סגור

בלעדי
ישראייר בונה על העומס בנתב"ג שיזניק את ההנפקה המתעכבת

פריחת תחום התעופה והזינוק במניית אל על דוחפים את חברת התעופה לקדם את ההנפקה שהתעכבה בשל הקורונה. ההון שיגויס יוזרם לתוך ישראייר, וצפוי להביא להזרמה של חבילת סיוע נוספת מהאוצר: 1.5 שקל על כל שקל שיגויס, עד לתקרה של 18 מיליון דולר

הפריחה של תחום התעופה והזינוק במניית אל על דוחפים את ישראייר המתחרה לקדם את ההנפקה בבורסה, עוד לפני 30 במאי על בסיס הדו"חות השנתיים של 2021, זאת אחרי עיכובים בהנפקה שנגרמו בגלל משבר הקורונה. לא מדובר בהנפקה רגילה. ישראייר היא הפעילות היחידה של בי.ג'י.איי שב־10 באפריל שינתה את שמה לישראייר גרופ, כנראה לקראת ההנפקה.
ישראייר גרופ איננה חברה נסחרת אלא מחזיקה ב־100% ממניות חברת התעופה. בהליך ההנפקה אמורה ישראייר גרופ לגייס 70-60 מיליון שקל לפי שווי של 350-300 מיליון שקל, אולם לאור הזינוק במניות חברות התעופה, מקווים בעלי המניות של ישראייר שהשווי בהנפקה יזנק אף למעבר ל־400 מיליון שקל.

ההון שיגויס יוזרם לתוך ישראייר, ול"כלכליסט" נודע כי הוא צפוי להביא להזרמה של חבילת סיוע נוספת ממשרד האוצר, לפי אותה המתכונת שבאמצעותה קיבלה אל על חבילת סיוע. כלומר - על כל גיוס של שקל, האוצר יעביר הלוואה של 1.5 שקלים, עד לתקרה של 18 מיליון דולר.
כך שאם החברה תגייס 40 מיליון שקל, היא תקבל הלוואה של 60 מיליון שקל בתנאים טובים. במו"מ שנערך בימים אלה מול האוצר יש עדיין פערים מסוימים על סכום הסיוע. זאת, מאחר שלא מדובר בהזרמה ישירה של בעל השליטה רמי לוי אלא הזרמה במסגרת הנפקת מניות חדשות.
3 צפייה בגלריה
רמי לוי  ישראייר
רמי לוי  ישראייר
רמי לוי בעל השליטה בישראייר
(צילום: ישראייר, דנה קופל)

התנאים של המדינה

הסיוע שאישרה המדינה בנובמבר האחרון יועמד באמצעות איגרות חוב המירות למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית. כאמור, המדינה דורשת בתמורה כי בעלי השליטה יזרימו לחברה הון בסכום שווה (1:1) לגובה ההלוואה וכי לאורך התקופה החברות לא ימשכו דיבידנדים או יבצעו רכישה עצמית של מניות. לאחר שלוש שנים החברות יבחרו האם לפרוע למדינה את האג"ח או להמיר את החוב למניות שיוקצו למדינה במחיר שישקף הנחה על שער המניה שייקבע על ידי המדינה בהתאם למועד ההמרה.

תנאי משמעותי הוא שההמרה תוכל להתבצע רק במצב שבו חברת התעופה תהיה ציבורית ומניותיה יהיו סחירות, וזו אחת הסיבות שישראייר שואפת להנפקה. חלק המדינה בהון המניות של כל אחת מהחברות לא יעלה על 24%. בישראייר מתכננים להשתמש בסכומים שייכנסו לקופתה לכניסה ליעדים חדשים ורכישה של בתי מלון ביוון ואולי גם בקפריסין ומדינות נוספות.
בי.ג'י.איי, בניהולו של מוטי חזן, השלימה בינואר 2021 את רכישת ישראייר תעופה ותיירות מידי נאמן חברת אי.די.בי פתוח, שקרסה ארבעה חודשים קודם לכן. העסקה שיקפה לישראייר שווי של 162 מיליון שקל, או 179 מיליון שקל לאחר הכללת חוב של 5 מיליון דולר, שעליו ויתרה ישראייר לאי.די.בי ונושיה. החברה, שכאמור שינתה את שמה, פועלת לגיוס ההון כדי להביא לרישום מחדש של מניותיה למסחר. כיום מתחלקת האחזקה בבי.ג'י.איי בין חברת שי אודם של רמי לוי ושלום חיים (43%), רמי לוי (24%), נאמן אי.די.בי (25%) והציבור (8%). למחזיקי האג"ח שאותם מובילים עופר גזית ועו"ד אופיר נאור יש אופציה למכור לרמי לוי את חלקם לפי שווי של 160 מיליון שקל, אבל בתנאים הנוכחיים אין להם סיבה נראית לעין לממש אותה, אלא לאחר ההנפקה שתהיה לפי שווי כפול לפחות. ברבעון הרביעי של 2021 ישראייר הפסידה 13.7 מיליון דולר, ו־34.6 מיליון דולר ב־2021 כולה לעומת הפסד של 67 מיליון דולר ב־2020.
3 צפייה בגלריה
אורי סירקיס מנכל ישראייר 13.10.20
אורי סירקיס מנכל ישראייר 13.10.20
אורי סירקיס מנכל ישראייר
(צילום: יובל חן)


1.6 מיליון נוסעים באפריל

הפסדים אלה הגיעו אחרי שחברת התעופה, שהציגה ב־2019 רווח נקי של 5.3 מיליון דולר, נפגעה כאמור כמו כל חברות התעופה ממגפת הקורונה והמגבלות שהוטלו על נוסעים בין מדינות. בחודש האחרון רושמות חברות התעופה הישראליות פריחה לא רגילה, כשבנתב"ג יעברו באפריל 1.6 מיליון נוספים לעומת 2 מיליון ב־2019. ההתאוששות הזו נצפתה ל־2025, והיא קורית הרבה יותר מוקדם מהצפוי. את 2021 סיימה ישראייר עם הכנסות של 127.5 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 105.3 מיליון דולר ושל 317.1 מיליון דולר שרשמה בשנים 2020 ו־2019, בהתאמה. ההתאוששות של החברה ושל תחום התעופה החלה למעשה כבר ברבעון השלישי של 2021, עם תחילת דעיכת המחלה והירידה בתחלואה.
ההתאששות הזו נעצרה ברבעון הרביעי של 2021 בעקבות התפשטות האומיקרון בדצמבר. במהלך הרבעון הראשון של 2022 ביטלה הממשלה את מרבית המגבלות על תנועת הנוסעים אליה וממנה, ובישראייר מקווים שהכנסות 2022 יתקרבו לנתוני טרום המגפה של 2019. מה שמעיב על התוצאות הם מחירי הדלק שזינקו במערבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. מחירי הדלק משפיעים ישירות על ההוצאות של חברות התעופה ביניהן ישראייר.
ישראייר המנוהלת בידי אורי סירקיס מפעילה 8 מטוסים, 5 מטוסי איירבוס A-320 (שניים בבעלות ושלושה חכורים) ולצדם שלושה מטוסי ATR72-500 (שניים בבעלות ואחד חכור). בסוף מרץ 2022 בוצעה הפסקה מוקדמת של הסכם חכירה למטוס ATR, תמורת תשלום פיצוי של כ־900 אלף דולר למחכיר. במקביל, התקשרה ישראייר בהסכם חכירה חדש למטוס איירבוס A-320 נוסף, אשר צפוי להגיע ברבעון השלישי השנה.