סגור
אלפרד אקירוב יו"ר אלרוב נדל"ן
אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב. לא מוותר על כלל ביטוח (צילום: עמית שעל)

מור הופך למכשול המרכזי של אקירוב בדרך למחיקת אלרוב

בית ההשקעות רכש עוד מניות של חברת הנדל"ן המניב והפך לבעל עניין, כשבמקביל סיכם אלפרד אקירוב על רכישת 7% ממניות אלרוב מידי ישראל קנדה. אקירוב שואף להפוך את אלרוב לפרטית, כדי לקנות את השליטה בכלל ביטוח, ולשם כך הוא יזדקק למור

בשוק הולכות ומתחזקות ההערכות שאלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב נדל"ן (79%), עתיד להפוך בקרוב את חברת הנדל"ן המניב לפרטית ולמחוק אותה מהבורסה, זאת על מנת שיוכל להתקדם עוד צעד בדרך לרכישת השליטה בכלל החזקות, החברה־האם הציבורית של כלל ביטוח הפרטית. אקירוב מחזיק ב־15% ממניות כלל החזקות באמצעות אלרוב, והוא הגיש בקשה לקבלת היתר שליטה מרשות שוק ההון במטרה לרכוש עוד מניות ולעלות לאחזקה של 30%. לשם כך הוא יזדקק לשיתוף פעולה של בית ההשקעות מור, שהופך כעת לגוף המרכזי שאת מניותיו יצטרך אקירוב לרכוש על מנת לבצע את המהלך.
ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה רכש בית ההשקעות נתח נוסף של מניות אלרוב נדל"ן והפך לבעל עניין עם אחזקה של כ־5.2%. בשבוע שעבר מכרה ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר נתח של 4.3% ממניות אלרוב וירדה לאחזקה של 10.4%. את רוב המניות רכשה מור גמל ופנסיה, החברה־הבת הציבורית של בית ההשקעות, שגם הוא ציבורי, בהשקעה של כ־150 מיליון שקל. כאמור, לאחרונה רכשה מור גמל ופנסיה עוד נתח בכ־60 מיליון שקל.
במקביל, סיכמה אלרוב על רכישה של 7% ממניותיה שלה מידי ישראל קנדה. דירקטוריון אלרוב אישר את העסקה ביום חמישי האחרון, במחיר של 142.5 שקל למניה ובתמורה כוללת של 285 מיליון שקל. מחיר זה משקף דיסקאונט עמוק של 22% על מחיר השוק, מה שמצביע על כך שישראל קנדה זקוקה למזומנים. עם זאת, ישראל קנדה מרווחת על המניות האלו משום שאת מירב האחזקות שלה (12.9%) רכשה החברה במרץ 2021 במחיר של 128 שקל למניה ובתמורה כוללת של 382 מיליון שקל. בהמשך הגדילה ישראל קנדה את האחזקות שלה באלרוב. התשואה על המניות שאמורות להימכר כעת לאלרוב עומדת על 11% והיא נמוכה מהתשואה שהניב מדד ת"א־35 בפרק הזמן הזה (15.4%). את רכישת המניות של אלרוב ביצעה ישראל קנדה באמצעות הון עצמי והלוואה בנקאית של 200 מיליון שקל בריבית פריים, שנלקחה מאחד הבנקים הגדולים, וכעת החברה צפויה לפרוע אותה.
לישראל קנדה חובות בהיקף של 6 מיליארד שקל, בעוד ההון העצמי שלה עומד על 2 מיליארד שקל ושווי השוק שלה על 2.9 מיליארד שקל. העלייה בריבית מכבידה על החברה, והדבר לא נעלם מעיני הגורמים המממנים שלה.
התשואה של ישראל קנדה על מניות אלרוב אמנם לא מזהירה, אבל מדובר בעסקה רווחית, בניגוד להשקעה שלהם בנורסטאר שבשליטת חיים כצמן, החברה־האם של ג'י־סיטי (לשעבר גזית גלוב), שעליה ישראל קנדה מופסדת 180 מיליון שקל על הנייר. בתחילת 2022 ישראל קנדה רכשה 22% מנורסטאר תמורת כ־360 מיליון שקל, עם כוונות להשתלט על החברה בעתיד, אך הטלטלות בשווקים שינו את התוכניות.
אם העסקה של אלרוב מול ישראל קנדה תושלם, האחזקה של אקירוב באלרוב תעלה ל־86%. ואם הוא אכן יצא במהלך של הפיכת החברה לפרטית, הוא יזדקק, בראש ובראשונה, להסכמה של מור למכור לו את המניות על מנת שהמהלך יצא לפועל. אקירוב זקוק לכך משום שרשות שוק ההון הבהירה לו שהוא לא יוכל לרכוש את השליטה בכלל החזקות באמצעות החברה הציבורית שלו בשל מגבלות שונות הקשורות, בין היתר, לחוק הריכוזיות. חלק מהמגבלות האלו יוסרו אם אלרוב תהיה חברה פרטית, אולם על מנת להשלים את המהלך אקירוב יצטרך גם לפרוע את סדרות האג"ח השונות של אלרוב כדי שהיא לא תהיה חברה מדווחת.