דווקא באחד השבועות העמוסים ביותר: התקלה שמשבשת את התעופה העולמית
איירבוס הורתה אמש על תיקוני תוכנה דחופים עבור 6,000 מטוסים מסדרת A320, המיועדים בעיקר לטיסות לטווח קצר; הדבר גרם לשיבושים ברחבי העולם, בעיקר באסיה שם נעשה שימוש נרחב במטוסים מסוג זה
אלפי נוסעים ברחבי העולם נתקעו לאחר שחברת איירבוס הורתה על תיקוני תוכנה דחופים עבור 6,000 מטוסים מסדרת A320 - צעד שפגע ביותר ממחצית מצי המטוסים מסוג זה ואילץ חברות תעופה לקרקע מטוסים במהלך אחד מסופי השבוע העמוסים ביותר של השנה בנסיעות - לקראת עונת החגים.
ההנחיה - מבין הנרחבות ביותר ב-55 שנות קיומה של איירבוס - התפשטה במהירות לנסיעות החג בארצות הברית והגיעה עד לאוסטרליה. השיבוש, שקשור להשפעת הקרינה הסולארית על מערכות ההיגוי של המטוס, פגע במיוחד באזור אסיה, שם משפחת המטוסים מסוג A320, בעלי מעבר אחד, מהווה הגורם העיקרי בטיסות לטווח קצר.
אמריקן איירליינס, המפעילה הגדולה בעולם של מטוסי A320, מסרה ל-CNBC כי הריקול של איירבוס השפיע על 209 מטוסים, לעומת יותר מ-340 שזוהו בתחילה. "נכון לשעה 18:00 שעון מרכז ארה"ב, לאמריקן נותרו פחות מ-150 מטוסים הזקוקים לעדכון", מסרה החברה, "אנו מצפים שהרוב המכריע מהם יושלם היום ובמהלך הלילה, כאשר רק קומץ יישארו להשלמה מחר".
יונייטד איירליינס מסרה כי שישה מטוסים בצי שלה הושפעו, והחברה צפתה "שיבוש מינורי בכמה טיסות". דלתא איירליינס אמרה שפחות מ-50 ממטוסי A320 שלה הושפעו.
חברת ANA היפנית ביטלה ביום שבת 95 טיסות פנים, שפגעו בכ-13,200 נוסעים. החברה, יחד עם שותפות כמו Peach Aviation, מפעילה את צי המטוסים הצרים הגדול ביותר של איירבוס במדינה, בעוד שהמתחרה ג'פאן איירליינס מסתמכת בעיקר על מטוסי בואינג.
אייר אינדיה, שבבעלות חלקית של סינגפור איירליינס, מסרה כי השלימה עדכוני תוכנה ביותר מ-40% מהמטוסים שלה שהושפעו מהתקלה וכי לא היו ביטולי טיסות, אם כי חלק מהטיסות התעכבו או תוזמנו מחדש.
Scoot, חברת תעופה נוספת תחת קבוצת סינגפור איירליינס, מסרה כי 21 מתוך 29 מטוסי A320 שלה נדרשו לתיקון וכי היא שואפת להשלים את העבודות עד יום שבת.
באוסטרליה, ג'טסטאר איירווייז ביטלה כ-90 טיסות לאחר שזיהתה 34 מטוסים שבהם נדרש תיקון התוכנה. "נכון לשעה 15:30 שעון מקומי, 20 מתוך 34 המטוסים המושפעים מוכנים לחזור לשירות. אנו מצפים שהנותרים יהיו מוכנים במהלך הלילה, מה שיאפשר לטיסות להתחדש כמתוכנן ביום ראשון 30 בנובמבר", אמר דובר ג'טסטאר ל-CNBC.
חברת התעופה המוזלת והחברה האם שלה, קוואנטס, שהיא חברת הדגל הלאומית של אוסטרליה, מחזיקות יחד בכ-65% מהשוק המקומי, בעוד שהמתחרה וירג'ין אוסטרליה, שיש לה ארבעה מטוסי A320 בצי שלה, מחזיקה ב-33% מהשוק. "איננו צופים השפעה כלשהי על וירג'ין אוסטרליה או על פעילות חברות התעופה האזוריות שלנו", אמרה החברה.
האזהרה מגיעה בעקבות אירוע מדאיג שהתרחש ב-30 באוקטובר, כאשר מטוס של חברת ג'ט בלו שטס מקנקון לניו ג'רזי חווה תקלה ממוחשבת שגרמה לו לצלול לפתע כלפי מטה ללא כל תמרון של הטייסים. למרבה המזל, האירוע לא הסתיים בנפגעים, והמטוס הוסט לנחיתת חירום בטמפה, פלורידה.
חקירה מעמיקה שנערכה לאחר התקרית גילתה כי אחד ממחשבי ההגה של המטוס - המכונה ELAC 2 Computer - התקלקל. מערכת זו אחראית לניהול פרמטרים קריטיים של הטיסה כמו יציבות המטוס, ומונעת תמרונים מוגזמים או מקריים שעלולים להוציא את המטוס ממעטפת הטיסה הבטוחה שלו. איירבוס הודתה כי ההמלצות לתיקון יובילו "להפרעות תפעוליות לנוסעים וללקוחות". עוד מסרה ש"באירוע שקרה לאחרונה ושכלל מטוס ממשפחת A320 התגלה שקרינה סולארית אינטנסיבית עלולה לפגום בנתונים קריטיים לתפקוד מערכות הבקרה בטיסה".
ומה בישראל?
יש לציין כי גם חברות התעופה הישראליות מחזיקות בצי שלהן מטוסים מהסוג הזה. מארקיע נמסר כי "החברה נמצאת בקשר ישיר ושוטף עם איירבוס ופועלת בהתאם להנחיות היצרן ומערכי התחזוקה. חשוב לציין שלוח הטיסות פועל כמתוכנן ללא שינוי. מצבת המטוסים של ארקיע כוללת חמישה מטוסי Airbus A320/A321. לאחר בחינה של גורמי המקצוע מול היצרן, נקבע כי צי מטוסי ה-A320 של החברה כשיר לחלוטין ואין כל השפעה מההנחיה החדשה, ולכן אין צורך בעדכון תוכנה למטוסים אלה.
"בצי ה-A321 neo של ארקיע, תתבצע עדכון תוכנה ייעודי והמטוסים יחזרו לפעילות מלאה באופן מיידי לאחר השלמתו. כמו כן, לאחר בדיקה מול מפעילי מטוסי ה-A320 החכורים מחברות זרות, נמצא כי כל המטוסים כשירים ואין צורך בעדכון תוכנה גם בהם. ארקיע פועלת עפ"י הנחיות הבטיחות המחמירות ביותר ומערכי התחזוקה הבינלאומיים ותמשיך לעדכן במידת הצורך".































