדראלי המרכזי בפגישתם הבאה בנוגע לריבית. לפי ההערכות האנליסטים בדאו ג'ונס, הדו"ח יצביע על כך שנוספו 318 אלף משרות חדשות בחודש שעבר, פחות מ-528 אלף שנוספו ביולי, ושיעור האבטלה צפוי להישאר ללא שינוי על 3.5%.
המשקיעים באירופה מתמודדים עם אתגרים נוספים, בראשם הסבירות הגדלה למיתון בגוש היורו ובבריטניה, המחסור באנרגיה בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה ויוקר המחיה.
מחירי הנפט עלו במסחר באסיה, זאת לאחר שדווח כי שרי האוצר של מדינות ה-G7 צפויים לקדם תוכנית לקביעת תקרה למחירי הנפט הרוסי. בהתאם, מחיר נפט מסוג ברנט עלה ב-2.22% ל-94.41 דולר לחבית. "לאירופה צפוי חורף קשה מאוד, כנראה שנתיים של התאמות לא קלות שילוו בכאב כלכלי חזק", הגיבה אגתה דמאריס מ-EIU. "אבל בסופו של דבר אירופה תהפוך להיות עצמאית יותר עם תמהיל מגוון יותר... ופירוש הדבר שנשק האנרגיה של רוסיה יהפוך ללא רלוונטי". מחירי הנפט עלו גם בציפייה לפגישת אופ"ק ביום שני.
מוקדם יותר ננעל המסחר בבורסות אסיה במגמה מעורבת - מדד ניקיי היפני ננעל ללא שינוי מהותי, מדד האנג סנג בהונג קונג נחלש ב-0.7% ומדד שנגחאי הסיני טיפס ב-0.1%.
11:00 - ענקית בתי הקפה האמריקאית סטארבקס הודיעה על מינויו של לקסמן נארסימאהן (Laxman Narasimhan) למנכ"ל הבא. הוא יחל בחפיפה בחודש הבא וייכנס רשמית לתפקיד באפריל, אז גם יצטרף לדירקטוריון. נארסימאהן (55) שימש עד כה כמנכ"ל קבוצת רקיט בנקיזר, שהודיעה אתמול (ה') על פרישתו. הוא מונה למנכ"ל חברת הצריכה הבריטית המייצרת מותגים כמו קונדומי דורקס ב-2019. "לקסמן החליט מסיבות אישיות ומשפחתיות לחזור לגור בארה"ב, וקיבל הצעה להזדמנות שמאפשרת לו להתגורר שם", נמסר מהחברה. בניו יורק טיימס ציינו כי שני ילדיו הבוגרים מתגוררים בארה"ב. לפני הצטרפותו לרקיט הוא שימש כסמנכ"ל המסחרי של פפסיקו, וכן כשותף בכיר במקינזי.
8:15 - הבורסות באסיה נסחרות הבוקר (ו') במגמה מעורבת והדולר שומר על החוזק שלו, לקראת הפרסום בהמשך היום של דו"ח התעסוקה בארה"ב לחודש אוגוסט (שיתפרסם בשעה 15:30 שעון ישראל). המשקיעים מצפים להעלאות ריבית אגרסיביות נוספות מצד הפדרל רזרב, ובמקביל נרשמות ירידות במחירי הסחורות על רקע סגרים חדשים שהוטלו בסין.
מדד MSCI לאזור אסיה והפסיפיק לא כולל יפן נסחר כמעט ללא שינוי, אך צפוי לסיים את השבוע הגרוע ביותר שלו מזה שבעה שבועות עם ירידה של 3%, זאת בין השאר על רקע ההערכות להעלאות ריבית ברחבי העולם שפגעו בנכסים בעלי סיכון גבוה. מדד ניקיי היפני נשאר ללא שינוי, האנג סנג נחלש ב-0.6% ואילו שנגחאי מטפס ב-0.3%.
לפי מרקט ווץ', התחזיות לדו"ח התעסוקה שיתפרסם היום בארה"ב מצפות לתוספת של 285 אלף משרות חדשות בחודש שעבר, וששיעור האבטלה יעמוד על 3.5%. עם זאת, המשקיעים לא יהיו מרוצים מנתון גבוה מדי אם הוא יוביל להמשך העלאות הריבית מצד הפד, שבתורן יחזקו את הדולר ויובילו לירידות באג"ח.
מדד הדולר, שמשווה את המטבע האמריקאי לסל של 6 מטבעות אחרים, עמד קרוב לשיא של 20 שנים ברמה של 109.55. "השווקים ממשיכים לספוג לתוכם את מדיניות 'נעשה כל מה שצריך' של הבנקים המרכזיים במלחמה באינפלציה, ופירוש הדבר צמיחה איטית יותר בכלכלה העולמית", הגיב טובין גורי מקומנוולת' בנק. "היחלשות הכלכלה הסינית מבליטה גורמים נוספים בתרחיש הזה".
אתמול הודיעו הרשויות במחוז צ'נגדו בדרום מערב סין על הטלת סגר על 21.2 מיליון תושבים, בעוד שבשנזן הטילו הגבלות חדשות במאמץ לבלום התפשטות קורונה.
מחירי הנפט צפויים לסיים את השבוע בירידה החדה ביותר זה ארבעה שבועות, על רקע הגבלות הקורונה בסין והאטה בצמיחה שצפויים לפגוע בביקושים. חוזים עתידיים למשלוחי נפט מסוג ברנט עלו ב-1.3% למחיר של 93.56 דולר, גם החוזים העתידיים לנפט מסוג WTI עלו בשיעור דומה.
אמש בניו יורק - לאחר שהמסחר התנהל ברובו בירידות שערים, הוא ננעל לבסוף במגמה מעורבת: נאסד"ק איבד 0.3%, S&P 500 עלה ב-0.3% ודאו ג'ונס התחזק ב-0.5%. נאסד"ק רשם מגמה שלילית זה היום החמישי ברציפות, וזהו רצף הירידות הארוך ביותר שלו מאז חודש פברואר.
המשקיעים, שממתינים לדו"ח התעסוקה החשוב לחודש אוגוסט שיתפרסם היום ב-15:30 (שעון ישראל), גם הושפעו מנאומו של יו"ר הפד ג'רום פאוול בשישי שעבר, בו אמר שימשיך בהעלאות ריבית חדות. לגבי הדו"ח, הצפי הוא לתוספת של 318 אלף משרות למשק האמריקאי ושיעור אבטלה שיישאר על 3.5%.