סגור
מטוס אל על
מטוס אל על (צילום: עמית שעל)

התחרות מחממת מנועים אבל לאל על זה לא מפריע להציג רווח שיא

אף על פי שהחזירה לנוסעים 140 מיליון דולר ונתח השוק שלה בנתב"ג הצטמצם, אל על סיימה את הרבעון השלישי של 2025 עם עלייה של 7% בהכנסות, שעמדו על 1.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי טיפס ב־8% לשיא רבעוני של כ־203 מיליון דולר

חברות התעופה הזרות החלו לחזור לישראל ואל על איבדה נתח שוק, אך חברת התעופה הישראלית הצליחה בכל זאת לרשום רבעון שיא בשורה התחתונה, גם אחרי שהחזירה לנוסעים 140 מיליון דולר. עם זאת, מניית החברה סיכמה את יום המסחר בירידה של 2.1%.
אל על סיכמה את הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות של כמעט 1.1 מיליארד דולר, עלייה של 7% בהשוואה להכנסות של מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2024. טיסות הנוסעים אחראיות לרוב העלייה בהכנסות, כשהציגו צמיחה של 7.6%, בעוד ההכנסות ממטען ירדו ב־8.4%, על רקע התגברות התחרות בשל חזרת חברות התעופה הזרות.
העלייה בהכנסות מנוסעים היא תולדה של עלייה בהיצע המושבים, בין היתר בזכות הוספה של מטוס חדש לצי; עלייה בתפוסה, שהגיעה לשיא של 95.3%; ועלייה של 4.2% בהכנסה למושב.
החזרה ההדרגתית של חברות התעופה הזרות לישראל הובילה לכך שברבעון השלישי מספר הנוסעים הכללי בנתב"ג ניתר ב־20.8% ביחס לרבעון השלישי אשתקד, והסתכם ב־5.9 מיליון, אך לא מדובר עדיין על אותו היקף נוסעים שנרשם ברבעון השלישי של 2023, כלומר ערב פתיחת המלחמה.
כתוצאה מהעלייה בהיקף הנוסעים ומחזרת חברות התעופה הזרות, נתח השוק של אל על בנתב"ג ירד ל־35.9%. זאת, בהשוואה ל־41.2% ברבעון השלישי של 2024.
עם זאת, אל על היא עדיין השחקנית הגדולה ביותר בנתב"ג ונתח השוק שלה גבוה משהיה טרום המלחמה, אז הוא עמד סביב 20%. בקווים הכי רווחיים של חברת התעופה נתח השוק שלה גבוה במיוחד – 71.8% בקווים לצפון אמריקה ו־73.1% בקווים למזרח הרחוק – אולם גם במקרה הזה מדובר על ירידה, לפחות ביחס לצפון אמריקה. ברבעון השלישי של 2024 נתח השוק של אל על בקווים לצפון אמריקה עמד על 86.4%. נתח השוק בקווים למזרח הרחוק עמד על 70.6% בתקופה המקבילה אשתקד.
ההוצאות התפעוליות של אל על ניתרו ב־10.8%, שיעור גבוה יותר בהשוואה להכנסות, מה שהוביל לכך שהרווח התפעולי נשחק בכ־3.4% והסתכם ב־260.7 מיליון דולר. לעיקר העלייה בהוצאות אחראי סעיף השכר, שניתר ב־18.2% והסתכם ב־239.3 מיליון דולר, בעיקר בשל התחזקות השקל, שכן הוצאות השכר של החברה הן שקליות, בעוד ההכנסות שלה הן ברובן דולריות.
לעלייה בהוצאות תרמה גם קפיצה של 33.2% בהוצאות על שכירות – תולדה של חכירת מטוסים נוספים כדי להגדיל את ההיצע ולענות על הביקוש מצד הנוסעים. ההוצאות על רכישת דלק סילוני עלו ב־1.3%, בעיקר בשל עלייה בפעילות, בקיזוז ירידה של 5.4% במחיר הדלק הסילוני עצמו.
ההוצאות התפעוליות כוללות גם הפרשה של 12 מיליון דולר בשל תביעות משפטיות שונות שהוגשו נגד אל על. לפי דו"חות החברה, עומדות נגדה תביעות משפטיות בהיקף של 1.1 מיליארד דולר ועוד תביעות שלא כומתו מבחינה כספית. אל על הפרישה 25.4 מיליון דולר בסך הכך, ומעריכה, לפי חוות הדעת של היועצים המשפטיים שלה, שהחשיפה שלה אינה גבוהה מכך. במילים אחרות, היא סבורה שרוב התביעות יידחו.
חרף העלייה בהוצאות, שהיתה גבוהה מהעלייה בהכנסות, בשורה התחתונה, הרווח הנקי עלה ב־8.1% והסתכם ב־202.6 מיליון דולר – נתון שיא רבעוני. לכך תרמה גם קופת המזומנים הדשנה של אל על, שמכילה כ־1.8 מיליארד דולר, שמופקדים בפיקדונות נושאי ריבית, שהניבו הכנסות מימון נטו של 4.3 מיליון דולר ברבעון. זאת, לעומת הוצאות מימון נטו של 24.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
עוד חושפים הדו"חות כי ברבעון השלישי אל על החזירה לנוסעים 140 מיליון דולר בשל טיסות שבוטלו נוכח המלחמה עם איראן, מה שהביא להתכווצות של תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שעמד על 127 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה, זאת לעומת נתון של 320.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024.
כמו כן, הדו"חות מלמדים כי מועדון הנוסע המתמיד של אל על, פליי קארד, ממשיך לצמוח. מספר החברים במועדון כבר נושק ל־3.5 מיליון, בעוד בתחילת השנה הוא עמד על 3.26 מיליון. מספר כרטיסי האשראי שהונפקו עומד על 498 אלף, בעוד בתחילת השנה הנתון הזה עמד על 447 אלף. את המועדון מתפעלת חברת כאל, שעתידה להימכר לג'ורג' חורש והראל ביטוח לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל.
במסגרת שיתוף הפעולה עם כאל, אל על קיבלה אופציית פאנטום, שמקנה לה זכות לנתח מהמכירה של כאל אם היא תימכר בסכום גבוה מ־1.8 מיליארד שקל. בשל העסקה שנחתמה בין בעל השליטה בכאל, בנק דיסקונט, לחורש והראל, אל על רשמה ברבעון הנוכחי רווח של 15.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה.
כאן לא תם הקשר לכאל. מנכ"ל כאל, לוי הלוי, יהפוך למנכ"ל אל על בתחילת 2026 ויחליף את דינה בן טל גננסיה, שכיהנה בתפקיד 3.5 שנים.
בן טל גננסיה אמרה עם פרסום הדו"חות כי "בנימה אישית, לאחר כשני עשורים בחברה, אני מסיימת בקרוב את תפקידי כמנכ"לית אל על. בקרוב אעביר את השרביט ללוי הלוי, שנכנס לתפקיד כשהחברה במומנטום מצוין ובנתיב של צמיחה וביסוס".
אל על נמצאת בשליטת משפחת רוזנברג (48%) ונסחרת לפי שווי שוק של 8.7 מיליארד שקל, לאחר שהשלימה עלייה של 98% רק השנה ושל 453% מאז 7 באוקטובר 2023.
לפי דו"חות החברה, עומדות נגדה תביעות משפטיות בהיקף של 1.1 מיליארד דולר ועוד תביעות שלא כומתו מבחינה כספית. אל על הפרישה 25.4 מיליון דולר, ומעריכה שרוב התביעות יידחו