סגור
סניף בנק יהב
סניף בנק יהב (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
רשות התחרות נגד מכירת מניות המדינה בבנק יהב למזרחי טפחות

רשות החברות החליטה למכור את מניות המדינה בבנק יהב (25%). הרוכש המתבקש הוא מזרחי טפחות שמחזיק ב־50% מהבנק. רשות התחרות מסרה את עמדתה לרשת החברות, וממנה עולה כי היא צפויה להתנגד לעסקה כזו: "מכירה לבנק עלולה לפגוע בתחרות"

רשות התחרות רומזת כי תתנגד למכירת מניות בנק יהב שבידי המדינה לבנק מזרחי טפחות. לכלכליסט נודע כי הרשות, בראשותה של מיכל כהן, שלחה את עמדתה המקדמית לרשות החברות, ולפיה מכירת המניות למזרחי טפחות עלולה לפגוע בקידום התחרותיות בתחום הבנקאות.
בחודש שעבר סיכמו רשות החברות וההסתדרות על מכירת חלקה של המדינה בבנק יהב (25%). בנק מזרחי טפחות מחזיק ב50% מבנק יהב ו־25% הנותרים מוחזקים על ידי ההסתדרות.
לפי הסיכום שנחשף בכלכליסט, המדינה תמכור את חלקה בבנק וההסתדרות תפעל לקבלת אופציה ממזרחי טפחות למימוש חלקה ביהב באותם תנאים. באותה הודעה נמסר כי התמורה עבור מניות המדינה "תחושב בהתאם לשווי הנכסים של הבנק ושווי ההתחייבויות ובשים לב להפחתת ההון במסגרת פדיון מניות בכורה ורכישה של מניות המדינה בחברה". מזרחי טפחות נחשב למועמד המוביל לרכישת החזקות המדינה וההסתדרות כדי לעלות ל־100% מיהב הבנק.
בנק יהב הוקם ב־1954 והוא מחזיק היום ב־55 סניפים ומעסיק 900 עובדים. את 2023 הבנק סיים עם זינוק של 22% ברווח הנקי לעומת השנה הקודמת - ל־339 מיליון שקל. את הרבעון הרביעי של 2023 סיים הבנק עם רווח נקי של 67 מיליון שקל ותשואה על ההון של 10.9%, בהשוואה לרווח נקי של 95 מיליון שקל ותשואה על ההון של 17.7% ברבעון המקביל. ירידה זו נבעה מהשלכות המלחמה בעזה.
אף שהמועמד הטבעי לרכוש את החזקת המדינה בבנק הוא מזרחי טפחות, מנהל רשות החברות ינקי קוינט נוטה להוציא את המניות למכירה בשוק בתקווה לקבל מחיר גבוה יותר, גם אם בסופו של דבר יהיה זה מזרחי טפחות שירכוש אותן. אבל עמדת רשות התחרות שהתבקשה על ידי רשות החברות מטילה ספק לגבי האפשרות שמזרחי טפחות ירכוש את הבנק. "עמדת הממונה נדרשת לצורך ההפרטה בלבד", כתב צבי גזבר, כלכלן רשות התחרות, בתשובה לסמנכ"ל רשות החברות נדב צוק, "זאת מאחר וטרם החל הליך המכירה ואין ידיעה על זהות הרוכש או הרוכשים הפטנציאלים ולכן אין בכוונת הממונה לייעץ בשלב זה".
רשות התחרות מבקשת מרשות החברות לפנות אליה שוב לאחר אישור הצעת ההפרטה ולכלול את מלוא הפרטים על התהליך והרוכש או רוכשים פוטנציאלים, ומזהירה כי "כבר עתה ועוד בטרם נערכו כלל הבחינות הנדרשות לעניין, על פניו מכירת החזקות המדינה בבנק יהב לתאגיד בנקאי עלולה לפגוע בקידום התחרותיות בתחום הבנקאות שמאופיין בתחרות מועטה ונוכח חסמי הכניסה הגבוהים לתחום. עוד יצויין כי על פניו מכירת המניות לתאגיד בנקאי עשויה לעלות לכדי מיזוג חברות או הסדר כובל".
ההון העצמי של בנק יהב עומד על 2.48 מיליארד שקל וההערכות הן שהמדינה תקבל עבור חלקה כחצי מיליארד שקל. אם העסקה תתממש, מזרחי טפחות יעמוד על זכותו למנות 3 נציגים לדירקטוריון בנק יהב. הצדדים גם יפעלו במסגרת המכירה לחייב את הבנק לחלק דיבידנדים לפי מדיניות חלוקת הדיבידנדים של מזרחי טפחות. הודעתה של רשות התחרות באה יפחות מיממה אחרי שהרשות גיבשה עמדה להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז, לאחר שימוע.