סגור
סניף בנק בנקים תחרות ריכוזיות בנק הפועלים
סניף בנק. חברי הוועדה הביעו חשש מכך שהבנקים יגלגלו את הסכום ללקוחותיהם (צילום: שאול גולן)

ועדת הכספים אישרה: הבנקים ישלמו למדינה עד 2.5 מיליארד שקל

לפי הפשרה שגובשה, הבנקים ישלמו 6% מרווחיהם בעבור השנים 2025-2024. אם הסכום יהיה גבוה מ-2.5 מיליארד שקל, הפער יוחזר לבנקים לפי חלקם היחסי בתשלום המס. רק בנקים קטנים עם נתח שוק של פחות מ-5% ועצמאיים יקבלו פטור מהתשלום. כלומר, גם בנקים קטנים בשליטת בנקים גדולים, כמו בנק יהב ומסדר, יידרשו לשלם

ועדת הכספים אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתשלום מיוחד שישלמו הבנקים לקופת המדינה. לפי הפשרה שגיבשו עם משרד האוצר, הבנקים ישלמו לקופת המדינה סכום המהווה 6% מרווחיהם בעבור השנים 2025-2024. אם הסכום יהיה גבוה מ-2.5 מיליארד שקל, הפער יוחזר לבנקים לפי חלקם היחסי בתשלום המס.
במקור תכנן משרד האוצר להגדיל את המס שמשלמים הבנקים למדינה על רווחיהם בעבור השנים 2025-2024, אולם על רקע איום הבנקים לעתור לבג"ץ הגיעו הצדדים לפשרה שנחשפה ב"כלכליסט", ולפיה הבנקים ישלמו תשלום חד-פעמי מיוחד במהלך השנתיים הקרובות.
חברי הוועדה הביעו חשש מכך שהבנקים יגלגלו את הסכום ללקוחותיהם. נציגת בנק ישראל, סגנית המפקח על הבנקים טלי קיסר, אף הודתה כי היא לא יכולה לומר באופן ודאי אם התשלום יגולגל אל הציבור, היות שהתאוריה הכלכלית אומרת שמיסוי עלול להיות מגולגל לצרכן. מאחר שלא ניתן לקבוע מנגנון שיבטיח זאת, הסכימו חברי הוועדה להסתפק בפשרה לפיה המפקח על הבנקים ידווח פעמיים בשנה במהלך השנתיים הקרובות לוועדת הכספים על הריביות והעמלות לפי סיווגים שונים, בכדי לעקוב ולראות האם אכן התבצע גלגול שכזה.
במסגרת ההסכם, התחייבו הבנקים לדרישת הוועדה כי יקימו קרן הלוואות בהיקף של 100 מיליון שקל בתנאים משופרים לטובת אנשי מילואים בעלי עסקים קטנים. הקרן אמורה לקום בתוך 4 שבועות.
סוגיה נוספת שעלתה לדיון היא החרגת בנקים קטנים מהתשלום למדינה. לפי החוק, רק בנקים קטנים עם נתח שוק של פחות מ-5% ועצמאיים יקבלו פטור מהתשלום המיוחד. חברי הוועדה לחצו להרחיב את הרשימה ולהכניס גם בנקים קטנים השייכים לבנקים גדולים יותר כמו בנק יהב שבשליטת מזרחי טפחות ובנק מסדר שבשליטת הבנק הבינלאומי. אולם למרות הלחצים השונים הנוסח אושר כפי שהוא, והסתייגות זו, כמו הסתייגויות נוספות, יעלו להצבעה במליאה.