סגור

ניתוח
עדכון המדדים בפברואר: מחיקת פריגו הזניקה מרוץ להגדלת שווי

העדכון הקרוב במדדי הבורסה, שייערך בפברואר, צפוי לכלול שינויים רבים. סביר שלא מעט חברות ינפיקו מניות כדי להגדיל את שווי השוק הקובע שלהן, בניסיון לשפר את סיכוייהן להיכנס למדד גבוה יותר - או למנוע את יציאתן ממדד מוביל

המרדף אחר המועדון הנחשק: עדכון הרכב המדדים של פברואר, שהמועד הקובע שלו יתקיים ב־13.1 והוא יכנס לתוקף בנעילת המסחר ב־3.2, צפוי להביא עמו שינויים רבים.


סביר שחלק מהחברות יבצעו פעולות שישפרו את סיכוייהן להיכנס למדד גבוה יותר או למנוע את יציאתן מהמדד.

3 צפייה בגלריה
בורסה בורסת תל אביב 111
בורסה בורסת תל אביב 111
בורסת תל אביב
(צילום: בלומברג)

הדרך המקובלת לכך היא הנפקת מניות שמגדילה את שווי השוק הקובע של המניה.

מדד ת"א־35: פריגו תצא ולפי נתוני ה־12.12 קנון היתה נכנסת במקומה
מניית פריגו תצא ממדד ת"א־35 לקראת מחיקתה מהמסחר בתל אביב. זאת לאחר שמכרה את הפעילות שלה בתחום תרופות המרשם הגנריות, שכלל את פעילותה בישראל. כך, המניה עם שווי השוק הקובע הגבוה מבין מניות ת"א־90 תיכנס למדד ת"א־35 במקומה.
השווי הקובע מחושב לפי ממוצע מחירי המניות מ־2.1 ועד 13.1 כפול מספר המניות הרשום בתום התקופה. ארבע מתמודדות על המקום הפנוי במדד: קנון, דלק קידוחים, אנלייט ופוקס. קנון דיווחה על חלוקת דיבידנד גדול לאחר המועד הקובע לעדכון, כך שלא ייפגע שווי השוק הקובע של המניה. מנגד, דלק קידוחים צפויה לחלק בסוף השנה הנוכחית דיבידנד לצורכי תשלום המס של מחזיקי יחידות ההשתתפות. יהיה זה הדיבידנד אחרון לצורך כך, שכן החל מ־2022 מבנה המיסוי של דלק קידוחים, ישראמקו ורציו ישתווה לזה של חברה ציבורית רגילה. דיבידנד זה צפוי לפגוע בסיכויי המניה להיכנס למדד.
אם העדכון היה נערך לפי נתוני סוף יום המסחר ב־12.12, מניית קנון היתה הנכנסת לת"א־35 במקום פריגו. על פי כללי המדד, מניה מחוצה לו שתדורג 30 ומעלה מבין המניות העומדות בתנאיו תיכנס אליו, ומניה שנכללת בו ותדורג 40 ומטה תצא ממנו. אם לאחר תהליך זה, מספר המניות לא יהיה 35 - הוא יותאם ל־35 באמצעות הכנסת המניה עם שווי השוק הגבוה ביותר שלא נכללת במדד, או הוצאת המניה עם שווי השוק הנמוך ביותר הנכללת בו. ייתכן שמניה נוספת תיכנס למדד אם היא תדורג במקום ה־30 לפחות בדירוג המניות העומדות בתנאיו. נכון ל־12.12, דלק קידוחים במקום ה־31, אנלייט במקום ה־34 ופוקס 35. אם מניה שנייה תכנס למדד, אז מהמדד תצא זו עם השווי הקובע הנמוך ביותר.

3 צפייה בגלריה
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 17.5.20
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 17.5.20
יצחק תשובה בעל השליטה בדלק, במרוץ לת"א־35
(צילום: אייל טואג)

אפשרות נוספת לכניסה של מניה שנייה למדד ת"א־35 תהיה אם אחת מהמניות שנכללות בו כעת תדורג במקום ה־40 ומטה. בתרחיש זה, אותה מניה תצא מהמדד, והמניה עם שווי השוק הקובע הגדול ביותר תיכנס אליו על חשבונה. נכון ל־12.12, המניות הקטנות במדד ת"א־35, שופרסל, או.פי.סי אנרגיה ואנרג'יקס, דורגו במקומות 36, 37 ו־39 בהתאמה.

מדד ת"א־90: פרשמרקט ואיתמר בהליך מחיקה, בראק עשויה לצאת
מדד ת"א־90 מכיל כעת 95 מניות והוא יחזור להכיל 90 מניות לאחר העדכון. שוררת אי־ודאות לגבי מספר מניות בהליך מחיקה מהמסחר. פרשמרקט צפויה להתמזג לתוך פז נפט, וגם איתמר מדיקל, שעשויה לעמוד בתנאי הכניסה למדד, צפויה להימחק מהמסחר עם השלמת רכישתה. לא ניתן לדעת אם תהליכים אלה יושלמו עד למועד הקובע לעדכון. המועד הקובע שלפיו נבחן שיעור אחזקות הציבור הוא 31.12. מניית בראק אן.וי דיווחה כי LEG הגרמנית רכשה מניותיה מידי מוסדיים, אך עסקה זו תלויה בתנאים מתלים. אם העסקה תושלם עד 31.12, מניית בראק אן.וי תצא מהמדדים המובילים. כדי להישאר במדד, גם אלטשולר שחם גמל צריכה להגדיל את שיעור אחזקות הציבור ל־30% לפחות עד סוף השנה.
ביצענו סימולציה לבחון כיצד היה נראה השינוי בהרכב מדד ת"א־125 תחת ההנחות: שמניות פרשמרקט יימחקו מהמסחר עד למועד הקובע; שבראק אן.וי תצא מהמדד; שמנגד אלטשולר שחם גמל תבצע הפצת מניות ומניית איתמר עדיין לא תימחק מהמסחר. תנאי הכניסה למדד הוא דירוג 80 לפחות מבין מניות מאגר רימון שלא נכללות במדד ת"א־35. תחת הנחות אלה, מניות תורפז ופרשקובסקי יכנסו בוודאות למדד, ובסבירות רבה גם מניית אורמד תיכנס. תחת ההנחות האלה אילקס מדיקל (דירוג 72), פולירם (דירוג 77), איתמר (79) וסקופ (80) יכנסו למדד – אך כניסה זו גבולית מאוד, וירידה קלה במחירן עלולה למנוע זאת. מעט מאחור נמצאות מניות נאוויטס פטרוליום, אאורה וויתניה, שאם תחול עלייה במחירן בחודש הקרוב ייתכן שהן יכנסו למדד.

3 צפייה בגלריה
אינפו תמונת מצב לקראת עדכון
אינפו תמונת מצב לקראת עדכון
תמונת מצב לקראת עדכון הרכב מדד

בצד היוצאות, תחת אותן הנחות, קנון עוברת למדד ת"א־35, בראק אן.וי תצא בגלל שיעור אחזקות הציבור, ותשע המניות עם שווי השוק הקובע הנמו ביותר יוותרו בחוץ. אם העדכון היה מתבסס על נתוני ה־12.12, מניות אלה היו ג'נסל, אקוואריוס מנועים, קומפיוג'ן, אוגווינד, אפולו פאוור, קרור, אלומיי, בונוס ואלוט. מכיוון שיש עוד זמן עד המועד הקובע, סביר שרשימה זו תשתנה בהמשך.

מדד SME60: אייקון גרופ תיכנס במסלול המהיר, טופ גאם צפויה להיכנס
מדד SME60 מכיל כעת 66 מניות. אייקון גרופ צפויה להכנס למדד במסגרת המסלול המהיר, ולכן לאחר העדכון המדד יכיל 61 מניות. מדד SME60 צפוי לקבל תשע מניות שיוצאות ממדד ת"א־90, ומנגד להעביר למדד ת"א־90 שש מניות בלבד. בנוסף, למדד SME60 צפויות להיכנס המניות שירותי בנק אוטומטיים וטופ גאם. שתי מתמודדות נוספות על מקום במדד הן קיסטון ריט וחנן מור, אך הן יכנסו למדד רק אם מחירן יעלה עד למועד הקובע.
מניית פמס צפויה לצאת מ־SME60 בגלל שיעור אחזקות ציבור נמוך. בנוסף, 10 המניות עם שווי השוק הקובע הנמוך ביותר יצאו מהמדד. אם העדכון היה מתבסס על נתוני ה־12.12, המניות שהיו יוצאות מהמדד בגלל שווי שוק נמוך היו על בד, אנלייבקס, פורסייט, ספאנטק, רבל, גלוברדנס, מניף, כפרית, פינרג'י ובית שמש. משום שיש זמן עד המועד הקובע, צפויים עוד שינויים ברשימת היוצאות.

מדד צמיחה: פרשקובסקי תצא מהמדד ותיכנס לת"א־90
למדד צמיחה צפויות להיכנס כבר בחודש ינואר, במסגרת המסלול המהיר, מניות אלומה תשתיות, סופרין ופיימנט. בפברואר צפויות להיכנס למדד מניות ארנה גרופ, הכשרה התחדשות, האב, סיפיה ויז'ן, טורבוג'ן, טקטונה, ספרינג, נוסטרמו, סטורג' דרופ, קונטיניואל, וסייפ־טי גרופ. בנוסף, ייתכן שגם פרידנזון וטכנ גילוי אש יכנסו למדד. המדד יקלוט גם את היוצאות מ־SME60. מנגד, פרשקובסקי תצא מהמדד ותיכנס לת"א־90, וייצאו גם המניות שיעברו למדד SME60. בנוסף, ממדד צמיחה צפויות לצאת מניות ג'י פי גלובל פאוור, פיט השקעות, איידנטי, קנאשור, פארמוקן ושמיים.
הכותב הוא כלכלן בחברת הייטק